Heb jij een neusje voor talent?

Een derde van de Nederlanders vindt dat zijn talenten onbenut worden. Zonde, want iedereen heeft een talent! De een is goed in presenteren, terwijl de ander een neusje voor de cijfers heeft. Hoe herken je nou talent op de werkvloer? En hoe doe je als organisatie aan succesvol talentmanagement? Talentmanagement verhoogt de productiviteit van de organisatie omdat iedereen het werk doet waar ze hun talent, passie en plezier in kwijt kunnen. In deze blog leg ik jou in 4 stappen uit hoe jij als organisatie succesvol talent herkent én talent ontwikkelt.

Wat is talentmanagement?

Talentmanagement gaat over het investeren in je medewerkers. Het doel van talentmanagement is het optimaal benutten van het talent binnen je organisatie, maar vooral ook het talent herkennen! Je zet bijvoorbeeld ook geen keeper in de spits 😉

Wat levert talentmanagement jou op als organisatie?

Talentmanagement heeft veel voordelen voor jouw organisatie en voor je medewerkers. Zoals ik eerder noemde in dit blog verhoogt succesvol talentmanagement de productiviteit van de medewerkers, maar dat niet alleen! Ook zorgt talentmanagement voor een goede werksfeer, een hogere binding met de organisatie en lagere werving- en selectiekosten; je hebt tenslotte minder nieuwe medewerkers te werven. Genoeg redenen om de talenten van jouw medewerkers op een goede manier te benutten.

Hoe benut jij talent optimaal in jouw bedrijf?

Met de volgende tips help ik je op weg naar succesvol talentmanagement en een organisatie waar medewerkers uitblinken in hun werk!

1. Luister en praat met je medewerkers

De basis voor succesvol talentmanagement ligt bij het luisteren naar jouw medewerkers. Niet één keer, maar regelmatig. Zorg dat je achter de prioriteiten van jouw medewerkers komt, hoe ze in de organisatie staan, wat ze willen bereiken en wat ze vinden van de doelstellingen van de organisatie. Wil jij weten of jouw medewerkers vinden dat hun talenten optimaal worden benut? Meet hoe jouw medewerkers denken over hun werk en jou als werkgever met de Fan Scan.

2. Laat medewerkers van elkaar leren

Laat je medewerkers van elkaar leren. Een medewerker die al lang bij de organisatie zit, kan met zijn ervaringen en kennis nieuwe medewerkers helpen bij het ontwikkelen van zichzelf. Als werkgever kun je dit makkelijk stimuleren door kennisdelen te belonen of door met een buddy-systeem te werken, waarbij je iedere medewerker “koppelt” aan een andere medewerker. Het is wel belangrijk voordat je gaat werken met een buddy-systeem om eerst de verschillende talenten van al je medewerkers in kaart te brengen. Als je hier een duidelijk overzicht van hebt, kun je medewerkers aan elkaar koppelen die elkaar het meeste kunnen leren. Bijvoorbeeld iemand die een talent voor koude acquisitie heeft, kan een andere medewerker helpen die hier moeite mee heeft.  Meer weten over kennisdelen of het buddy-systeem? Lees onze blog “kennis is macht, maar kennis delen is kracht!”

3. Bied kansen aan voor ontwikkeling binnen de organisatie

Volgens onderzoek van Pwnet denkt 46% van de medewerkers aan opstappen in de eerste 12 maanden. Één van de redenen hiervan is dat medewerkers het gevoel hebben dat ze hun vaardigheden niet kunnen ontwikkelen en daarom hun ambities niet kunnen behalen. Daarom is het belangrijk dat je kansen aanbiedt op het gebied van ontwikkeling. Zie je bijvoorbeeld dat een medewerker uitstekend presteert, maar niet meer door kan groeien in de desbetreffende functie? Komt er een nieuwe positie vrij? Maak dit kenbaar aan de desbetreffende medewerker. Ondanks dat je hem liever niet kwijt wilt op zijn huidige positie. Hierdoor voelt de medewerker zich gewaardeerd en dit verhoogt de motivatie om er alles aan te doen om die positie te krijgen (luister en praat met je werknemers 😉).

4. Doelen zetten en scoren

We weten allemaal dat je als werkgever moet faciliteren in het opleiden van je mensen. Vergeet niet dat alles dat jouw medewerker op een training leert, na twee dagen alweer voor 70% is verdwenen. Effectiever is om medewerkers te laten leren in praktijk. Meer weten hierover? Bekijk onze blog over het leren van de toekomst. Wil je dat je medewerkers continu werken aan persoonlijke ontwikkeling? Stimuleer ze om ieder kwartaal een leerdoel op te stellen: wat wil hij/zij leren dat kwartaal en hoe gaat hij/zij dit aanpakken?

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over succesvol talentmanagement implementeren of ben je geïnteresseerd in de producten die Fan Factory aanbiedt? Twijfel niet en neem contact met ons op!

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jeroen Mulder.

jeroen.mulder@fanfactory.nl