Hoe word je een #Coronahufter?

Sommige organisaties zien hun goede imago als sneeuw voor de zon verdwijnen, nu ze door de Coronacrisis bepaalde impopulaire maatregelen doorvoeren. Zij worden door de media inmiddels gedoopt tot Coronahufter. Hoe word je zo’n Coronahufter, welke acties en maatregelen leiden in onze maatschappij tot veel commotie? Zonder namen te noemen -dat is niet onze stijl- inspireren we je graag met een aantal acties die bepaalde organisaties een flinke smet op hun imago hebben bezorgd, om jou te behoeden hetzelfde te doen.

  1. Een (onterecht?) stukje van de staatstaart 

Een succesvol Nederlands bedrijf dat tot en met 2021 liquide zou zijn, maar tóch aanspraak maakte op staatssteun én aflopende contracten niet verlengde, zorgde voor commotie in ons land. Is dit wel te rechtvaardigen? Is staatssteun tenslotte niet bedoeld voor hen die het nodig hebben om te kunnen voortbestaan?

Een tweede actie die deze zelfde organisatie doorvoert is dat het bedrijf (economisch voordelig) haar koers opkrikte door eigen aandelen in te kopen. Daar waar het bestuur akkoord ging met 20% salarisverlaging, ontving de topman afgelopen jaar zo’n 20,5 miljoen dollar aan bonussen en aandelen. 

Een ander voorbeeld is een groot sportmerk, dat gebruik wilde maken van de regel voor huuruitstel die de Duitse regering opzette. Hier ontstond veel ophef over, want was deze regel niet bedoeld voor kleinere ondernemingen in plaats van een steenrijke sportgigant?

  1. Verlagen van de tarieven van zzp-ers

Een succesvolle internationale organisatie vraagt aan haar leveranciers en zzp-ers om hun tarieven met 25% te verlagen. Deze keuze moet snel -binnen 24u- gemaakt worden; zij die niet akkoord gaan, worden niet langer ingezet door de organisatie. Ondanks dat deze organisatie niets illegaals doet, is het commentaar dat de organisatie krijgt van de buitenwereld, niet mals. Er zijn ook organisaties die het anders aanpakken; zij vragen hun (zzp-)trainers om de reeds afgesproken trainingen naar 2021 te verplaatsen maar betalen de trainers nú alvast 60% van de toegezegde omzet en betalen volgend jaar nog eens 60%. Zo kan het dus ook, als je je het kunt permitteren althans.

  1. Betalingstermijnen uitstellen 

Natuurlijk is het als bedrijf logisch om na te denken over het uitrekken van de betalingstermijn die je hebt bij je crediteuren. Mits je het zelf zwaar hebt, uiteraard. Realiseer je alleen wel dat (kleine) ondernemers en zzp’ers minder liquide middelen hebben en dit zich dus vaak niet kunnen permitteren. Zo besloten grote en vooraanstaande retailorganisaties om de betalingstermijn bij hun leveranciers, zonder overleg te verlengen met 30 dagen tot 5 (!) maanden. ‘Onethisch tegenover het collectief’, is het oordeel van de media.

  1. Tornen aan psychologische veiligheid van medewerkers

In deze tijden kun je laten zien wat je waard bent als werkgever, lazen we al in het interview met Erik-Jan Ginjaar, CEO van Postillion Hotels. Toch zien we helaas dat organisaties in deze tijden medewerkers onrustig en angstig maken, onnodig. Dit is slecht voor je organisatie en de psychologische veiligheid van je medewerkers. Meerdere bedrijven, waaronder een bekend multimediaal bedrijf in Nederland, dreigen in een onpersoonlijk bericht met ontslag als bepaalde regels niet worden nageleefd. Of vroegen hun medewerkers in de periode waarin kinderen thuis moesten blijven van school, om vakantiedagen op te nemen als ze niet al hun uren konden maken door het homeschoolen van hun kinderen. Een no-go, volgens de Nederlandse bevolking (oké, en ook volgens ons bij Fan Factory ðŸ˜‰)

  1. Kapitaliseren op de situatie

Bedrijven die omdenken in deze coronatijden worden bejubeld en werken zichtbaar aan het voortbestaan van hun organisatie. Echter zijn er ook organisaties die hier misbruik van maken. Een absolute no-go! Veel commotie ontstond door de actie van een organisatie waarbij geld werd verdiend met een speciaal ontwikkelde corona-kledinglijn die ten goede moest komen aan het goede doel. Het verdienmodel van de kledinglijn kwam aan het licht, de CEO stapte op en het imago van deze organisatie is -wellicht onherstelbaar- vertroebeld. Denk dus vooral in creatieve mogelijkheden en geef wat je kunt geven in deze kritieke tijden, maar probeer er niet je slaatje uit te slaan.

Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt over wat je in deze tijden vooral níet moet doen. Met de zomervakantie in het vooruitzicht kom je weer voor lastige beslissingen te staan: wat kun je wel en niet vragen van je medewerkers? Gelukkig zijn er ook tal van voorbeelden van mooie en goede initiatieven die veel organisaties júist een heel positief imago bezorgden. Word geen Coronahufter, ook al zit je in zwaar weer! Blijf handelen naar jouw normen en waarden en die van de organisatie, ook als de druk op de ketel toeneemt. Practice what you preach! 

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901