Medewerkersbetrokkenheid

Hogere medewerkersbetrokkenheid zorgt voor betere prestaties, hogere productiviteit en minder ongewenst personeelsverloop.

Een organisatie kan tevreden medewerkers hebben, maar dat betekent niet automatisch dat zij ook betrokken medewerkers zijn.

Een tevreden medewerker verricht werk die in de functieomschrijving staat en doet zelden iets extra’s. Een betrokken medewerker staat achter de doelen van de organisatie en voelt zich daar emotioneel mee verbonden. Hij of zij begrijpt wat de organisatie wil en is bereid om extra stappen te zetten om het succes van de organisatie te realiseren.

Welke factoren zorgen voor meer betrokkenheid?

1. Begin bij jezelf: goed leiderschap

Wil je betrokken medewerkers? Begin dan bij jezelf. Als werkgever heb je immers een voorbeeldrol. Laat daarom met jouw gedrag en woorden datgene zien dat je ook van jouw medewerkers verwacht.

2. Duidelijke doelen van de organisatie

Zoals genoemd, betrokken medewerkers staan achter de doelen van de organisatie. Maar om deze fase te bereiken moeten de medewerkers natuurlijk wel eerst weten wat de doelstellingen zijn.

3. Medewerkers weten het belang van hun werkzaamheden

Medewerkers zien graag dat hun werk impact heeft op het succes van de organisatie. Het is daarom belangrijk dat leidinggevenden communiceren hoe ieders bijdrage tot het eindproduct heeft geleid.

4. Betrek medewerkers

Ben je van plan (verbeter)acties door te voeren? Betrek jouw medewerkers hierbij door te luisteren en/of in gesprek te gaan over deze (verbeter)acties.

5. Geef feedback en creëer vertrouwen

Medewerkers willen feedback zonder zich gecontroleerd te voelen. Ze willen begeleid worden en zich gewaardeerd voelen, dit creëert vertrouwen en loyaliteit.

6. Ontwikkelingsmogelijkheden

Door die feedbackmomentjes kun je er ook achter komen welke andere kwaliteiten en talenten jouw medewerkers hebben. Bied ontwikkelingsmogelijkheden om medewerkers de kans te geven niet alleen aan het succes van de organisatie te werken, maar ook aan zichzelf.

Met onze Fan Scan meet je niet alleen medewerkerstevredenheid, maar ook medewerkersbetrokkenheid en -bevlogenheid.

Lees hier meer over het meten van de medewerkersbetrokkenheid.

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

marthe.vanderkint@fanfactory.nl

Download onze whitepaper

7 cruciale thema's op weg naar aantrekkelijk werkgeverschap

Downloaden