Attentie, attentie: hier werken Fans!

Het Fan-ergy label als keurmerk voor hartverwarmende dienstverlening

Mensen maken hét verschil als het gaat om hartverwarmende dienstverlening. “Stichting Open Deur, goedemiddag!”, zul je misschien denken, maar hoe maak je als dienstverlener nu optimaal gebruik van die succesfactor? Simpel (en toch ook weer niet): door te laten zien, dat je medewerkers fan zijn van hún werk en merk! Hoe scoort jouw organisatie op de ladder van Fan-ergy, oftewel de brandstof om te kunnen excelleren?

pexels-photo-887349.jpeg
Werknemers of merknemers

Een aangename najaarsdag in Nijmegen. Na een intensieve strategiesessie met het prille Fan Factory-team lopen we de stad in voor een hapje en een natje. We kijken nieuwsgierig bij verschillende tentjes naar binnen, op zoek naar de juiste plek. Al gauw komen we tot het besef, dat we in onze zoektocht vooral aanslaan op de medewerkers van de verschillende horecagelegenheden: stralen ze van energie en enthousiasme en voelen we bij hen de wil om er voor ons een onvergetelijke avond van te maken? Zijn ze ‘’ambassadeurs’ in plaats van ‘doorsnee’ werknemers, fans tot in hun tenen, van hun werk en van hun merk? Dáár willen we zijn! Konden we die Fan-ergy nou maar meteen van de gevel aflezen… En Eureka…ons idee voor het Fan-ergy label is geboren.


Hartverwarmende dienstverlening spotten in een oogopslag?
Het is allang wetenschappelijk bewezen: hartverwarmende dienstverlening is aantrekkelijk en vormt dé katalysator van fans. Klanten, gasten, cliënten en patiënten: ze willen zich verzekeren van de best mogelijke ervaring. En voor werkzoekenden geldt eigenlijk precies hetzelfde. Het gaat tegenwoordig zelden of nooit alleen om de werkzaamheden zelf. Die extra’s, die ervaring: ze komen allemaal samen in het één op één contact met en tussen medewerkers. Hun professionaliteit en prestaties, hun passie en plezier zijn dan ook de graadmeter voor de Fan-ergy van een organisatie. Met het Fan-ergy label op de gevel en op je website wordt die Fan-ergy nu direct zichtbaar. Te spotten in een oogopslag.


In het rood staan loont
De basis is simpel-met-een-twist: wie een koelkast koopt, ziet aan het energielabel het energieverbruik. Hoe minder (groener) hoe beter. Rood is de kleur van de energieverspillers. Wij hebben dit principe omgedraaid: hoe meer energie een organisatie heeft (hoe roder), des te beter kunnen en zullen medewerkers excelleren in hartverwarmende dienstverlening. Het label geeft verschillende scores weer. Niet alleen de dimensie van passie en plezier (bijdrage aan het werkgeluk van het individu) in relatie tot de dimensie van professie en prestatie (bijdrage aan het succes van de organisatie), maar ook hoeveel procent van de medewerkers fan zijn van hun merk. De scores zijn gebaseerd op een door Fan Factory uitgevoerde Fan Scan.


Focus op medewerkers loont!
Je moet het als organisatie wel durven ophangen, zo’n Fan-ergy label. Want misschien zijn je scores in eerste instantie nog niet optimaal. Het goede nieuws is, dat je er wel direct mee laat zien, dat je het welbevinden en welzijn van je medewerkers bijzonder belangrijk vindt. Aan je eigen medewerkers, maar ook aan je doelgroep. En als je inspanningen zich inderdaad vertalen in een hoge Fan-ergy, in blije en enthousiaste medewerkers, dan zullen gasten, klanten, cliënten of patiënten eerder voor jouw organisatie kiezen, komen ze vaker terug en vertellen ze hun ervaringen weer door aan familie, vrienden en kennissen. Zo vormt je focus op je medewerkers de katalysator voor winstgevendheid en duurzame groei: zij zijn zoveel meer dan resources, zij zijn je primaire kapitaal. Daarin investeren, je medewerkers laten excelleren, is hoe je efficiency, winst en rendement realiseert, niet andersom.


Eerst Nijmegen, dan…
We hebben het Fan-ergy label ontwikkeld om in zeven jaar, op zeven continenten (inclusief Mars), zeven miljoen mensen fan te maken van werk en merk. Kijk dus niet vreemd op, wanneer je over een paar jaar door het centrum van Nijmegen loopt en bij iedere winkel, ieder café, ieder restaurant het Fan-ergy label tegenkomt… met torenhoge scores, natuurlijk! Dat is onze droom, daar komen we iedere dag vol passie en plezier voor uit ons bed.

Wil je weten welk gevoel jouw organisatie oproept bij je medewerkers? Wat laten jouw mensen zien aan je klanten, gasten, cliënten, patiënten en, niet te vergeten, de arbeidsmarkt? We brengen het graag voor je in kaart. Neem contact met ons op voor een Fan Scan en krijg je eigen Fan-ergy label!

Fan-ergieke groet,

Fan Factory