Generatiemanagement kan het verschil maken voor jouw organisatie, van nieuwe inzichten tot verbondenheid. Hoe zorg je ervoor dat het leuk blijft op de werkvloer, terwijl je je werknemers uitdaagt?
Wat levert generatiemanagement jou op?
Generatiemanagement zorgt ervoor dat werknemers zich meer verbonden voelen en het voorkomt conflicten en verwachtingspatronen die niet nagekomen worden. Elke generatie heeft zijn eigen behoeftes en verwachtingen die kunnen zorgen voor onnodige conflicten op de werkvloer en afstand tussen jouw werknemers. Ook blijven de werknemers langer optimaal inzetbaar, wanneer zij zich gehoord en begrepen voelen. Zodra de generaties op de werkvloer samen gaan werken, ontstaan er ook nieuwe inzichten en kan iedereen van elkaar leren. Jongere werknemers kunnen profiteren van de kennis en ervaring van de oudere werknemers en andersom kunnen oudere werknemers op sociaal en technologisch gebied groeien vanuit de kennis van de jongere werknemers.
Welke generaties zijn er?
Babyboomers (1941-1955)
Babyboomers staan bekend om hun voorkeur voor hiërarchie en een formele sfeer op de werkvloer. Zij blijven graag actief en doen altijd met veel liefde mee. Hun voorkeur ligt niet bij het baanhoppen en het liefst mogelijk willen zij een stabiele baan voor het leven.
Generatie X (1956-1970)
Generatie X is niet vies van hard werken en expert worden in hetgeen zij doen. Zij zijn veel autoriteit gewend, wat bij hen veel loyaliteit creëert. Zij kunnen daardoor ook erg vasthouden aan oude patronen.
Pragmatische generatie (1971-1985)
Deze generatie is erg vrij opgevoed en hierbij heerst een gebrek aan dwang of verplichtingen. Zij focussen zich voornamelijk op het vinden van geluk in het leven en zichzelf blijven verbeteren. Daardoor hebben zij sneller een korte spanningsboog en zijn zij over het algemeen niet zo’n fan van initiatief nemen.
Generatie Y (1986-2000)
Generatie Y staat ook wel bekend als millennials. Zij staan bekend om hun creativiteit, flexibiliteit, vrijheid en innovatievermogen. Zij zijn van het snel vooruit werken, maar hun werk moet wel leuk zijn, terwijl zij aan hun persoonlijke ontwikkeling kunnen werken.
Generatie Z (2001-nu)
Generatie Z is erg omgevingsbewust en houdt van multitasking. Diversiteit en duurzaamheid staat bij hen hoog in het vaandel. Waar Z-ers ook zeker geen nee tegen zeggen is flexibiliteit, ook wel 24/7 in plaats van 9 tot 5. Dit zorgt ervoor dat zij een korte aandachtspanne hebben en gemiddeld genomen sneller verveeld zijn.
Hoe pas je generatiemanagement toe in jouw organisatie?
Benieuwd in hoeverre jouw medewerkers zich begrepen voelen? En of dit misschien nú belangrijk is om je mensen binnenboord te houden? Meet medewerkerbetrokkenheid verfrissend en effectief met de Fan Scan.