Medewerkers motiveren

De ‘war on talent is on’ en steeds meer organisaties zijn actief aan de slag om medewerkers te motiveren en stimuleren op een eigentijdse manier. De kunst is natuurlijk om medewerkers intrinsiek te motiveren; je wilt dat ze uit eigen beweging gemotiveerd zijn om prestaties te leveren.

Aan jou als leidinggevende of centrale organisatie om een klimaat te scheppen waarin dit je lukt. Hoe doe je dat? Maak gebruik van dit stappenplan:

1. Weet hoe jouw medewerkers in de wedstrijd zitten

Begin met de vraag: hoe is het gesteld met de medewerkerstevredenheid en medewerkersbetrokkenheid en wat moet ik als eerste aanpakken om hieraan te werken?
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van de Fan Scan, hét medewerkeronderzoek 2.0.

2. Ken de drijfveren van jouw medewerkers

Als je weet of jouw medewerkers op hun plek zitten bij jouw organisatie, is het belangrijk om te weten wát jouw medewerkers drijft. Waar zijn ze gevoelig voor? Met een simpel onderzoekje kom je hier achter. 

3. Zorg voor een BHAG

Om medewerkers te motiveren werkt het goed om een zogenaamde BHAG te bedenken. Een Big Hairy Audacious Goal. Oftewel een concreet, tijdsgebonden en zeer ambitieus doel waar je met het hele team of de hele organisatie naartoe werkt.

4. Maak kortcyclische doelstellingen

Zorg er vervolgens voor dat je bovenstaand doel afpelt naar begrijpelijke, kortcyclische doelstellingen per afdeling of persoon. De basis van het motiveren van medewerkers is ervoor zorgen dat jouw mensen weten wat er van ze verwacht wordt, en waarom.

5. Daag je medewerkers continu uit

Zorg dat je een manier ontwikkelt om op een efficiënte manier jouw medewerkers continu te prikkelen om een stapje extra te zetten. Fan Factory helpt organisaties bij het motiveren van medewerkers door maatwerk medewerker apps te ontwikkelen waarin online training, interne communicatie en onboarding gecombineerd worden. 

6. Geef feedback

Medewerker motivatie draait voor een groot deel om erkenning en waardering. Door de duizenden medewerkers die onze Fan Scan hebben ingevuld weten wij dat de impact van dit thema op medewerkermotivatie zeer groot is. Wat beloond wordt, wordt herhaald. Dwing jezelf daarom om te focussen op dat wat goed gaat.

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

marthe.vanderkint@fanfactory.nl