@HR managers, leid medewerkers op voor de nieuwe werkelijkheid!

De eerste stappen terug naar normaal worden voorzichtig gezet. De meeste branches mogen hun deuren weer openen, op een kier weliswaar, maar vol enthousiasme. Veel medewerkers in deze branches hebben nu 2,5 maand thuis gezeten, zonder werk. Zij komen straks terug op hun eigen werkplek met (grotendeels) hetzelfde team, maar in een andere wereld; een wereld die andere dingen van hen vraagt dan de zorgeloze ‘alles kan en mag-wereld’ van hiervoor. Zijn zij daar klaar voor? Aan jou, als HR-manager, de taak om dat te faciliteren!

Weten = meten 

Voordat ik je een aantal voorbeelden geef van wat jij kan bewerkstelligen om medewerkers klaar te stomen voor hun ‘eerste werkdag’, heb je eerst wat anders te doen: praat met medewerkers. Vraag of zij uitkijken om weer te knallen of dat ze het misschien juist spannend vinden? Kom erachter waar zij mee zitten, zodat je hen kan helpen waar nodig! Is jouw club te groot om dit persoonlijk te doen? Maak dan gebruik van korte vragenlijsten om het net op te halen. Mocht je daarmee geholpen zijn, kunnen wij je hier snel mee op weg helpen: neem contact op.

Andere koek

In de meeste van deze heropstartende branches draait het grotendeels om klantcontact. Het bieden van een positieve ervaring, daar zijn jouw medewerkers goed in! Maar naast die servicegerichte, sociale houding wordt er nu ook van hen verwacht dat ze streng kunnen zijn richting klanten om de regels na te leven. Zijn jouw medewerkers in staat om klanten aan te spreken op hun gedrag? Snappen zij dat ze zelf een voorbeeldfunctie zijn hierin? Weten zij wat er zo van ze verwacht wordt?

Coronaproof medewerkers

Terwijl jouw collega’s bezig zijn om de zaak coronaproof te maken, is het jouw verantwoordelijkheid de medewerkers hierin op te leiden. Om dat effectief te doen, houden wij vaak de 70-20-10 regel aan. Dat staat voor drie manieren van leren, die elkaar versterken:

70% - leren op de werkplek

Doen, doen, doen. Stuur medewerkers de vloer op en zorg dat zij begeleid worden bij het verbeteren van zichzelf. Doe dit zelf of besteed het uit aan de operationeel verantwoordelijken, zolang er maar iemand is wie hier tijd en aandacht aan besteedt. Maak medewerkers bewust van hun eigen gedrag en help ze om dingen te veranderen. 

20% - sociaal leren

Elk bedrijf gaat nieuwe dingen uitproberen en zal er in de praktijk achter komen wat wel en wat niet goed bedacht is. Erken dit, bereid je team daarop voor en ga actief op zoek naar al die verbeterpunten. Neem de tijd om continu te evalueren, samen. Door verschillende ervaringen, perspectieven en ideeën te delen met elkaar, zet je stappen vooruit. 

10% - formeel leren, zoals trainingen en e-learning

Management heeft de regels vast scherp voor ogen, maar datzelfde kun je niet van jullie medewerkers verwachten. Met alles wat rondgaat op social media, is het niet voor iedereen duidelijk wat nou precies wel en niet mag. Neem de tijd om deze regels uit te leggen, vóórdat men weer op de werkvloer staat. Organiseer bijvoorbeeld een Welkom-terug-training voor al het personeel. Geef duidelijke instructies en kaders zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht en zelfstandig aan de slag kan.

Heb je een eigen e-learning tool waarmee makkelijk leren gefaciliteerd wordt? Maak dan een korte training met de belangrijkste informatie voor medewerkers, die verplicht gemaakt moet worden voor hun ‘eerste werkdag’. 

Duurzame gedragsverandering, het niet terugvallen in oude patronen, is waanzinnig lastig. Zie het als een nieuwe inwerkperiode, op de huidige actualiteit. Onderschat dit niet en besteed er vooral wél tijd aan. Of laat jezelf ontzorgen. In onze Fan App zet je gemakkelijk een inwerkprogramma klaar, zodat quizzen en trainingen die je maakt over ‘het nieuwe werken’ bij elke medewerker terecht komen zonder dat je hier zelf druk mee bent. Denk aan: nieuwe regels in korte e-learnings, polls, evaluatieopdrachten en team-uitdagingen voor op de werkvloer. Wij hebben verschillende pakketten om jou te helpen aan een makkelijk en snel nieuw ‘inwerkproces’!

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Eline Postma.

06-23828743