Veel mensen accepteren een manier van werken die onhandig is zonder dat door te hebben. Sta daarom regelmatig stil bij wat je doet, hoe je dit doet en waarom je dit doet. Het liefst samen met een collega. Dat is belangrijk om je werk goed te kunnen blijven doen. Het helpt je om je werk slimmer in te richten en daardoor je werk leuker en makkelijker te maken!
Hier lees je hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Slimmer werken begint met je bewust worden van een aantal zaken:
Jij staat achter de schermen, je klant staat er voor. Kijk eens door de ogen van klant.
Los meteen 1 verbeterpunt op en zorg dat 1 goed punt versterkt wordt. En doe dit een maand later nog eens! Zo wordt je steeds een beetje beter.
Dat klinkt misschien een beetje flauw, natuurlijk verspil je je tijd niet. Maar hoe vaak loop je met lege handen? Hoe vaak kun je iets niet vinden, omdat het niet op de juiste plek ligt? Hoe vaak sta je te wachten, bijvoorbeeld op een collega of op de lift? Of hoeveel extra tijd kost het werken met slecht of kapot materiaal je?
Al dat soort dingen noem je verspillingen. Je klant heeft er niets aan en jij wordt er niet vrolijk van. De volgende verspillingen kun je meteen zelf aanpakken:
Weg dus met die verspillingen!
Je kent het vast wel. Je bent bezig met een taak maar maakt hem niet helemaal af, omdat:
Dat is heel vervelend. Zo kun je de hele dag bezig zijn en aan het eind van de dag denken: wat heb ik nu eigenlijk gedaan. Maar aan punt 2, 3 en 4 kun je zelf wat doen.
Kijk eens voor de taak die je het meest doet of je alles altijd bij de hand hebt. Zo niet, doe er wat aan! Daar heb je waarschijnlijk collega’s bij nodig. Je moet samen bijvoorbeeld afspreken waar iets opgeborgen wordt of hoeveel voorraad er moet zijn. Verbeter iedere twee weken 1 ding en na twee maanden werk je een stuk slimmer!
Soms vergeet je iets, dat kan gebeuren. Maar wees kritisch op jezelf. Zijn er taken die je dagelijks of wekelijks doet, maar waar je veel voor moet onthouden? Maak het jezelf gemakkelijk en maak een spiekbriefje! Het liefst 1 die je collega’s ook kunnen gebruiken. Met een spiekbriefje vergeet je niets. Makkelijk voor jou en heel fijn voor je klant!
Je wil of moet meer doen dan je kunt. Dat is heel lastig, want je kunt er stress van krijgen. Vaak heb je niet genoeg tijd omdat je veel gestoord wordt. En je doet vaak meerdere dingen door elkaar heen. Daardoor lijkt het alsof je lang met iets bezig bent, maar dat is niet altijd zo. Wist je dat het gemiddeld 11 minuten duurt voordat je hersenen weer helemaal klaar zijn voor een nieuwe taak? Hoe meer je door elkaar heen doet, hoe meer je hersenen moeten omschakelen.
Bedenk manieren waardoor je aan één stuk door kunt werken aan een taak. Denk aan het volgende:
Succes!