Kenniscentrum

HRBAZEN - Het succesrecept van: de Efteling

Geschreven door Fan Factory | Jun 12, 2024 7:07:00 AM

Bestel het HRBAZEN boek hier via Fan Factory of Bol.com.

Afgelopen april spraken we voor HRBAZEN de podcast Marlieke van de Laar, Manager HRM bij de Efteling. Veel lullen, veel poetsen dat is waar het bij de Efteling om draait. Want bij de Efteling, mag je jezelf zijn, de typische Eftelingcultuur is familiair en vriendelijk. Medewerkers – ook al kennen ze elkaar altijd. Niet omdat het moet of omdat het in een brochure staat. Nieuwsgierig hoe de Efteling dat aanpakt? Je hoort het uitgebreid in de podcast met Marlieke. Voor HRBAZEN het boek maakten we een samenvatting van deze én alle andere podcastafleveringen.

 

Op momenten dat het echt nodig is, bijvoorbeeld bij extreme drukte of een stroomstoring, staan we er allemaal. Inclusief directie. De gast gaat bij ons altijd voor, dat zit zó in onze natuur: zodra onze mensen in Eftelingtenue de poort naar het park doorlopen, laten we zien dat we onderdeel van de Eftelingfamilie zijn.”

 

Wereld vol wonderen

“Onze medewerkers worden niet opgeleid om gasten een onvergetelijke dag te kunnen bezorgen, we hebben geen cursus leuk doen met de gast. We geloven in de kracht van het team, er is namelijk geen betere mentor dan een collega. Goed voorbeeld doet volgen; onze ervaren collega’s stimuleren nieuwkomers om te experimenteren in het vinden van hun eigen manier om de gast te verwonderen. Zo hebben we bijvoorbeeld een collega die kinderen op rustige dagen hun eigen pannenkoeken laat maken en hebben we een medewerker die spontaan een piratenshow opvoerde bij de Halve Maen. Je wordt bij de Efteling uitgedaagd om op jóuw manier de gast een onvergetelijke dag te bezorgen.

We meten van tevoren niet of iemand het Efteling-DNA heeft. Wel letten we op het enthousiasme dat iemand uitstraalt bij het kennismakingsgesprek. Ook checken we altijd wat iemands motivatie is om bij de Efteling te komen werken; een lach op het gezicht van de gast willen toveren is een basismotivatie die je echt nodig hebt hier. Alle nieuwkomers die in dienst komen krijgen een betovertocht; een fysieke tocht door de Efteling. Wij leggen de medewerkers in deze expeditie door ons ‘Efteling-dorp’ uit waar ze alles kunnen vinden. Van de plek waar ze terechtkunnen met hun ICT-problemen tot de locatie waar de werkkleding opgehaald kan worden. Er is altijd iemand van de directie aanwezig om te vertellen waar de Efteling voor gaat en staat. Ook de vakantiekrachten en parttimers krijgen deze betovertocht; zij moeten tenslotte gasten ook betoveren zodra ze starten!”

 

Typisch Efteling

“We hebben een aantal rituelen die voor werkplezier, betrokkenheid en waardering zorgen. Zo hebben we eens per jaar een avond voor mensen die om financiële redenen niet naar de Efteling kunnen komen. Onze medewerkers helpen deze avond vrijwillig mee om deze mensen een onvergetelijke ervaring te bieden. De teamspirit die je op dit soort avonden voelt is onbeschrijfelijk.

We luisteren goed naar alle feedback die terugkomt uit onze gasttevredenheidsenquêtes. De complimenten die hieruit komen geven we terug aan de collega’s op het jaarlijkse complimentenfeest. Dat vinden we belangrijk, want daarmee belonen we het gedrag dat gewaardeerd wordt. Zo hebben we ook onze lintjesregen, daar zetten we uit ieder team iemand in het zonnetje. Dat kan zijn omdat de collega een grote bijdrage heeft geleverd aan een project of bijvoorbeeld omdat hij een heftige tijd thuis had en toch een steentje bijdroeg aan de Efteling. Een speciale commissie haalt in de teams op wie in aanmerking komt voor een lintje. Niet superformeel geregeld, maar een intuïtief iets, dat werkt hier ontzettend goed.’’

 

Vooruit-blikje

“We geven onze medewerkers ook een blikje mee, met een hint naar onze performance managementcyclus. Het blik staat symbool om te leren met een vooruitblik, terugblik en een frisse blik. In het blik zit een beschrijving hoe je je binnen de Efteling kan ontwikkelen; daarvoor hebben we het ontwikkelhuis. Medewerkers kunnen daar bijvoorbeeld terecht voor een APK-loopbaantest of een vitaliteitstest. Het is een afwisseling van e-learnings en fysieke trainingen waaruit je kunt kiezen. Het aanleren van het echte betoveren kan natuurlijk niet alleen in een e-learning; de beste  leermomenten ontstaan op de werkvloer.”

 

Familie

“Binnen de Efteling heerst een echte familiecultuur: we zijn loyaal, er wordt veel samengewerkt en er is veel vertrouwen. Daardoor is het soms best lastig om elkaar aan te spreken of om te vragen waarom sommige dingen op een bepaalde manier gedaan worden. Willen we bij de Efteling iets veranderen, zoals in dit geval de aanspreekcultuur, dan beginnen we bij de dingen die we willen vasthouden. Op deze manier tonen we waardering voor hetgeen er al is. Als we alleen maar gaan kijken naar de dingen die niet goed gaan, dan wordt ieder traject een zuur traject. De dingen waar je goed in bent zijn vaak de redenen om dingen waar je níet goed in bent, wel te laten lukken. Omdat we het zo ontzettend leuk met elkaar hebben bij de Efteling gaat het ons júíst lukken om elkaar aan te spreken. Een kwestie van omdenken dus!”

 

Nieuwsgierig geworden naar de typische Efteling rituelen zoals de betovertocht en de lintjesregen? En benieuwd naar de grootste struggle van Marlieke op het gebied van hr? Je hoort het in de podcast met Marlieke in Fan Factory’s HRBAZEN-podcast.

Geïnspireerd geraakt? Meer openhartige interviews en praktische tips vind je in HRBAZEN. Klik hier om het boek te bestellen.

Over Fan Factory

Verbeter je employee journey met Fan Factory.

  • Verlaag je ongewenst verloop, verbeter de productiviteit en geef iedere nieuwe collega een warm welkom met jouw unieke onboardingsprogramma.
  • Met onze alles in één medewerker app verhoog jij direct de betrokkenheid binnen je organisatie. De Fan App helpt je om laagdrempelig, simpel en snel je interne communicatie op de rit te krijgen, je medewerkers goed en stapsgewijs te onboarden, leren leuk te maken en toegang te krijgen tot alle andere systemen die je gebruikt
  • Kom erachter wat je als eerste aan kunt pakken om van jouw medewerkers betrokken ambassadeurs te maken. De Fan Scan brengt je inzicht in tevredenheid, prioriteiten en zet aan tot concrete vervolgstappen. Zo verlagen we het verloop en verzuim en maximaliseren we het medewerkersrendement.

Laat je vrijblijvend inspireren en plan een demo!