Modern belonen: 3 tips voor onderscheidende secundaire arbeidsvoorwaarden

Wat kun je doen om medewerkers te vinden, binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt als je salarissen vast staan en niet té aantrekkelijk zijn? Waar zit jouw onderscheidend vermogen? Spoiler-alert: In je secundaire arbeidsvoorwaarden natuurlijk!

Wanneer de salarissen die je biedt marktconform zijn of zelfs onder de markt liggen, moet je op een andere manier de aandacht trekken. Secundaire arbeidsvoorwaarden bieden die nét wat aantrekkelijker zijn dan jouw concurrenten is HOT! Vooral voor jongere generaties kan dit doorslaggevend zijn in hun uiteindelijke besluit om wel of niet bij jou te willen werken. Heb jij onderscheidende secundaire arbeidsvoorwaarden? Nut dit uit! Hoe? Of aan welke voorwaarden je moet denken? Lees snel verder.

 

Tip 1; Maak geen noodzaak maar een strategisch middel van secundaire arbeidsvoorwaarden

Waarom zou je secundaire arbeidsvoorwaarden maken?
Omdat ze een mega goede eye catcher zijn! En wanneer jij niet kan tippen aan de salarissen van je concurrentie, dan moet je creatief zijn. Kijk anders tegen je secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Zie ze niet als een verplichting, maar iets waarin jij je als organisatie in kan onderscheiden. Koppel je voorwaarden aan je bedrijfsstrategie en employer brand (je authentieke en onderscheidende positie als werkgever). Een goede employer branding kan een groot concurrentievoordeel opleveren.

Hoe bepaal je secundaire arbeidsvoorwaarden?
Maak ze passend bij je doelgroep. Niet iedere doelgroep spreekt hetzelfde aan. Dus doe je research en weet waar ze warm voor lopen. Tip: kijk naar de secundaire arbeidsvoorwaarden van jouw concurrentie en vergelijk ze met die van jou.

Hoe nut je het maximaal uit?
Benoem ze bovenin je vacatureteksten, praat erover op je social media kanalen en zorg er op een slimme manier voor dat ook het netwerk van jouw medewerkers iets van deze voorwaarden meekrijgt. Hoe? Door dit netwerk deelgenoot te maken van de voordeeltjes die je jouw medewerkers biedt natuurlijk! Kortom, bied je onbeperkte vakantiedagen (zoals wij zelf)? Zorg ervoor dat iedereen deze onderscheidende arbeidsvoorwaarde kent!

 

Tip 2; Maak ze onderscheidend

Natuurlijk zijn basisvoorwaarden als vakantiedagen, een eindjaarbonus of laptop/ telefoon van de zaak heel goed om aan te kunnen bieden. Maar, ze zijn niet uniek of onderscheidend! Dus: be creative!

Inspiratie nodig?

  • Koop of huur het gehele jaar door een vakantiehuis op een mooie plek en laat medewerkers kosteloos gebruik maken van dit huis. Het bieden van een gratis vakantiebestemming wordt steeds populairder. Tips over hoe je dit kunt laten werken geven wij je graag.
  • Bied een oppas aan voor medewerkers met kinderen. Ligt de werkdruk hoog bij jouw organisatie en kunnen de moeders en vaders hulp gebruiken bij de opvang van kinderen? Maak het leven van je medewerkers een stukje makkelijker!
  • Pak uit met de vetste personeelsfeesten, als jij een doelgroep hebt die hier warm voor loopt. Dit past goed bij generatie Z waar ik laatst een blog over schreef. Hierin vertelde ik je dat Gen Z vrienden wil worden met collega’s. Dit is je kans! Neem een voorbeeld aan Young Capital; zij organiseren onvergetelijke festivals voor hun crew.
  • Al gehoord van een voucher voor een baaldag? Elke medewerker mag één of twee keer per jaar een baaldag inzetten om gewoon niet te hoeven werken. Een goede manier om te laten zien dat je je medewerkers waardeert. Natuurlijk moet je hierbij wel je medewerkers kunnen vertrouwen dat dit niet gebeurt op belangrijke dagen en dat er goed over gecommuniceerd wordt!
  • Albert Heijn biedt examentraining aan voor hun medewerkers die in het examenjaar zitten. Vooral ook goed voor de gunfactor bij de ouders van deze medewerkers, denken wij! Los daarvan natuurlijk goed dat je laat zien dat je als werkgever inzet op een goede toekomst voor je jonge medewerkers.

Denk ook aan: sportabonnementen, massages, onbeperkt vakantiedagen, een ontwikkeldag per maand die naar keuze besteed kan worden, een jaar betaald Netflix cadeau om te kunnen ontspannen na werktijd, één keer per jaar een exorbitant diner bij elk jubileum en ga zo maar door. Het leukste is natuurlijk om zelf iets te verzinnen dat echt bij jouw organisatie past; laat hier vooral een groepje medewerkers over meedenken en geef ze een budget mee.

Ziekteverzuim laten dalen door secundaire arbeidsvoorwaarden
Laat je inspireren door het Zweedse bedrijf Bostads Ab Mimer. Zij wilde hun hoge ziekteverzuimpercentage naar beneden krijgen. Bovenop het aanbieden van een sportabonnement probeerden ze iets nieuws uit in het teken van vitaliteit. Per gesport uur kregen medewerkers 12 minuten vakantie erbij tot maximaal een week extra vakantiedagen. Wat blijkt? Binnen de organisatie deed 75% mee en is het ziekteverzuim in twee jaar gedaald met 30%. Dat zijn heel wat workouts, maar het is een win-win situatie!


Tip 3; Kijk verder: tertiaire & quartaire arbeidsvoorwaarden

Zit je wel goed met je secundaire arbeidsvoorwaarden? Denk dan aan je tertiaire & quartaire arbeidsvoorwaarden. Wat dat ook alweer zijn?

Tertiaire arbeidsvoorwaarden gaan over voorzieningen en faciliteiten waarbij de geldwaarde lastig te berekenen is. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfskantine, een kerstpakket, verjaardagscadeautjes en een kwalitatief hoogwaardige werkomgeving. Quartaire arbeidsvoorwaarden zijn goede carrièremogelijkheden en een prettige werksfeer. Een stukje moeilijker dus om concreet te maken, maar wél een belangrijke basis.

Wil jij weten hoe jouw medewerkers hun arbeidsvoorwaarden bepalen en hoe jij het doet rondom tertiaire en quartaire arbeidsvoorwaarden?

 

Waar ligt jouw prioriteit?
Meet de betrokkenheid en tevredenheid van je mensen op een verfrissende en vernieuwende manier met de Fan Scan; in 2021 wederom beoordeeld met gemiddeld een 9! Benieuwd welke organisaties je voorgingen en wat de Fan Scan je kost? Bekijk het hier.

Meer inspiratie nodig of sparren over secundaire arbeidsvoorwaarden? Neem gerust contact met me op.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jet Borghuis.

jet.borghuis@fanfactory.nl