Wat is 'het goede gesprek'?

Er is een steeds grotere behoefte aan medewerkers die zich snel kunnen aanpassen, flexibel zijn en verantwoordelijkheid nemen. Dit kan alleen bereikt worden door voortdurend in dialoog te zijn. De term ‘het goede gesprek’ horen we bij Fan Factory dan ook steeds vaker voorbij komen bij onze klanten. Wat wordt hier nou eigenlijk mee bedoeld? En hoe voer je zo’n goed gesprek? We nemen je mee!

 

Wat is ‘het goede gesprek’?

‘Het goede gesprek’ wordt ook wel de voortdurende dialoog tussen leidinggevenden en medewerkers genoemd. In tegenstelling tot de traditionele functioneringsgesprekken, draait het goede gesprek om echt contact maken en aandacht besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Zaken die er echt toe doen dus! Het gaat niet alleen maar over werkprestaties, maar ook over het welzijn van de medewerker, zijn energie, werkplezier, ambities en ontwikkeling.

In ‘het goede gesprek’ heeft voornamelijk de medewerker de regie. Hierdoor wordt de betrokkenheid van de medewerker vergroot en worden prestaties op een natuurlijke en effectieve manier verbeterd. Zo krijgt de medewerker meer invloed op zijn werk en werkomgeving. Wat een grote invloed heeft op duurzame inzetbaarheid. Door eens per drie maanden ‘het goede gesprek’ te voeren, worden medewerkers ondersteund bij hun functioneren en ontwikkeling. ‘Het goede gesprek’ dient dan ook ter vervanging van de traditionele functioneringsgesprekken.

 

3 tips voor jou als leidinggevende

Hoe doe je dat? ‘Het goede gesprek’ voeren als leidinggevende? We geven je 3 tips voor het voeren van het goede gesprek:

  • Bereid het gesprek voor

In tegenstelling tot de traditionele functioneringsgesprekken, is de medewerker leidend. Neem daarom bewust de tijd om het gesprek voor te bereiden. Wat zijn dingen die jij besproken wilt hebben met de medewerker? Hoe beter jij je voorbereidt op het gesprek, hoe meer de medewerker zich op zijn gemak zal voelen.

  • Geef opbouwende feedback

Feedback wordt het meest effectief ontvangen wanneer het op een opbouwende manier wordt gegeven, of het nu gaat over prestaties of plannen van de medewerker. Geef je mening, onderbouw die met voorbeelden en ga opzoek naar de achterliggende gedachte van de medewerker zonder direct de medewerker af te kraken.

  • Luister oprecht

Ga het gesprek open en zonder verwachtingen in. Probeer te begrijpen wat de medewerker je probeert te vertellen. Dit doe je door oprecht te luisteren naar je medewerker en tussendoor samen te vatten wat de medewerker heeft verteld. Op deze manier toon je oprechte aandacht naar je medewerker.

Na het voeren van een goed inhoudelijk gesprek, is het belangrijk om samen met de medewerker vervolgafspraken te maken en deze vast te leggen. Zorg vervolgens als leidinggevende voor een goede opvolging, zodat de medewerker zich gehoord voelt en vertrouwen heeft in het proces. De medewerker zal vervolgens in de lead zijn voor het inplannen van een vervolggesprek.

 

3 tips voor jou als medewerker

Hoe ga je als medewerker het gesprek aan? Juist nu je de leiding hebt in het gesprek? We geven je 3 tips:

  • Bereid het gesprek voor

Een goede voorbereiding legt de basis voor het gesprek, zeker als je het gesprek spannend vindt. Zorg ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken tijdens het gesprek. Maak bijvoorbeeld een lijstje van de punten die jij wilt bespreken.

  • Wees concreet

Vertel vanuit je eigen ervaring en wees concreet. Beschrijf wat je ziet, wat je verwachtingen zijn of wat je graag anders zou willen zien. Gebruik hierbij concrete voorbeelden, in elk gesprek is er namelijk wel sprake van ruis.

  • Stel open vragen

Tijdens het gesprek is het belangrijk om open vragen te stellen. Zo betrek je de leidinggevende actief bij het gesprek en geef je de ruimte om gedachten te delen. Dit zorgt voor een evenwichtig gesprek.

 

Over de Fan Scan

Zoek je als medewerker houvast om het goede gesprek te voeren? Of wil jij als leidinggevende meer inzicht hebben in de werkbeleving van jouw medewerkers voordat je het gesprek aangaat? Doe dan de Fan Scan! Ons medewerkertevredenheidsonderzoek waarbij zowel medewerker zelf, de organisatie én de leidinggevende inzicht krijgt in de mate van werkplezier en de belangrijkste aandachtspunten om aan te pakken.