Employee engagement vergroten

Het is bekend dat de houding van medewerkers tegenover hun werkgever een significant verschil kan maken in de prestaties die zij leveren en hoe zij klanten/gasten benaderen. Meerdere onderzoeken tonen zelfs aan dat een hoge employee engagement hand in hand gaat met groei in winstgevendheid.

Maar wat is employee engagement nu precies? Wij omschrijven betrokken, engaged medewerkers als Fans van hun werk en merk. Oftewel; medewerkers die met passie en plezier prestaties leveren en hun professie eer aan doen. Die zich verbonden voelen met de organisatie en bereid zijn een stap extra te zetten om bij te dragen aan de organisatiedoelen.

Steeds meer organisaties kiezen voor een benadering die gericht is op het vergroten van employee engagement; immers, om een goed product of goede service te leveren zijn engaged medewerkers cruciaal.

Om klanttevredenheid te realiseren maar ook om de war on talent te winnen is een aanpak nodig die gefocust is op het verhogen van medewerkerbetrokkenheid- en bevlogenheid. Die gericht is op het vergroten van de employee engagement en het verbeteren van de employee experience. Niet alleen HR maar juist het management en de gehele operatie moeten daarbij de medewerker als belangrijkste asset van de organisatie zien; zíj bepalen tenslotte de mate waarin de klant terugkomt en zijn ervaringen doorvertelt. Het verhogen van employee engagement gaat verder dan het vakbekwaam maken van medewerkers. Fans van hun werk en merk zijn namelijk niet alleen goed in wat ze doen, maar voelen zich ook betrokken en verbonden met hun werkgever. Juist die combinatie van de perfecte match met je baan én met de organisatie, zorgt voor ultiem employee engagement.

De weg naar meer employee engagement noemen we ook wel het verbeteren van de employee journey; letterlijk de reis die een medewerker maakt door de organisatie. Aan jou als werkgever de taak om deze reis zo aangenaam mogelijk te maken. Dit kan door aandacht te besteden aan de volgende onderwerpen:

  • Selectie
  • Onboarding
  • Coaching & Ontwikkeling
  • Empowerment
  • Vitaliteit & Toewijding
  • Prestatie-evaluatie
  • Erkenning & Waardering

 

Blijf draaien aan deze knoppen en kies bewust welk thema je wanneer aanpakt om de employee journey goed in te richten en alsmaar te verbeteren. Doe dit samen met je medewerkers. Door medewerkers te willen begrijpen en hen een stem te geven heb je de eerste stap naar meer employee engagement gezet. Doe dit bijvoorbeeld door inzet van de Fan Scan. Ga vervolgens stap voor stap gericht met de uitkomsten aan de slag en meet tussentijds de voortgang.

 

 

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

marthe.vanderkint@fanfactory.nl