Deel je droom! In 3 stappen je medewerkers (terug) aan boord!

Onboarding; in 2019 benoemd tot jeukwoord met als vervangende suggestie ‘inwerkprogramma’. Terwijl onboarding zoveel méér is dan alleen nieuwe medewerkers op de juiste manier verwelkomen. Want: het aan boord, betrokken en gemotiveerd houden van je bestaande, allang geïntegreerde crew is nét zo goed onboarding. In deze tijden extra belangrijk! 

Weten jouw medewerkers waar ze het allemaal voor doen? Veel energie en inspanning op de werkvloer gaat in de meeste organisaties naar het ‘simpelweg’ uitvoeren van rollen en taken. Niet persé naar het waarmaken van het hogere doel. Vaak komt dat, omdat er op termijn geen, of onvoldoende aandacht is voor onboarding van de niet-nieuwkomers. En juist dàt kan een organisatie duur komen te staan: doelen bereik je nu eenmaal sneller en beter samen, met focus en een gedroomde bestemming. Maar dan moet je wel zorgen, dat íedereen die kent… en niet meer vergeet.

Effectieve onboarding van ál je medewerkers (ook de niet-nieuwe): zo doe je dat!

Stap 1: Begin bij je bestemming!

Lewis Carroll zei ooit “If you don’t know where your’re going, any road will lead you there”: wie geen einddoel in gedachten heeft, kan iedere denkbare route nemen en ergens uitkomen, want iedere bestemming is dan oké. Mooi, als het je puur om de reis zelf gaat, maar niet erg handig voor een organisatie die je graag verder wilt brengen. Je hebt dus een inspirerende bestemming, een soort van aansprekende finishfoto nodig.

Stap 2: Deel je droom

Die finishfoto, of stip op de horizon is een goede start. Je route en bestemming vastleggen, een uitstekende vervolgstap. Maar… wordt de gedroomde bestemming continu gedeeld met álle medewerkers die deze droom helpen waar te maken? Of alleen kort met de nieuwkomers? Is iedereen op de ‘vloer’ op de hoogte en kunnen zij zich identificeren met deze droom… met hun hoofd én met hun hart? Bij de meeste bedrijven blijken de mensen op de werkvloer géén idee te hebben van ‘the bigger picture’. En dat is niet zonder gevolgen. Want hoe kunnen medewerkers een droom verwezenlijken die ze niet kennen? Hoe kunnen ze die droom doorvertalen naar hun eigen rol en werkzaamheden? Hoe kunnen ze het gevoel krijgen een aandeel te hebben in het bereiken van die bestemming? Want daar zit de crux: onboarding gaat erom dat je je medewerkers bewust laat instappen op de reis die je in 3 of misschien zelfs 5 jaar met elkaar wilt afleggen. En dat heeft meer met voelen dan met weten te maken. Wie ‘aan boord’ is, ervaart dat hij ertoe doet, meespeelt, gezien wordt, bijdraagt. Dat gevoel versterkt de bevlogenheid en daarmee de productiviteit en prestaties, zowel van het individu, als van het collectief.

Stap 3: Opereren op de rand van haalbaarheid

Wie bewijs wil voor de kracht van het delen van dromen, hoeft alleen maar te kijken naar fenomenen als John F. Kennedy, Elon Musk, Louis van Gaal en bijvoorbeeld het succes van CoolBlue en Bol.com. Om met JFK te beginnen: in 1961 sprak hij het Amerikaanse Congres toe. Hij deelde er zijn aspiraties om voor het eind van het decennium een man op de maan te zetten… en veilig naar aarde te laten terugkeren. Een letterlijk grenzeloze ambitie, die niet alleen een natie inspireerde, maar ook de collectieve denk- en slagkracht mobiliseerde om die droom waar te maken. Het hele Amerikaanse volk kon zich ermee identificeren, maakte deel uit van die droom en pakte zijn rol: het ging niet meer om de individuele taken of werkzaamheden. Toen Kennedy rondliep op Cape Canaveral, Houston, vroeg hij één van de conciërges wat voor werk hij daar deed, waarop hij antwoordde: “ik help mee een man op de maan te zetten”. Dát, is onboarding. Op 20 juli 2969 werd Kennedy’s missie werkelijkheid. 

