Kenniscentrum

Beste Werkplek Interview - HB RTS

Geschreven door Fan Factory | Aug 15, 2024 12:46:31 PM

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?

"Wij hadden nog nooit een medewerkeronderzoek uitgevoerd en in 2022 hebben we een organisatie overgenomen. Hierdoor moesten twee verschillende culturen samensmelten. Met de ambities die we hebben, wilden we graag inzicht krijgen of we met de veranderingen van de afgelopen jaren in de juiste richting zitten en hoe onze medewerkers ons zien. Het was een soort 0-meting om te begrijpen waar we staan en of we een fijne werkgever zijn."

"We hebben met drie verschillende aanbieders gesproken, maar wat opviel bij Fan Factory was de persoonlijke aandacht. Dat gaf ons een goed gevoel. Daarnaast werd de mogelijkheid geboden om de Scan in meerdere talen te doen, dit was voor ons erg handig. Het voelde gewoon beter."

 

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?

"Ik ben vooral trots op hoe betrokken onze medewerkers zijn en dat zij waardevol werk doen. Het is fijn om te zien dat medewerkers het naar hun zin hebben. De totale uitkomst, dat we als werkgever een goede score hebben, verraste mij positief." Toevoegen dat we ook heel blij zijn met het hoge respons percentage.

 

Op welk onderdeel blinken jullie als organisatie echt uit?

"De inhoud van het werk is een sterk punt, vooral ten opzichte van de benchmark. Mensen krijgen bij ons veel vrijheid om hun werkzaamheden uit te voeren, inclusief de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zelf kunnen bepalen hoe ze hun werk invullen. Hoewel het in de productie wat lastiger is vanwege minder flexibiliteit, heeft elke locatie zijn eigen cultuur en kan bepalen wat voor hen het beste werkt."

 

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?

"Wij proberen altijd te kijken hoe we het beter kunnen doen voor de medewerkers. Als productiebedrijf is dat lastig omdat de omgeving waarin we werken niet heel aantrekkelijk is. We proberen daarom ons secundaire voorwaarden pakket uit te breiden om als werkgever aantrekkelijk te blijven. Zo bieden we fruit aan op locaties en geven we de medewerkers de optie om een sportabonnement met korting af te sluiten. Voor kantoorpersoneel bieden we vooral veel vrijheid en zorgen we voor een goede werk-privébalans. We verwachten niet dat medewerkers na werktijd beschikbaar zijn, maar als ze dat wel zijn, ontvangen ze daarvoor een vergoeding."

 

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

"Uit de resultaten kwam naar voren dat we moeten werken aan communicatie, empowerment, coaching en ontwikkeling. We denken aan een intranetplatform voor betere communicatie en aanpassingen in de performance management cyclus. Door het gesprek met medewerkers aan te gaan, kunnen we meer inzicht krijgen in wat er speelt en waar ontwikkelbehoeften liggen. Ons doel is om onze score van 7,7 te verbeteren naar 7,8 door onder andere ons salarishuis en beoordelingscyclus te verbeteren."

 

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?

"Het keurmerk toont aan sollicitanten dat we serieus bezig zijn met het verbeteren van onze werkplek. Het doel is niet om zomaar twee of drie sterren te behalen, maar om de punten die we aanpakken echt te verbeteren. Het is mooi om aan sollicitanten en medewerkers te laten zien dat we investeren in onze medewerkers en voortdurend werken aan een betere werkomgeving."

Over Fan Factory

Verbeter je employee journey met Fan Factory.

  • Verlaag je ongewenst verloop, verbeter de productiviteit en geef iedere nieuwe collega een warm welkom met jouw unieke onboardingsprogramma.
  • Met onze alles in één medewerker app verhoog jij direct de betrokkenheid binnen je organisatie. De Fan App helpt je om laagdrempelig, simpel en snel je interne communicatie op de rit te krijgen, je medewerkers goed en stapsgewijs te onboarden, leren leuk te maken en toegang te krijgen tot alle andere systemen die je gebruikt
  • Kom erachter wat je als eerste aan kunt pakken om van jouw medewerkers betrokken ambassadeurs te maken. De Fan Scan brengt je inzicht in tevredenheid, prioriteiten en zet aan tot concrete vervolgstappen. Zo verlagen we het verloop en verzuim en maximaliseren we het medewerkersrendement.

Laat je vrijblijvend inspireren en plan een demo!