Diversiteit en inclusie bij IKEA

Afgelopen najaar spraken we voor HRBAZEN de podcast Kim van der Hoeven, Co-worker Experience Manager bij IKEA.

Inclusief en divers werkgeverschap

’Onze essentie voor inclusief werkgeverschap is jezelf kunnen zijn. Onze medewerkers moeten hun hele identiteit, persoonlijkheid en alles wat daarbij komt kijken, mee kunnen nemen naar hun werk. Het zou heel raar zijn als je dat achterlaat bij de personeelsingang. We meten regelmatig onze inclusiviteit en 90% van onze medewerkers geven aan dat ze zichzelf kunnen zijn bij IKEA. Dat is iets waar we heel erg trots op zijn!

Daarnaast hebben we een aantal duidelijke doelen als het gaat om diversiteit binnen IKEA, dit is onderdeel van ons People Plan. Één van die doelen is dat 50% van onze managementposities bezet wordt door vrouwen. We laten actief zien dat iedereen bij IKEA even veel kansen heeft. Zo hebben we bijvoorbeeld bij onze personeelsingang een trap die bekleed is met feiten over onze organisatie. Zoals Wist je dat 49% van onze managers vrouw is? Elke keer als je daarover heen loopt wordt je daar aan herinnerd.’

Skills for Employment programma

‘Binnen IKEA hebben we ongeveer 81 verschillende nationaliteiten, daarnaast bieden we ook een programma voor mensen met een vluchtelingenachtergrond. We bieden deze mensen de kans om werkervaring in Nederland op te doen en zo willen we bijdragen aan de integratie van vluchtelingen die in Nederland nog altijd een achterstandspositie hebben op de arbeidsmarkt. De deelnemers die starten spreken vaak nauwelijks Nederlands. We leren hen door middel van een taaltraining hoe zij klanten te woord kunnen staan. Met dit programma worden zij klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Uiteindelijk blijft 50% bij ons werken en hebben de overige deelnemers een ervaring op hun CV die helpt om elders ergens aan de slag te kunnen. Het is een succesvol programma voor zowel de deelnemers als de organisatie.’

Hire for attitude, train for skills

‘In de praktijk hebben we een informele cultuur binnen IKEA en dat sluit goed aan bij onze kernwaarde simplicity. We zien namelijk dat hiërarchie en bureaucratie ons belemmeren in samenwerking en teambuilding. Niemand heeft binnen IKEA zijn eigen kantoor, onze CEO werkt naast de stagiaire en zo beweegt iedereen door elkaar. Het landelijke managementteam staat vaak op de winkelvloer. Niet om te kijken wat er nog beter kan, maar juist om te luisteren naar onze medewerkers en te kijken wat hen beweegt.

Een andere kernwaarde binnen IKEA is togetherness. We bedoelen hiermee dat we het sterkst zijn als we elkaar vertrouwen, dezelfde kant op gaan en samen plezier hebben.  Om dit te bereiken maken we gebruik van Value Based Recruitment. Als kandidaten bij ons aan tafel zitten dan kijken we niet alleen naar de vaardigheden of ervaring, dat vinden we ondergeschikt aan de manier waarop iemand tegen samenwerking of omgang en inclusiviteit aankijkt. We kijken goed of de kandidaat past bij IKEA en onze waarden. Dit doen we niet met als reden dat we allemaal dezelfde soort kandidaten binnen willen halen. Integendeel zelfs, we zijn divers, maar hebben wel dezelfde waarden die we belangrijk vinden. Als je ervaring of bepaalde competenties mist kun je die aanleren, maar hoe je in het leven staat, je principes, die moeten vanaf het begin passen. 

Onze recruiters worden getraind om met dezelfde bril te kijken naar de normen en waarden van onze kandidaten. Die trainingen vinden soms plaats in Zweden waar onze recruiters ondergedompeld worden in wie we zijn als IKEA en waar we voor gaan. De recruiters keren dan terug met een rugzak vol kennis over de manier waarop zij uniform kandidaten kunnen aannemen.’

Ondernemen met impact

‘To create a better everyday life for the many people’ is onze visie, dit gaat over de grote verantwoordelijkheid die we hebben als internationaal bedrijf. Wij hebben impact op het leven van onze klanten door de producten beschikbaar te stellen tegen een lage prijs. Daarnaast hebben we ook invloed op de maatschappij en de verantwoording die we naar onze medewerkers hebben.’

Performance cyclus

‘Het viel mij op toen ik binnenkwam bij IKEA dat er heel open gekeken wordt naar de ontwikkelingsmogelijkheden en wensen van medewerkers. Het is niet gek om een functie te ambiëren waar op dit moment al iemand op zit; bij ons voelt niemand zich daardoor gepasseerd.

Daarnaast is deze focus op ontwikkeling ook een onderdeel van onze jaarlijkse gesprekscyclus. We vragen onze medewerkers hoe zij hun ontwikkeling zien binnen de huidige functie en hoe zij hun ontwikkeling zien binnen IKEA. We hebben een cultuur van mensen die horizontale stappen nemen, we zien mensen bewegen van sales naar marketing naar People & Culture. Dit komt voort vanuit hun eigen ontwikkeling en interesses. We zorgen natuurlijk ook dat medewerkers ondersteund worden met opleidingen of on the job trainingen. Je ziet dat onze medewerkers qua ontwikkeling en werkervaring soms het hele bedrijf doorgaan.

Al onze openstaande vacatures worden eerst intern gepost. Als je solliciteert en je werkt bij IKEA, dan krijg je altijd een gesprek en vaak geeft de huidige manager dan ook nog support. Dit past bij de uitgangspunten die we hanteren voor onze interne doorstroom en ontwikkeling.’

HRBAZEN

Meer IKEA voor jou? Ben je benieuwd geworden hoe IKEA haar HR data gebruikt om betere besluiten te kunnen nemen? En bij welke organisatie Kim had willen werken als IKEA niet had bestaan? Je hoort het in de podcast met Kim van der Hoeven