Diezelfde grenzeloze ambitie zien we nu ook bij Elon Musk (Tesla, SpaceX), één van ’s werelds succesvolste ondernemers. Zijn droom: being among the stars. Of concreter, het koloniseren van Mars. Te beginnen met een cargomissie in 2022 en aansluitend een missie met vracht én crew in 2024. Ook hij heeft in relatief korte tijd een ongekende collectieve denkkracht gemobiliseerd. Zijn missie wordt daardoor inmiddels haalbaar geacht en door de gehele organisatie gedragen. Dat lukt je alleen, als je mensen echt laat delen in je droom, hen er deelgenoot en mede-eigenaar van maakt.

En dan Louis van Gaal. Hoewel zeer succesvol in zijn rol als trainer van Europese topclubs, loodste hij het Nederlands elftal in 2013/2014 maar nipt door de kwalificatie voor het WK in Brazilië. Zonder één gewonnen wedstrijd. Iedereen verklaarde hem voor gek, toen hij bij RTL Late Night met droge ogen beweerde dat een plek in de halve finale van het toernooi haalbaar moest zijn. Hij bewees hun ongelijk, door de mensen die het moesten doen, van spelers tot medische en technische staf, mee te nemen in zijn missie. Met iedereen ‘’aan boord” en bewust van het doel en de individuele rol daarbij, creëerde Van Gaal een flow die het elftal uiteindelijk tot verrassing van velen de derde plaats opleverde.

Succes is niet toevallig

We zien het ook bij florerende bedrijven als CoolBlue en Bol.com: succes is zelden of nooit toevallig. Onboarding, ook van medewerkers die al langer rondlopen, is een belangrijke factor. Je ziet het echter nog maar weinig, zeker in dienstverlenende organisaties als de horeca, de zorg en retail. Mensen op de werkvloer hebben vaak geen idee van ‘waar ze voor staan of waar ze voor gaan’ en kunnen zich daar dan ook niet mee identificeren. Ze vernemen slechts wat van hen individueel verwacht wordt en opereren zo al gauw op hun eigen eiland in plaats van vanuit hun rol binnen een groter geheel.

Ons advies: vertel medewerkers over je droom, je ambities, in gewone taal. Heb het geregeld over die finishfoto en blijf herhalen wat je wilt bereiken én hoe. Blik bij tijd en wijle terug, maar vooral vooruit, in stappen die te overzien zijn. Laat zien hoe individuele activiteiten bijdragen aan het hogere doel en last but not least: maak het persoonlijk.

Hoe dan?

Wil je dit zelf aanpakken aankomende tijd, maar je weet niet hoe? We helpen je graag bij Fan Factory met onze onboardingprogramma’s! Heb je je droom geformuleerd maar zoek je een manier om medewerkers continu te betrekken en inspireren? Ga aan de slag met de Fan App als communicatieplatform. De Fan App -de alles in één medewerkerapp voor interne communicatie, online leren en onboarding- helpt je om jouw finishfoto te delen en je mensen aan te zetten om die finish daadwerkelijk te bereiken. De app maakt het makkelijk om door middel van vlogs, interactieve berichten, e-learning snacks en challenges medewerkers te bereiken, betrekken en binden. Met voor iedere medewerker díe content die past bij zijn/haar rol, afdeling en/of locatie. Benieuwd hoe organisaties als Postillion Hotels en La Place Fan Factory inschakelen om medewerkers te binden en te boeien? Bekijk het hier.

Meer weten over effectieve onboarding van ál je medewerkers? Bekijk dan het interview met Pieter Zwart van CoolBlue over het inbedden en uitdragen van cultuurwaarden. 

Misschien heb je júist nu tijd om dit soort zaken goed op te pakken, zodat je je thuiswerkers of niet-werkers aan je kunt binden en ook nu kunt rekenen op dat stapje extra bij hen.

Goede reis!

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901