Interview met een CEO in de hotellerie

‘Het enige dat ik onze medewerkers kan bieden, is een eerlijk verhaal’. 

Tips om je onderneming door crisistijd te loodsen? Lees de do’s en don’ts volgens Erik-Jan Ginjaar, algemeen directeur van Postillion Hotels.

In deze Coronatijden heb je als eindverantwoordelijke van jouw organisatie of afdeling een flinke uitdaging. We interviewden Erik-Jan Ginjaar, algemeen directeur van Postillion Hotels over hoe hij deze periode beleeft en er zijn eigen stempel op drukt.

Hoe ervaar jij jouw rol als leider in deze periode? 

Gekscherend: ‘Bedoel je met lange of korte ij?’. ‘Zonder gekheid’, vervolgt hij, ‘ik voel me zowel leider als lijder. Laten we beginnen met het zijn van de leider. Vanaf het moment dat Corona écht impact begon te hebben, wist ik direct dat transparantie en eerlijkheid ontzettend belangrijk zouden zijn om de organisatie door de crisis heen te leiden. Wij zijn direct gestart met het intensief gebruiken van onze medewerkerapp om medewerkers te bereiken met actuele zaken. Vanaf 15 maart zijn we dit zelfs op dagelijkse basis gaan doen.’

Hoe transparant ben jij naar je medewerkers?

‘Wij hebben gekozen voor de open weg; transparantie richting onze medewerkers vinden we ontzettend belangrijk. Alle opties die op tafel liggen, delen we.’

Is het niet lastig om bij al die honderden medewerkers écht binnen te komen met je boodschap?

‘Als er echt belangrijk nieuws is, zoals de boodschap dat de horeca langer gesloten zou blijven en evenementen tot 1 september niet doorgaan, neem ik direct na het nieuwsbericht een filmpje op met mijn telefoon en deel die in onze medewerkerapp. De kracht daarvan is dat iedereen direct aan mij kan zien wat mijn state of mind is en hoe het nieuws bij mij binnen is gekomen. Dat maakt de boodschap helder, authentiek en eerlijk. Daarnaast ga ik iedere vrijdagmiddag live via ons eigen YouTube kanaal. Tijdens deze livestream praat ik alle medewerkers in het land bij en beantwoord ik vragen die leven op de werkvloer. Deze vragen komen live binnen via onze medewerkerapp of worden vooraf ingestuurd. Dat doe ik nu zo’n 8 weken. Ik ben in deze meetings eerlijk en transparant; in alle openheid deel ik de scenario’s die onze organisatie momenteel heeft en hoe onze organisatie ervoor staat.

In hoeverre past deze werkwijze bij jullie identiteit?

‘Heel erg. Transparantie en eerlijkheid is ons leiderschaps-DNA. Er is al genoeg onzekerheid, het enige dat ik onze medewerkers kan bieden is een eerlijk verhaal. Je moet je zo snel mogelijk aanpassen aan je omgeving; zo zijn wij altijd al geweest. Ik hou ervan om dichtbij iedereen te staan. Nu wij dicht zijn, zit iedereen echter thuis. Ons vak is: in contact staan met elkaar, iemand in de ogen kunnen kijken. Daarom vind ik het júist nu zo belangrijk om in nauw contact te staan met iedereen via ons online medewerkerplatform; dat verbindt ons. Los daarvan is elke dag een directielid op pad langs alle hotels zodat er iedere dag een check is op locatie, ook al zijn we gesloten.’

In hoeverre voel je je een lijder?

‘Toch best wel. Dit zijn geen leuke tijden, je bent voornamelijk bezig met zaken die energie kosten in plaats van opleveren. De boodschap van 15 maart (de intelligente lockdown, red.) zagen we aankomen, daar konden we ons op voorbereiden. Die van 7 april vond ik echter ingewikkelder; toen gaf Mark Rutte aan dat we ons moesten voorbereiden op een 1,5 meter economie. Toen heb ik wel even moeten slikken; onze business is om mensen te laten vergaderen, congresseren, samen te laten komen; dat gaat niet op 1,5 meter. Ik zag mijn business voor mijn ogen verdwijnen. 

Natuurlijk herpak je jezelf daarna en ga je nadenken over dat wat wél kan. Al heb ik niet de illusie dat de horeca op 20 mei opengaat; daar reken ik niet op. Op een gegeven moment realiseer je je dat je bedrijfseconomisch moet gaan ingrijpen. En dat grijpt je aan. Vooral als je je bedenkt hoe lang de adem is geweest die je nodig had om op te bouwen wat je nu hebt. Het voelt alsof je terug bij af bent, dat is zuur.’

Wat houdt je op de been?

‘Het is overleven. Je leeft van horde naar horde. Je wilt met een zo groot mogelijk deel van de Postillion familie dóór. Ik ben ondergeschikt aan de organisatie nu; dat is je positie als algemeen directeur. Dat ben je in goede tijden, maar óók in slechte tijden.’

Wat kunnen andere topmannen- of vrouwen van jou leren?

‘Ik heb één tip: huil niet mee met de wolven. Je kunt de situatie niet mooier maken, maar je moet positief blijven kijken naar de mogelijkheden die er zijn. Dat zorgt ervoor dat je energielevel op peil blijft.’

Je staat voor transparantie, maar deel je echt álles?

‘Ik heb het voordeel dat er intern geen frictie is, of andere zaken die wellicht lastiger te delen zijn. Maar al zou die frictie er zijn, dan zou ik dat noemen. We zijn allemaal net mensen; het is een goed signaal naar je medewerkers als je ook dáár open over bent. Ook over datgene waar medewerkers het meeste naar op zoek zijn: “kan ik hier blijven werken?”, ben ik transparant. Ik let goed op dat ik geen valse hoop geef of zaken zeg waar ik later op terug moet komen. Betrouwbaar zijn is cruciaal.’

Waar let jij extra op nu, als leider?

‘Ik ben me er -nog meer dan voorheen- van bewust dat mensen kritisch zijn op een directie in deze tijden. Mensen kijken naar je en vinden iets van je. Ik vind het ontzettend belangrijk dat de Postillionners erop kunnen vertrouwen dat ik toegewijd en gefocust bezig ben met de organisatie. Ik kom dus altijd in pak, ben terughoudend met privégebruik van social media; ik wil écht dat mensen zien dat ik bezig ben met Postillion Hotels en andere zaken terzijde schuif om deze organisatie zo goed en zo kwaad als het gaat, door deze periode heen te loodsen.’

Welk slotwoord zou je collega-ondernemers willen meegeven?

Ik zie om mij heen veel ondernemers die -nu de nood hoog is- hun businessmodel onder de loep nemen en willen innoveren. Met als belangrijkste doel: kostenbesparing op de korte termijn. Als ik één laatste tip mag geven: ga nooit innoveren met als doel om kosten te besparen. Als je een kans ziet om je businessmodel te verbeteren, moet je dat doen en moet je er geld voor vrijmaken. Doe dat echter met als doel: een duurzaam concurrentievoordeel behalen. Met kostenbesparing als gevolg, op lange termijn.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901