HRBAZEN - Het succesrecept van: Postillion Hotels

Bestel het HRBAZEN boek hier via Fan Factory of Bol.com.

Afgelopen voorjaar spraken we voor HRBAZEN de podcast Erik-Jan Ginjaar, algemeen directeur bij Postillion Hotels. Bij Postillion Hotels worden dingen net even anders gedaan en lopen ze graag voorop. Zo gooide Postillion Hotels het gehele sollicitatieproces volledig op de kop met een gedragsanalyse. De uitkomst van de gedragsanalyse – is niet de reden is dat iemand ontslagen of niet aangenomen wordt – geeft verdieping aan het sollicitatiegesprek. Hoe Postillion dat aan heeft gepakt? Je hoort het in een uitgebreid in de podcast met Erik-Jan. Voor HRBAZEN het boek maakten we een samenvatting van deze én alle andere podcastafleveringen.

‘’Zo had ik laatst een sollicitant voor de frontoffice; in de gedragsanalyse kwam naar voren dat hij van details en structuur hield. Ontzettend belangrijk voor de frontoffice, maar tijdens het gesprek leek het alsof hij een hekel had aan details. Ik vroeg hem hoe dit zat en opeens hebben we een diepgaand gesprek over zijn drijfveren. Werkten wij niet met MapsTell, dan had ik zijn cv gelezen, had ik in het gesprek vastgesteld dat hij een hekel had aan details en had ik hem niet aangenomen. Ook als de sollicitant afgewezen wordt, krijgt hij het MapsTell rapport mee. Dat is een cadeau voor de sollicitant.”

 

Aandacht met impact

“Ik geloofde niet in modelletjes, ik werd er zelfs een beetje recalcitrant van. Een model waarvan ik wél vind dat het werkt is het Harvardsnegenvlaksmodel. Harvard zegt dat je intern en extern één boodschap moet verkondigen. We zorgen er bij Postillion Hotels voor dat de werkgeverservaring hetzelfde is als de gastenervaring of de leverancierservaring. Vanuit die gedachte is aandacht met impact ontstaan. Het vak gastvrijheid draait namelijk om aandacht, want die prachtige zalen die wij aanbieden, vind je op meer plekken. Je kan het verschil maken door ons motto ‘aandacht met impact’ tot in je vezels te voelen en uit te stralen naar onze gast. Het verschil wordt dus gemaakt op de werkvloer, door de Postillioners. Dat kan alleen als onze medewerkers zélf ook de aandacht krijgen die zij verdienen.”

Aflossen van de studieschuld

“Een tijd geleden hebben we studenten van de Hotelschool Maastricht gevraagd hoe we onze secundaire arbeidsvoorwaarden konden moderniseren. Ik ben tegen het lokken van mensen met salaris; salaris is namelijk geen intrinsieke motivatie. Met onze secundaire arbeidsvoorwaarden proberen we voorop te lopen en dingen nét even anders te doen. Zo adviseerden de studenten om de studieschuld van medewerkers af te lossen. De gemiddelde studieschuld is enorm en weegt vijf keer mee in de hypotheekberekening. We zijn dus gestart met het aflossen van de studieschuld voor medewerkers. Voor elk gewerkt uur wordt er € 2,50 afgelost: dit betalen we rechtstreeks aan DUO. Je lost al snel € 5.500 euro per jaar af als je fulltime werkt. Mooi meegenomen!”

Onboarding

“Wanneer een nieuwe Postillioner zijn handtekening zet, wordt hij uitgenodigd voor de door Fan Factory ontwikkelde Postillion Medewerker App. In de gang naar de eerste werkdag willen we de nieuwkomer al veel meegeven over Postillion Hotels. Met één druk op de knop vanuit hr komt de hele onboardingflow vrij: een aaneenschakeling van berichten, quizzen, lesmodules en filmpjes die de medewerker gedoseerd klaarstomen en welkom heten. Zo bouwen we kwaliteit in en zorgen we ervoor dat iedereen dezelfde onboarding krijgt. Onze hele employee journey wordt digitaal ondersteund met onze medewerkerapp. Zo is onze gesprekscyclus ook gekoppeld aan de 270-gradenfeedbackmodule van de app. Onze alles-in-één app is heilig: geen losse apps meer, maar alles overzichtelijk via één platform.”

Hoezo personeelstekort?

“Ik denk dat we geen personeelstekort hebben maar een verloopprobleem. Als je het verloop terug kunt dringen dan zul je zien dat het personeelstekort echt wel meevalt. Zorg ervoor dat het dusdanig leuk en fijn is om bij jou te werken, dat je niet continu vertrekkende medewerkers hebt en die vacatures moet opvullen. Houd je mensen gemotiveerd en geïnspireerd. Ik ben faliekant tegen het lokken van mensen met salaris. Want als ik tegen jou zeg ik betaal je 500 euro meer dan je nu verdient, dan biedt de buurman morgen weer 500 euro meer, en dan ben je alsnog weg.’’

Ruilen van werk

“Een dag per jaar ruil ik een dag met een van de Postillionners van baan. Ik weet niet wanneer dat is en wie het is. De eerste keer dat we dit deden stond er in mijn agenda een afspraak gepland met de bank, haha. De salesdame met wie ik ruilde heeft uiteindelijk zelf een besluit moeten nemen tijdens die afspraak; hoe leuk is dat! Uiteraard heb ik wel even meegebeld om te luisteren wat daar besproken werd. Zelf heb ik die dag verkoopgesprekken gevoerd en cold calling gedaan, ontzettend leuk!”

 

Benieuwd waarom volgens Erik-Jan geen enkele organisatie last hoeft te hebben van het personeelstekort? En welk moment hij in zijn carrière graag nog eens over zou willen doen? Je hoort het in de podcast met Erik-Jan in Fan Factory’s HRBAZEN-podcast.

Geïnspireerd geraakt? Meer openhartige interviews en praktische tips vind je in HRBAZEN. Klik hier om het boek te bestellen.