“Kennis is macht, maar kennis delen is kracht!”

Uit onderzoek van Mycademy blijkt dat het stimuleren en aanmoedigen van kennisontwikkeling bij medewerkers zorgt voor een productiviteitsstijging van 37%, daarnaast stijgt de omzet gemiddeld met 10% en het ongewenste personeelsverloop daalt met ongeveer 7%. Genoeg redenen om kennisdelen te stimuleren! Hoe breng je als werkgever zo snel mogelijk kennis over op je medewerkers? En hoe zorg je ervoor dat iedereen op één lijn zit? Geen zorgen! Met deze 5 tips zorg jij ervoor dat jouw medewerkers straks barsten van de kennis!

1. Laat je medewerkers in teams werken

Door verschillende mensen samen te laten werken creëer je kennisuitwisseling. Dit houdt in dat medewerkers met elkaar hun kennis over het product en organisatie delen. Zorg ervoor dat je medewerkers laat samenwerken die niet over alles op één lijn zitten, want mensen met verschillende denkwijzen kunnen pas echt van elkaar leren! 

2. Sharing is caring!

Creëer een open en veilige werkcultuur waarin iedereen durft te zeggen wat hij wil en waarin men durft uit te komen voor zijn mening! Een open en veilige werkcultuur creëer je door het aanmoedigen van open communicatie binnen het team. Denk aan:

- Dagelijkse meetings
- Beloon kennisdelen
- Hou jezelf ver weg van een afrekencultuur
 -Geef het goede voorbeeld als leidinggevende

Op het moment dat je deze cultuur hebt gecreëerd als organisatie, zal je zien dat medewerkers elkaar gaan helpen.

3. Laat je medewerkers de waarde zien van kennisdelen

Vertel je medewerkers over de waarde van kennisdelen, dat het hun motivatie verhoogt, de productiviteit en de omzet. Met andere woorden: laat ze de voordelen inzien van kennisdelen! Op het moment dat medewerkers weten wat de waarde is van kennisdelen, zullen ze dit sneller doen omdat ze inzien dat de voordelen en baten van kennisdelen voor hunzelf en de organisatie gunstig zijn.

4. Werk met een online platform

Jouw gastvrouw die haar collega’s in drie tips vertelt hoe zij haar klant welkom laat voelen? Je monteur die zijn collega’s leert hoe de nieuwe machine werkt die net binnengekomen is? Jouw projectmanager die haar collega’s vertelt wat haar succesrecept is bij het afhandelen van klachten?’ Als je wilt dat collega’s elkaar inspireren en helpen, is een platform waarop ze dit kunnen doen, noodzakelijk. Een platform hebben is één; dagelijks al je mensen erop krijgen is een tweede. De Fan App is een voorbeeld van een medewerker app waar mensen in groepen kunnen communiceren en op laagdrempelige manier van elkaar kunnen leren.

5. Kennis delen vanaf de start

Voorkomen is beter dan genezen! Zorg ervoor dat je belangrijke informatie over jouw organisatie overbrengt naar de nieuwe medewerker al vóór zijn eerste werkdag. Denk hierbij aan regels, kernwaarden, het voorstellen van collega’s. Hoe je dit doet? Eén van de manieren is om gebruik te maken van een online platform (zie tip 4), de andere manier is om te werken met een “buddysysteem”. Wijs een collega aan bij wie de nieuwe medewerker altijd terecht kan met vragen of andere zaken en stimuleer de buddy om minimaal eens per week contact te hebben met de nieuwkomer en acties kennis over te dragen. Bereid de onderwerpen van tevoren voor zodat je zeker weet dat de benodigde kennis wordt overgedragen. Hiermee creëer je vanaf de start al een vorm van kennisdelen onder medewerkers.

Het delen van kennis voordat de werknemer begint heeft vele voordelen voor de werkgever; de medewerker is meteen klaar om van start te gaan én is gemotiveerder, wat weer leidt tot een hogere productiviteit! Hulp nodig bij het maken van een onboardingsprogramma? Neem een kijkje op onze website door hier te klikken!

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over het overbrengen van kennis naar jouw medewerkers of ben je benieuwd wat Fan Factory voor je kan betekenen? Twijfel niet en neem contact met ons op!

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jeroen Mulder.

jeroen.mulder@fanfactory.nl