Interview Monuta

’Voor iedereen een afscheid met een goed gevoel’; dat is al 100 jaar de missie van uitvaartonderneming Monuta. Verspreid over zo’n honderd vestigingen door het hele land en het hoofdkantoor in Apeldoorn zetten ruim 700 medewerkers zich dagelijks in voor een goed afscheid. Monuta heeft het Beste Werkplek keurmerk behaald met twee sterren. We spreken Daphne Beerepoot, HR Manager bij Monuta.

 

Wat was voor Monuta de aanleiding om de Fan Scan te doen?

‘’We kwamen bij Fan Factory uit toen we een verfrissend medewerkersonderzoek zochten met een net wat andere aanpak. De kracht van de Fan Scan zit voor ons in de praktische terugkoppelingen op verschillende niveaus. Van organisatiebreed inzicht en resultaten op afdelingsniveau tot inzicht voor de medewerker zelf.  Het persoonlijke rapport voor de medewerker heeft voor ons een grote toegevoegde waarde. Het zorgt ervoor dat medewerkers in beweging komen, op basis van concrete tips waar ze mee aan de slag kunnen. Zo kunnen ze zelf invloed uitoefenen op hun werkgeluk. We hebben dit persoonlijk rapport ook verbonden aan onze gesprekscyclus, waarmee we extra verdieping geven aan het gesprek over iemands eigen rol in het vergroten van werkplezier.

We hebben gekozen voor het paardenmodel (een 9-box met 9 paardentyperingen, waarbij iedere medewerker op basis van wat er is ingevuld op een bepaald type uitkomt, red.). Dit is ontzettend gaan leven in de organisatie! Ook dit is een middel om verder met elkaar in gesprek te gaan. Mensen waren ontzettend benieuwd welk type paard ze waren en daarom extra nieuwsgierig naar hun persoonlijke rapport’’.

 

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?

‘’We zijn trots op onze uiteindelijke score van ‘baan in totaliteit’. We zien dat de medewerkerstevredenheid toeneemt, maar tegelijkertijd ook de klanttevredenheid. Alles hangt met elkaar samen en we zien dat mensen zich gelukkig voelen. We hebben veel geïnvesteerd in onze mensen, de middelen, de organisatiecultuur en het leiderschap. Dit cijfer is voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Het behalen van het Beste Werkplek keurmerk was een kers op de taart.’’

 

Op welk onderdeel blinken jullie als organisatie echt uit?

‘’We hebben onszelf vergeleken met de benchmark van de succesvolste bedrijven in Nederland. We zijn een excellente organisatie die nog volop in beweging is. We scoren hoog op de onderdelen coaching en ontwikkeling, empowerment en prestatie en evaluatie. Een aantal jaar geleden zijn we gestart met vormgeven van Opleiding & Ontwikkeling. We hebben interne trainingen en opleidingen voor diverse functies ontwikkeld en we zijn dit nog verder aan het uitbouwen. Dit heeft als doel het vakmanschap te verhogen én geeft aandacht aan persoonlijke ontwikkeling. .De leidinggevenden zijn daarin essentieel, zij stimuleren onze mensen om zich te ontwikkelen We zien inmiddels ’steeds meer collega’s intern doorstromen naar een andere functie.  

 

Wat is jullie recept om de beste werkplek te zijn?

‘’De basiszaken moeten goed op orde zijn, dat is een randvoorwaarde om verder te bouwen. Daarnaast snappen we dat we aan meerdere knoppen tegelijk moeten draaien om een goede werkgever te zijn. Daarin is het essentieel dat de visie, waarden en de strategie van onze organisatie uitgedragen worden door de directie en het management. Hierin zijn onze leidinggevende een belangrijke schakel. Zij moeten namelijk begrijpen wat leidinggeven inhoudt.Dat doen we door constant met elkaar het gesprek aan te gaan over hoe we teamleden kunnen coachen en teams sterker kunnen maken. Het belangrijkste daarin is toch wel dat leiderschap begint bij jezelf. Je moet jezelf leiding kunnen geven voordat je dat kunt doen aan anderen. Wij stimuleren en faciliteren hen om het gesprek met elkaar aan te gaan over dingen waar ze tegenaan lopen, om zo van elkaar te leren.’’

 

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

‘’We willen onze eNPS score verder laten stijgen  door werkgeluk expliciet te maken. We investeren in een aantal thema’s en we hopen dat die bij de volgende Fan Scan nog beter beoordeeld worden. We blijven nieuwe dingen uitproberen en onze medewerkers handvatten geven. Dat leidt tot gelukkiger medewerkers, betere prestaties en een een hogere klanttevredenheid.’’

 

Wat is de toegevoegde waarde van het Beste Werkplek keurmerk voor jullie organisatie?

‘’Het Beste Werkplek keurmerk maakt ons trots en we zijn ervan overtuigd dat trots helpt en belangrijk is. Het is een gedeelde trots; iets dat wij als Monuta bereikt hebben. Dat is mooi om te vertellen aan de buitenwereld. Laatst zag iemand het Beste Werkplek keurmerk hangen op kantoor, we zijn ontzettend trots dat we dan kunnen zeggen dat we een beste werkplek zijn!’’