Hoe kan ik als werkgever aantrekkelijk zijn voor nieuwe medewerkers?

Voor het eerst sinds 2003 zijn er meer banen dan werknemers en dat gaat de komende tijd nog wel stijgen! Volgens onderzoek van de NOS gaat de netto werkgelegenheid in kwartaal 4 van 2021 met 31% stijgen ten opzichte van kwartaal 3! Als werkgever moet jij jezelf dus onderscheidend & aantrekkelijk maken. Hoe doe je dat? Met de 4 tips in deze blog zorg jij ervoor dat personeel staat te springen om bij jou te komen werken. Doe er je voordeel mee!


Wat wordt verstaan onder een aantrekkelijk werkgeverschap?
Aantrekkelijk werkgeverschap is een werkgeverschap dat wordt gezien als een combinatie van de mate waarin potentiële werknemers een organisatie aantrekkelijk vinden om te gaan werken en de mate waarin werknemers die er al werken voordelen zien om te blijven werken voor de organisatie.

Hoe maak je jouw organisatie aantrekkelijk voor nieuwe potentiele medewerkers? Hieronder vind je verschillende tips om van jouw organisatie een aantrekkelijk werkgeverschap te maken!

1. Creëer een sterk employer branding
Waarom moeten werknemers voor jouw bedrijf kiezen? Wat is je unique selling point? Zet een sterk verhaal in elkaar waar al deze vragen worden beantwoord en verspreid dit verhaal.

Het liefst via je eigen mensen natuurlijk: als je huidige medewerkers praten over jouw organisatie alsof het de beste werkplek in de wereld is, zal de buitenwereld het sneller geloven dan dat je hier een gelikte marketingcampagne van maakt. Benieuwd waarin je uitblinkt? Meet het! Wil je meer inhoudelijke tips over employer branding? Lees dan onze andere blog.

2. Work hard, play hard
Tuurlijk moet er gewerkt worden op de werkvloer, maar gun je werknemers ook een moment van ontspanning elke dag. Dit betekent niet dat je elke dag een uitje met elkaar hoeft te doen, maar stimuleer je mensen om gedurende de werkdag te ontspannen en geef zelf het goede voorbeeld. Dit draagt bij aan de teamsfeer wat weer uitnodigend zal klinken voor potentiële medewerkers. Een goede teamsfeer verhoogt tevens ook de productiviteit van de medewerkers en dat heeft indirect effect op de omzet, win-win situatie!

3. Een mens is nooit uitgeleerd
Mensen willen zich constant ontwikkelen, dus je medewerkers ook! Geef ze hier de ruimte voor. Verzin nieuwe uitdagingen voor je medewerkers, laat ze hun kennis met elkaar delen of kijk hoe je medewerkers gedurende het jaar kunt uitdagen om zich te ontwikkelen! Je medewerkers gaan dit waarderen en zullen beter hun best doen voor je organisatie. Online leren saai en ouderwets? Dat kan anders! Zorg voor een online platform waar medewerkers spelenderwijs de organisatie leren kennen en waar ze op leuke en interactieve wijze ontwikkeld worden gedurende het jaar doormiddel van korte learning chuncks die direct toegepast moeten worden in praktijk. Hierdoor verbreden je medewerkers constant hun kennis, wat hen gemotiveerd houdt.

4. Last, but not least: zorg voor goede arbeidsvoorwaarden
Je kunt nog zo’n goede organisatie zijn en een leuk team hebben, maar wanneer je (secundaire) arbeidsvoorwaarden niet aantrekkelijk zijn dan zullen medewerkers kiezen voor een andere werkplek. Kijk eens bij je concurrenten hoe hun arbeidsvoorwaarden zijn en trek hier leer uit, liever goed gestolen dan slecht verzonnen! Maak bijvoorbeeld onderscheidende secundaire arbeidsvoorwaarden! Hoe? Lees het hier.

 

Hoe weet ik hoe aantrekkelijk mijn organisatie is?
Er zijn veel verschillende manieren om de aantrekkelijkheid te meten van je organisatie. De Fan Scan is een verfrissend medewerker onderzoek waarbij je enerzijds meet waarin je uitblinkt, maar zeker ook wat je prioriteiten zijn om daadwerkelijk een Top Employer te worden. Los daarvan ben je er bij de Fan Scan van verzekerd dat de hele organisatie daadwerkelijk aan de slag gaat met de resultaten. Bekijk hier de case van De Groot Bewerkingsmachines.

Hoe laat ik zien dat mijn organisatie aantrekkelijk is?
Er zijn verschillende manieren om te laten zien dat jouw organisatie een aantrekkelijk werkgeverschap is. Je kunt de resultaten van de Fan Scan publiceren en zo kunnen nieuwe werknemers de ervaringen van de huidige medewerkers inzien, echter vanaf binnenkort lanceert Fan Factory een keurmerk dat laat zien dat jouw bedrijf aantrekkelijk is! Benieuwd hoe je in aanmerking komt voor zo keurmerk? Lees het hier.

 

Mocht je nog vragen hebben na het lezen van deze blog of meer willen weten over de Fan Scan of Fan App? Twijfel dan niet en neem contact met ons op.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jeroen Mulder.

jeroen.mulder@fanfactory.nl