Interview Beste Werkplek Keurmerk  - Paardekooper

Paardekooper is specialist in niche private verzekeringen, vanuit het (onlangs verbouwde) kantoor in Bilthoven werkt een team van 32 medewerkers. Afgelopen december behaalde Paardekooper het Beste Werkplek Keurmerk met drie sterren naar aanleiding van de eerste Fan Scan. Wat is het succesrecept van Paardekooper? Algemeen directeur Thomas Paardekooper vertelt hier meer over.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?

‘We vinden het belangrijk om goed naar onze medewerkers te luisteren en actief te vragen wat we beter kunnen doen als werkgever. Dit vroegen we dan ook regelmatig zelf uit bij onze medewerkers. We wilden graag een uitgebreidere en professionele meting doen en via MainPlus hoorden we over de Fan Scan, zij waren super enthousiast over de aanpak van dit onderzoek! Het persoonlijke rapport voor de medewerkers sprak ons erg aan. Dit geeft de medewerker zelf inzicht in persoonlijke actiepunten en hoe zijzelf aan de slag kunnen gaan met het verhogen van hun eigen werkplezier.’

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?

‘We scoorden vrij hoog op alle pijlers en daar zijn we trots op! Het is leuk om te lezen dat we op de stukken als collegialiteit en werksfeer in het team beoordeeld worden met een 8,8. We zijn dankbaar dat deze collegialiteit en werksfeer zo goed ervaren wordt door het team, deze cijfers maken dat zichtbaar en tastbaar.’

Op welk onderdeel blinken jullie als organisatie echt uit?

‘Onze mensen gaan met plezier naar hun werk en dat vinden we een belangrijke voorwaarde om goede service te geven aan onze klanten. We hebben het als team gezellig en goed met elkaar en daar blinken we dan ook in resultaat in uit. Daarnaast liggen we boven de benchmark in welke mate medewerkers elkaar geschikt vinden voor hun functie. We vinden elkaar competent en deskundig, en dit resultaat bevestigd dat dit zo gevoeld en ervaren wordt.

De cultuur binnen Paardekooper kenmerkt vrijheid en verantwoordelijk, en dat konden we terug zien in de resultaten. Onze medewerkers gaven een 8,5 voor de verantwoordelijkheid die zij krijgen in hun werk. Dat is voor ons een mooie bevestiging dat zij die vrijheid en verantwoordelijk ook zo voelen.’

Wat is jullie recept om de beste werkplek te zijn?

Wij geloven dat het bieden van een excellente service begint bij een super team dat heel goed samenwerkt. Daarom staat ons team op nummer 1! Om dat ook echt invulling te geven zijn we gestart met diverse initiatieven. Zo zijn we dit jaar aan de slag gegaan met talentontwikkeling; iedereen heeft een talententest gedaan met een coaching gesprek. Het team werd gecoacht in hoe de talenten beter in gezet kunnen worden binnen de organisatie; ‘strenght based’ heet dat. Dat is belangrijk voor ons als organisatie, maar verhoogd ook het werkplezier voor iedereen individueel! Zo komen we hopelijk in een ‘flow’ en behouden we ook talent.

Anderzijds is onze cultuur een succesfactor. We geloven er in dat we niet tegen onze medewerkers moeten zeggen wat ze moeten doen, maar ze juist vrij moeten laten om de functie goed te kunnen vervullen. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren hard gewerkt aan vele verbeteringen op het gebied van HR, dat draagt allemaal bij. Een ander voorbeeld is dat we ons kantoor ingrijpend hebben verbouwd, omdat we het belangrijk vinden om goede werkplekken en faciliteiten te hebben. Voordat de verbouwing begon hebben we medewerkers gevraagd wat zij belangrijk vinden aan hun werkplek en wat zij hierin nodig hebben.

We luisteren goed naar onze medewerkers en vragen periodiek naar hun feedback. Zo hebben we onlangs iedereen gevraagd; wat zou je direct veranderen als je voor één dag de baas zou zijn van ons bedrijf? Deze vraag prikkelt op een leuke manier en de reacties zijn zeer waardevol voor ons. We hebben alle input doorlopen en dit hebben we dan ook teruggekoppeld aan onze medewerkers, zodat zij zien dat er wat met hun feedback gedaan wordt.’

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

‘Er zijn een paar verbeterpunten, één daarvan was de werkdruk. In tijden van personele krapte hebben vele bedrijven daar last van en dat was afgelopen jaar ook voor ons een uitdaging. Op de korte termijn zullen er al een tweetal nieuwe collega’s starten in 2024, dus we hopen dat de werkdruk snel verbeterd.

Daarnaast kwam naar voren dat medewerkers niet altijd hun doelen duidelijk vinden en behalen. De doelen op organisatieniveau zijn duidelijk, maar op persoonlijk en afdelingsniveau nog niet altijd. Wij worden geadviseerd door een HR bureau. Dit punt staat onder andere voor begin volgend jaar al op de planning om medewerkers te ondersteunen in het concretiseren van hun persoonlijke doelen als ook hun teamdoelstellingen. Hopelijk hebben we dat eind kwartaal 1 op orde.

Erkenning en waardering kan je niet vaak genoeg uiten, dat blijft een aandachtspunt waar we afgelopen jaar ook mee aan de slag zijn gegaan. Zo hebben we een ‘complimentenbord’ waar medewerkers bijvoorbeeld een kaartje op kunnen hangen voor iemand die een pluim verdient. Zo moedigen wij het geven van complimenten ook aan. Daarnaast, rond deze tijd van het jaar, schrijf ik ook voor iedereen een persoonlijk handgeschreven kaartje dat ze bij hun kerstpakket krijgen om ook onze waardering uit te spreken.’

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?

‘Het keurmerk is een leuke erkenning en bevestiging van hetgeen waar we de afgelopen jaren hard mee bezig zijn geweest. We hebben veel geïnvesteerd in de professionalisering op het gebied van hr en we hebben ons team op één gezet. Het is dan ook heel leuk dat deze vele verbeteringen zich nu vertalen in een ‘Beste Werkplek’ Keurmerk met 3 sterren! Maar er is altijd iets te verbeteren, dus we gaan aan de slag met alle inzichten en verbeterpunten!