Beste Werkplek Interview Schijvens Mode

In 2023 behaalde Schijvens Mode -een modeketen met diverse winkels in Zuid-Oost Brabant Limburg- het Beste Werkplek Keurmerk. Wat maakt het zo speciaal om bij Schijvens te werken, en wat valt er nog te verbeteren als je al zo goed hebt gescoord? We vroegen het Shelley Peeters van HR.

 

Jullie hadden een respons van 78%; hoe kregen jullie dit voor elkaar?

"We hebben bij Schijvens Mode korte lijnen en kennen al onze 112 medewerkers. Bij hen hebben we het belang benadrukt; we hebben onder de aandacht gebracht dat we graag naar hun input willen luisteren, en er ook echt iets mee gaan doen."

 

Wat was voor jullie reden om de Fan Scan in te zetten?

"Er zijn best wat veranderingen in de organisatie geweest, dus we wilden inzicht krijgen in de zaken waarin we uitblinken, maar ook de aspecten die we beter moeten doen als werkgever. We hechten enorm veel waarde aan onze mensen, dus willen er alles aan doen om het werkklimaat bij Schijvens Mode voor hen zo fijn mogelijk te maken. 

De uitkomst is voor ons heel waardevol geweest; het heeft veel inzicht gegeven in de punten waar we ons op moeten richten aankomend jaar. Het feit dat alle medewerkers na het invullen een persoonlijk fan rapport kregen waarmee ze zélf aan de slag kunnen om hun werkplezier te verhogen, vonden we super. Zo pak je zelf de regie over je eigen loopbaan."

 

Wat viel jullie op aan jullie resultaten?

"Ten eerste natuurlijk dat we een respons hadden van bijna 80%; een mooie score! Ten tweede vielen veel zaken in positieve zin op; we scoorden op veel punten boven verwachting. Ook was het interessant om de verschillen tussen de afdelingen te zien, al waren medewerkers over de gehele linie tevreden of juist kritisch op dezelfde aspecten. Dat maakt het oplossen ervan natuurlijk makkelijker."

 

Waar zijn jullie het meest trots op?

"Wij zijn trots op onze familiaire bedrijfscultuur en het saamhorige gevoel wat in onze organisatie leeft. Een prettige werksfeer zorgt voor positiviteit en is erg belangrijk voor een goede onderlinge samenwerking. Dit kwam ook uit de resultaten van de Fan Scan. Medewerkers ervaren een prettige werksfeer, zijn erg tevreden over de baan in zijn totaliteit, en voelen zich veilig bij ons. Ook zijn onze mensen tevreden over Schijvens Mode als werkgever en over het werk zelf. Er ligt dus een mooie basis waarop we verder kunnen bouwen!"

 

Waren er ook punten die tegenvielen?

"Het viel niet zozeer tegen, maar we hebben nog wel wat te doen op een aantal gebieden. Zo kan onze interne communicatie en informatievoorziening beter; de communicatie tussen de verschillende afdelingen kan beter. Ook kwam uit de Fan Scan dat er in de ogen van de medewerkers teveel druk ervaren wordt, o.a. door randwerkzaamheden, terwijl we natuurlijk het liefst zoveel mogelijk met en voor de klant bezig zijn."

 

Hoe hebben jullie je aandachtspunten opgepakt?

"We zijn direct actiegericht aan de slag gegaan. Zo hebben we o.a. scanners aangeschaft om de werkprocessen efficiënter te laten verlopen. Ook doen we momenteel onderzoek naar de informatie- en communicatiebehoefte, zodat we daar een goed instrument voor kunnen gaan bedenken die past bij de behoefte van onze mensen. Dit moet de openheid en transparantie die we vanuit de organisatie willen bieden, stimuleren.

We hebben daarnaast meer overlegstructuren ingericht, zodat er meer tijd is om van elkaar te leren. Zo hebben we nu eens per jaar een bijeenkomst met alle filiaalmanagers. Daarnaast zijn er clusters van filialen gemaakt om filiaal overstijgend te kunnen werken en op deze manier elkaar te kunnen versterken. Ook zijn we werkgroepen aan het opzetten, zodat medewerkers zich vanuit hun persoonlijke interesse kunnen gaan inzetten voor specifieke onderwerpen als input leveren voor onze social media accounts, of het organiseren van evenementen. Op deze manier hopen we voor de medewerkers die hier behoefte aan hebben, het takenpakket nóg uitdagender te maken, passend bij hun persoonlijkheid."

 

Hoe krijgen jullie de organisatie gemotiveerd om met de resultaten van de Fan Scan aan de slag te gaan?

"We zijn zoals gezegd gestart met bijeenkomsten voor alle leidinggevenden. Daarin hebben we open de resultaten gedeeld. De acties liggen nu nog voornamelijk bij HR, in een volgende fase gaan die ook per leidinggevende gemaakt worden. Door met elkaar regelmatig te delen wat het doel is en waar we staan ten opzichte van dat doel, stimuleren we het onderlinge teamgevoel."

 

Wat is jullie persoonlijke recept voor de Beste Werkplek?

"We krijgen veel sollicitanten op gesprek die via-via bij ons terechtkomen. Een mooi compliment; onze mensen bevelen het dus aan om hier te werken! Ook vragen klanten soms of ze bij ons kunnen komen werken; extra leuk om te zien natuurlijk! 

Wat ons typeert is de gemoedelijke sfeer, de korte lijnen en de ruimte die onze medewerkers krijgen om eigen verantwoordelijkheid te pakken."

 

Wat is het doel van de volgende meting? Wat hoop je de volgende meting terug te zien?

"We hopen natuurlijk dat we verbetering zien op de punten waar we mee aan de slag zijn gegaan, zoals de informatievoorziening en interne communicatie. Ook hoop ik dat collega’s van de verschillende filialen elkaar makkelijker opzoeken, kennis delen en informatie uitwisselen. Verder hoop ik vooral dat we onze mooie scores kunnen blijven vasthouden!"