Nieuw jaar, nieuwe doelen. Maar hoe krijg je ze nu zover?

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Na de kerstvakantie breekt het moment aan dat de organisatie naar je kijkt; waar gaan we voor dit jaar? Wat zijn onze doelen? En wat wordt van míj als medewerker verwacht?

Hier kun je niet duidelijk genoeg in zijn. Wij spreken met veel medewerkers in verschillende organisaties. Wat blijkt? Bijna niemand kan vertellen wanneer hij een goede werkdag, werkweek of werkmaand heeft gehad. Hoe dat komt? Een gebrek aan kortcyclische doelstellingen. Maar ook: niet weten wat het hogere doel van de organisatie is; waar de organisatie op afstevent en wat in die reis van jou wordt verwacht.

Onze tip voor januari is dan ook; maak je organisatiedromen en doelen crystal clear voor je medewerkers! 

Een stappenplan om je op weg te helpen;

  1. Bedenk wat het hogere doel van je organisatie is. Wat is je droom? Waar steven je op af? Maak je grote droom harig, sexy en onderscheidend. Denk aan toonaangevende organisaties; Elon Musk die met zijn Tesla Mars gaat koloniseren, Pieter Zwart die met CoolBlue gaat voor obsessieve klantgerichtheid. Híer wil je werken; hier wil je aan bijdragen! Gooi de bal dus ver vooruit en zoek inspirators om je heen die deze droom met jou vormgeven én uitdragen. 

TIP: formuleer je doel zo, dat het spreekt tot verbeelding. Mensen zijn visueel ingesteld en moeten hun doel dus letterlijk voor zich kunnen zien om de motivatie te krijgen om ervoor te gaan!

  1. Pel je grote droom af naar organisatiedoelen. Wanneer is 2020 voor jou een succesvol jaar? Wat moet er einde van het jaar gelukt zijn? Houd je droom in gedachten. Laat bij voorkeur afdelingen zélf nadenken over hun afdelingsdoelen van 2020.
  2. Maak je jaardoelen klein. Maak er chunks van; wat zijn de hoofdthema’s waar je je in 2020 op wilt richten? Welke subdoelen hebben deze chunks? Geef medewerkers inspraak en laat ze zélf de prioritering bepalen.
  3. Maak de chunks nog kleiner, door er maand- en zelfs weekdoelen van te maken. Werk met een way-of-working waarin je wekelijks de koppen bij elkaar steekt om jouw top 3 focuspunten van die week met elkaar te delen. Streep je 3 grote doelen per week vervolgens af; de dopamine die hiermee vrijkomt geef een goed gevoel.
  4. Is jouw team of afdeling niet in staat zelf doelstellingen te bepalen, doe het dan voor ze en motiveer ze om maximaal te gaan voor de kortcyclische doelen die jij hebt gesteld.
  5. Koppel dagelijks, wekelijks en/of maandelijks terug hoe het gaat, in hoeverre doelen zijn behaald, wat je van je medewerkers verwacht de aankomende periode en vier alle successen op de route.

Let maar op; dit geeft focus en vleugels. Zorg jij ervoor dat als we jóuw mensen toevallig spreken, ze precies weten wat de droom van jouw organisatie is, wat hun dag- week- en maanddoelen zijn en hoe ze ervoor staan? 

Pssst….heb je nu moeite met het bereiken van al je medewerkers, wil je ze continu inspireren, verbinden met je organisatie(doelen) en elke dag beter maken in goed zijn? Download nu de demo van de Fan App.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901