Hoe motiveer je leidinggevenden voor leiderschapsontwikkeling?

 

Veel leidinggevenden dénken dat ze een goede leider zijn, terwijl hun team daar anders over denkt. Hoe zorg je ervoor dat jouw leidinggevenden zich openstellen voor ontwikkeling van hun skills? Of; als jij zelf leidinggevende bent; hoe kom je erachter of het tijd is voor ontwikkeling van je skills?

Goede leiders zijn schaars. Zonde! Want een leidinggevende bepaalt voor 80% het werkplezier van zijn mensen! Hoe zorg je ervoor dat een matige leidinggevende een goede wil worden?

 

Motivatie om te leren en ontwikkelen

Pas als je gemotiveerd bent om beter te worden in je baan, raak je gemotiveerd om tijd en energie te steken in persoonlijke ontwikkeling. Motivatie om te leren krijg je op 5 momenten volgens het wetenschappelijke model van Mosher en Gottfredson: '5 moments of need'. Éen van de 5 ‘moments of need’ om te leren is als je wel móet veranderen omdat je baan dat van je vraagt. Hoe weet je nu of je als leidinggevende goed bezig bent of dat verbetering en verandering nodig is?

 

De kracht van kwetsbaarheid

Vroeger was het heel normaal dat je als leidinggevende deed alsof je de waarheid in pacht had. Je wilde de slimste zijn van de groep, zeker niet de domste. Tegenwoordig zien we dat écht goede leiders juist uitblinken in zich kwetsbaar opstellen; ze zijn benieuwd hoe hun medewerkers naar ze kijken en stellen zich daarvoor open. Ze vragen dit actief uit, nodigen medewerkers uit open en eerlijk te zijn en gaan actief aan de slag met de verbeterpunten die medewerkers noemen.

Inzicht en reflectie

Alles valt of staat dus met inzicht en reflectie op jouw handelen als leidinggevende. Voor leidinggevenden die zich kwetsbaar opstellen minder in hun natuur hebben, is het belangrijk dat zij inzicht krijgen. Dat ze -cru gezegd- met hun neus op de feiten worden gedrukt. Dat ze zíen wat het effect is van hun leiderschapsstijl, bewezen op een onomstotelijke manier. Leidinggevenden die zich liever niet kwetsbaar opstellen zullen namelijk altijd doen voorkomen alsof alles goed gaat, alsof ze alle schaapjes op het droge hebben. Jij als HR manager of collega manager wéét dat dat niet zo is; maar zie dat maar eens tussen de oren van jouw manager te krijgen.

 

Hoe kom ik aan die bewijslast?

Door een anoniem medewerkeronderzoek uit te zetten in je organisatie waarin je meet hoe het gesteld is met je medewerkerbetrokkenheid, leg je bloot wat je verbeterpunten zijn als organisatie. Leiderschap is slechts één aspect in een dergelijk onderzoek, maar wel een heel belangrijke! Met de Fan Scan meten we voor jouw organisatie, per afdeling of team, wat op gebied van leiderschap goed gaat én wat aandacht behoeft. Door als leidinggevende jouw scores te zien ten opzichte van die van je collega’s, merk je op welke elementen jij jezelf te ontwikkelen hebt. Daar heb je dus mooi een ‘moment of need’ te pakken om gemotiveerd en kwetsbaar deel te nemen aan de leiderschapscoaching die jou aangeboden wordt!