Twee keer met je ogen knipperen en de oudere generaties op de werkvloer verdwijnen. Zij gaan met pensioen en worden vervangen door de nieuwste generatie; Gen Z. Gen Z is een generatie die -gemiddeld genomen- snel verveeld is en staat daarom niet bekend om hun loyaliteit. Hoe zorg je er nou voor dat zij fan worden van jouw organisatie en binnen de organisatie willen blijven?
De grootste valkuilen
Veel organisaties denken dat de jongere generatie uit is op geld. Zij bieden bonussen en salarisverhogingen aan in ruil voor hun loyaliteit. Dit is een mogelijkheid, maar zonde van het geld, aangezien geld slechts één van de vele drijfveren is van Gen Z. Door loyaliteit te kopen, zorg je ervoor dat dit voor korte termijn is. Natuurlijk blijft een medewerker net wat langer als zij daar baat bij hebben, maar zodra zij verveeld zijn of betere carrièremogelijkheden voorgeschoteld krijgen, zijn ze ook in no time alsnog weg. Jij geeft de medewerker met het aanbieden van deze beloningen extrinsieke motivatie, aangezien deze beloning een reden wordt voor extra inzet. Ook creëer je dat belonen de norm wordt en jouw medewerker hieraan gewend raakt. Zodra deze beloning dus stopt of niet in het gewenste tempo komt, verdwijnt de extrinsieke motivatie. Je creëert met alleen een goed salaris geen duurzame fans van jouw organisatie. Op den duur gaat jouw medewerker die beloningen dan bij een andere partij zoeken. Hoe geef jij Gen Z een drijfveer om loyaal te blijven aan jouw organisatie op langere termijn?
Geen hoog salaris bieden dus. Maar wat dan wel?
Het is niet makkelijk om jong talent zonder extra beloning te motiveren en binden, maar het is niet onmogelijk. Om jouw medewerker intrinsiek te motiveren moet je ingaan op de psychologische behoefte van een Gen Z’er. In theorie zijn er drie basisbehoeften die de intrinsieke motivatie van iemand motiveert.
De drie basisbehoeften van een Gen Z’er:
Kun jij bovenstaande drie boxen aftikken? Gefeliciteerd, jij hebt jouw Gen Z’ers intrinsiek gemotiveerd. Fans voor life! Zij voelen zich op dat moment geholpen, maar vooral ook gestimuleerd. Wil je meer lezen over het motiveren van nieuwe generaties? In deze whitepaper leer je nog veel meer over het boeien en binden van generaties.