Never waste a good crisis: denk je business om!

In tijden van crisis wordt duidelijk wie de échte ondernemers zijn. Zij grijpen corona aan als kans om met vernieuwende ideeën, de wereld te heroveren. Of tenminste: het hoofd boven water te houden. Welke creatieve initiatieven zijn zoal ontstaan afgelopen periode? We inspireren je er graag mee. Én vertellen je wat je nodig hebt om te kunnen omdenken. 

1. Pesca

Zoals veel restaurants is visrestaurant Pesca begonnen met bezorgen via bestelplatforms en zelf, maar dan op hun eigen, creatieve manier (zie foto)! Daar blijft het niet bij. Pesca heeft ‘fish-torials’ gemaakt waardoor klanten zelf met ingrediënten vanuit het restaurant thuis aan de slag kunnen. Door haar leveranciers te benoemen en ook hun verhaal te vertellen steunen ze ook deze bedrijven. Op deze manier halen ze toch omzet binnen, bieden ze hun klanten een ervaring én supporten ze het directe netwerk.

2. Loetje’s biefstuk drive-in

Loetje, wie kent ze niet! De keten -bekend van de overheerlijke biefstuk- opende enkele weken geleden een biefstuk drive-in op verschillende locaties. Al op dag één enorm succes en een mooi voorbeeld van omdenken in Coronatijden!

3. Mollie biedt een gratis betaalplatform

Veel ondernemingen schakelden naar online verkoop toen deuren noodgedwongen gesloten bleven. Payment service provider Mollie heeft als missie om de groei van ondernemingen te ondersteunen.

Daarom hielp Mollie door het bij elkaar brengen van webshopbouwers en de ondernemingen die met online verkoop startten. Daarbij kreeg de nieuwe webshopeigenaar de eerste €5.000,- euro aan online transacties via Mollie gratis. De oprichter van Mollie, Adriaan Mol: “We kunnen deze onzekere tijden alleen doorkomen als we elkaar helpen. Daarom startten wij deze actie. We willen webshopbouwers voorzien van nieuwe opdrachten én de omschakeling naar online verkoop voor ondernemers vergemakkelijken.”

4. De Librije ontwerpt serveertrolleys

Jonnie en Thérèse Boer van De Librije zitten ook niet stil; zij lieten speciale trolleys ontwerpen  waarmee zij een veilige 1,5m omgeving kunnen creëren. Hierbij pakt de gast zelf zijn cloche en drankje van zijn eigen trolley; veilig voor medewerker, veilig voor de gast. Het spreekt voor zich dat voldoende ruimte hebben, een vereiste is voor deze manier van werken. Dit heeft De Librije, weten wij uit ervaring ðŸ˜‰.

5. Tesla maakt beademingsapparatuur voor de zorg

Heb je al vernomen dat Tesla zich gaat inzetten om beademingsapparaten te maken voor ziekenhuizen? Zij gaan -nu fabrieken deels gesloten zijn voor autoproductie- de machines en medewerkers inzetten om ‘zo snel als menselijkerwijs mogelijk is, inwoners van New York te helpen’, aldus Elon Musk.

6. Bavaria maakt handgel voor de zorg

Bavaria werd benaderd door het AMC met de vraag of ze wilden nadenken over een oplossing om handalcohol te kunnen produceren, aangezien het ziekenhuis een resterende voorraad van handgel had voor slechts 4 dagen. Bavaria toonde zich inventief door daadwerkelijk met een idee te komen om handalcohol te kunnen maken van het bier dat in de horeca nu niet verkocht kan worden. Door simpelweg gebruik te maken van de ideeën van hun medewerkers én bestaande resources, laten zij een flink staaltje Omdenken zien met dit initiatief. 

Hoe denk je je business om?

De uitleg die de site van Omdenken zelf geeft is als volgt: ‘Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen. Je gebruikt de energie van het probleem om nieuwe mogelijkheden te laten ontstaan. Omdenken begint altijd met een probleem. Zonder problemen geen omdenken. En een probleem bestaat uit twee dingen: feiten en verwachtingen. Zodra je een tegenstelling ervaart tussen die twee, tussen wat-zou-moeten-zijn en wat-is, ervaar je iets als een probleem. Door de feiten en verwachtingen grondig te onderzoeken, kun je de stap maken van ja-maar (het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem) naar ja-en (het is, wat het is). Vervolgens kijk je welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan door de feiten volledig te accepteren, dus volledig ‘ja’ te zeggen tegen de realiteit.’

Hoe heb jíj omgedacht afgelopen periode? Of realiseer je je dat je een afwachtende houding hebt omdat je niet weet wat er op je afkomt? Accepteer de nieuwe situatie -ook al weet je nog niet hoe die er precies uit gaat zien-, verzamel je beste en meest creatieve mensen om je heen en kom met jóuw oplossing om de coronacrisis te lijf te gaan!

We worden graag door jou geïnspireerd zodat we je kunnen helpen je idee aan een groter publiek te vertellen; neem contact op als we je daarmee kunnen helpen. 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901