In 7 stappen naar een sterk werkgeversmerk

Een sterk employer brand maakt het verschil als je als organisatie je wilt onderscheiden van de rest. Tegenwoordig heeft iedereen het erover, maar wat is het nu eigenlijk precies? En hoe zet je het succesvol in? In deze blog leggen wij jou in 7 stappen haarfijn uit hoe jij zorgt voor een sterk employer brand.


Wat is employer branding?
Denk maar eens goed na; als je uit álle bedrijven zou mogen kiezen, waar zou jij dan het liefste willen werken? Menig landgenoot noemt als antwoord op deze vraag organisaties als Google, Coolblue, Heineken en Tony Chocolonely. Deze organisaties hebben een sterk werkgeversmerk; een sterk employer brand dus. Een sterk werkgeversmerk gaat over hoe je als werkgever wordt gezien door je toekomstige medewerkers en hoe je wordt ervaren door huidige medewerkers. Het gaat om het creëren van een waardevol imago.

Hoe je dat doet? Lees snel welke 5 stappen je moet doorlopen voor een ass-kicking employer brand!

De 7 stappen tot sterk werkgeversmerk

Stap 1: Bepaal hoe aantrekkelijk daadwerkelijk bent
Krijg inzicht in je huidige positie. Hoor wat je medewerkers denken over jouw organisatie. Kom erachter waarin je uitblinkt, waarom mensen bij jouw organisatie zijn komen werken en wat ze tegenvalt. Zij zijn een belangrijke informatiebron, want zij geven een uniek inkijkje in hoe het is om te werken bij jouw organisatie. Tip: met de Fan Scan krijg jij je niet alleen een goed beeld bij jouw unieke pluspunten, maar krijg je ook je leidinggevenden en medewerkers in actie om de aandachtspunten te verbeteren. Meer informatie? Klik hier.
 

Stap 2: Analyseer je concurrenten
Hoe zetten jouw concurrenten zich in de markt? Waarom zijn bepaalde werkgevers populairder dan anderen? Het is zeker de moeite waard om te onderzoeken wat hun ‘geheime wapen’ is. Voer een concurrentenanalyse uit.
 

Stap 3: Analyseer je doelgroep
Wie is jouw doelgroep? Zijn ze jong, wat ouder, introvert, extravert, sportief, gezelligheidsmensen, dol op techniek? Pas als je weet welk publiek je wilt aantrekken kun je bepalen wat jouw organisatie nou zo bijzonder maakt voor deze doelgroep. Kun je niets verzinnen? Kom dan in actie om specifiek voor deze doelgroep je organisatie én de extraatjes die je biedt, verder uit te werken.

Stap 4: Creëer je eigen unieke verhaal
Kijken naar hoe jouw concurrenten het aanpakken, dat mag! Maar denk eraan dat je je eigen unieke verhaal creëert en vertelt. Denk outside the box! Bedenk iets wat jouw concurrenten juist niet aanbieden waarmee jij je kan onderscheiden. Denk aan: interessante secundaire arbeidsvoorwaarden, een gave missie/visie, een bijzonder sollicitatiegesprek of een opvallende recruitmentvideo. Kijk eens naar de mega succesvolle recruitmentvideo van Sodastream, zij hebben iets unieks neergezet waarmee ze talent aantrekken.
 

Stap 5: Vertel een eerlijk verhaal
Maak van employer branding geen gelikte marketingcampagne. Vertel een eerlijk verhaal, geïnspireerd op je eigen mensen! Laat in sollicitatiegesprekken de echte werkelijkheid zien van jouw organisatie. Beloof geen gouden bergen als je ze niet kunt nakomen. Wanneer de nieuwe medewerker in dienst komt moet de werkelijkheid kloppen met het verhaal dat je aan de buitenwereld hebt verteld. Vertel aan de sollicitant ook de mindere kanten van zijn baan. Je laat zien dat je transparant bent en echt een eerlijk beeld geeft van wat hij/zij kan verwachten.


Stap 6: Maak van je medewerkers ambassadeurs
Zorg ervoor dat jouw medewerkers ambassadeurs worden van jouw organisatie. Zij zijn de belangrijkste schakel in jouw sterke werkgeversmerk. Ambassadeurs zijn medewerkers die vol enthousiasme op een feestje over jouw organisatie praten. Uit zichzelf! Wil jij van jouw medewerkers ambassadeurs maken? We staan voor je klaar om te meten met de Fan Scan én te verbeteren met de Fan App.


Stap 7: Gebruik moderne middelen om je verhaal te vertellen
Een werken-bij website? Veel organisaties denken dat ze er hiermee zijn, maar slechts 9% van de werkzoekenden bekijkt deze website. Waarom? Het is te gelikt. Het is geen echt verhaal, in de ogen van de sollicitant. Investeer dus in Instagram-stories waarin jouw echte mensen laten zien hoe het er dagelijks aan toe gaat bij jouw organisatie. Laat door een aantal influencers aan te wijzen, op subtiele manier je arbeidsvoorwaarden in beeld komen. Bedenk arbeidsvoorwaarden waar niet alleen jouw medewerker maar ook zijn vriendengroep of gezin iets aan heeft, zodat dit doorverteld wordt. Zoek de pers op met je verhaal. Of bel ons 😉 we noemen je ludieke idee graag tijdens de workshops die we geven over aantrekkelijk werkgeverschap!

Heel veel succes met het integreren van deze 7 stappen zodat potentiële medewerkers straks bij jouw organisatie in de rij staan! Heb je nog meer tips nodig? Ik geef ze graag, bel me gerust!