HRBAZEN - Het succesrecept van: Coolblue

Bestel het HRBAZEN boek hier via Fan Factory of Bol.com.

Afgelopen april spraken we voor HRBAZEN de podcast Joanne Berntsen, hoofd organisatie- en medewerkersontwikkeling bij Coolblue. Bij Coolblue draait alles om een glimlach, voor zowel de medewerkers als de klanten. Tegerlijkertijd moet er natuurlijk ook gewoon winst gemaakt worden. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Coolblue haar betrokken en bevlogen Coolblue’ers hard nodig! Nieuwsgierig hoe Coolblue dat aanpakt? Je hoort het uitgebreid in de podcast met Joanne. Voor HRBAZEN het boek maakten we een samenvatting van deze én alle andere podcastafleveringen. 

 

Mondhoekjes omhoog

“Coolblue werkt dag in dag uit aan een sterk merk. Van de kantoorruimtes tot het arbeidscontract: het merk en haar merkwaarden zijn overal aanwezig. Het motto ‘alles voor een glimlach’ wordt dan ook doorgevoerd op diverse plekken; we doen veel om de mondhoekjes van de medewerkers omhoog te krijgen. Zo maken we het arbeidscontract zo leuk en begrijpelijk mogelijk, zodat iedereen het kan lezen én snapt wat er staat. Ook staat op je salarisstrook een foto van de   verloningskoning(in); een collega van de afdeling salarisadministratie met een kroontje en geld in zijn of haar handen. Op de salarisstrook staat ook ‘salaris: dik verdiend’: typisch Coolblue. Ons kantoor in Rotterdam is daarnaast helemaal in Coolblue-stijl; ook hier doen we er alles aan om die mondhoeken omhoog te krijgen. Zo hebben we alle overlegruimtes ingericht met een thema; we hebben onder andere een bruine kroeg en een ballenbak. Onze ruimte ‘theetijd’ heeft op de deur staan ‘ik trek het niet’; kleine gimmicks waar je van moet lachen. Niet alleen op kantoor maar ook op de Coolblue-locaties wordt nagedacht over het doorvoeren van het merk en het ontlokken van een glimlach, voor zowel medewerkers als klanten.

Bij Coolblue wordt hard gewerkt, maar ook hard gefeest! Elk jaar hebben we ons eigen Coolbluethemafeest, waar elk team verkleed naartoe gaat. Afgelopen jaar was het thema ‘back to the future’. We maakten een tijdreis naar het jaar 2048 en waren verkleed als robots, aliens en laadpalen. Dit soort events zorgen voor verbinding en een goede onderlinge vibe.”

 

Suniversity en schuurschool

“Bij Coolblue onderscheiden we onszelf op het gebied van leren. We bieden mensen geen baan, maar een carrière. We focussen ons op het ontwikkelen en duurzaam inzetbaar houden van onze mensen. Zo hebben we onze eigen Coolblue Suniversity, een opleidingsinstituut voor zonnepaneleninstallateurs. We merkten dat er veel vraag was naar zonnepaneleninstallateurs, dus we dachten: waarom gaan we dit niet zelf doen?

Daarnaast hebben we ook onze eigen Schuurschool in samenwerking met het ROC Tilburg. Dit is een logistieke opleiding waarbij mensen in ons magazijn hun diploma halen. Onze eigen opleidingsinstituten geven medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen als wasmachines bezorgen door de fysieke belasting bijvoorbeeld niet meer lukt.”

 

Blauwverfdag

“Onze kernwaarden zijn voelbaar door de hele organisatie heen. Dat begint bij onze blauwverfdag waar nieuwe collega’s figuurlijk blauw geverfd worden. Die dag worden ze omgedoopt tot échte Coolblue’er. In het verleden deelden we aan het einde van deze dag beschuit met blauwe muisjes uit om te vieren dat er een nieuwe Coolblue’er was geboren; hier zijn we uiteindelijk mee gestopt toen er steeds meer internationals kwamen die het fenomeen beschuit met muisjes niet kenden, haha. Op deze blauwverfdag, waarop je de organisatie, andere Coolblue’ers en onze cultuur leert kennen, hebben we bijvoorbeeld ook een kleine bingo waarbij je vergaderruimtes moet zien te vinden. Ook deze dag moeten de mondhoekjes natuurlijk omhoog!” 

 

Cultuurboekjes

“De kernwaarden van Coolblue zijn eigenzinnig, vrienden, gewoon doen en flexibel. We kijken door middel van assessments in de werving- en selectiefase of iemand bij ons past én geschikt is voor het werk dat hij of zij gaat doen. Zo hebben we bij de klantenservice een simulatie van hoe een werkdag eruitziet, waarbij je een case krijgt over de omgang met een klant in een bepaalde situatie. Dit geeft de sollicitant een goed beeld van hoe de werkdag eruit komt te zien en ons een goed beeld van de kandidaat.

Voor verschillende afdelingen hebben we cultuurboekjes gemaakt. Deze boekjes zorgen ervoor dat kernwaarden geen vage begrippen blijven, maar echt tot de verbeelding gaan spreken. Hierin staat concreet uitgelegd wat onze kernwaarden voor jou en je werk betekenen. De  kernwaarde ‘vrienden’ bijvoorbeeld betekent voor ons dat je aardig en behulpzaam bent naar elkaar, maar elkaar ook aanspreekt als het niet goed gaat. Dat zou je namelijk ook doen bij een vriend. Na het lezen van dit boekje zijn de kernwaarden voor iedereen praktisch te vertalen naar het eigen werk en snapt iedereen wat er mee wordt bedoeld. Los van de boekjes komen de kernwaarden terug in de inrichting van onze locaties, maar bijvoorbeeld ook tijdens het jaarlijkse Coolblue feest.”

 

Platina plaat

“Een tijdje gelden heeft onze communicatieafdeling een podcast gemaakt voor de medewerkers die op de bus zitten. Dingen lezen is natuurlijk lastig terwijl je rijdt, maar je kunt wel naar dingen luisteren. In de podcast werd verteld hoe het gaat met de afdeling en wat de plannen waren. Leuk feitje is dat er voor deze podcast een jingle werd gemaakt die we zo leuk vonden dat we hem geproduceerd hebben. De videoclip is viraal gegaan op Youtube en onze eindbaas Pieter heeft zelfs een platina plaat uitgereikt op kantoor ter ere van het succes van het nummer. Het nummer wordt overal gebruikt en iedereen herkent de tune inmiddels. Het is heel erg herkenbaar: dit is Coolblue!”

 

Nieuwsgierig geworden naar het succesrecept achter het sterke werkgeversmerk van Coolblue? En benieuwd naar de grootste struggle van Joanne op het gebied van hr? Je hoort het in de podcast met Joanne in Fan Factory’s HRBAZEN-podcast.

Geïnspireerd geraakt? Meer openhartige interviews met toonaangevende organisaties én praktische tips vind je in het boek HRBAZEN. Klik hier om het boek te bestellen.