Interview MainPlus

MainPlus is een familiebedrijf dat namens verzekeraars, volmachten en ledenorganisaties het duurzaam herstel van verzekerde en spoedeisende niet-verzekerde schade aan inboedel en opstal organiseert. MainPlus heeft het Beste Werkplek keurmerk behaald met drie van de drie sterren. Een knappe prestatie! In een kort interview vertelt Alizé - Manager HRM & Marketing bij MainPlus - hier meer over.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?

Wij vinden het sowieso heel belangrijk om te weten wat onze medewerkers van ons denken; wat doen we goed en wat zouden we beter kunnen doen? Toen de coronaperiode aanbrak moest er ineens anders gewerkt worden. Doordat we allemaal vanuit huis moesten gaan werken, zagen en spraken we elkaar daardoor ook minder. Wij waren erg benieuwd hoe onze medewerkers dit hebben ervaren en hoe ze nu tegen de organisatie en hun werk aan kijken. We werden enthousiast over de Fan Scan, omdat de werkwijze van de Fan Factory het eigenaarschap van de medewerker aanspreekt door middel van het persoonlijke fan rapport. Dit sluit goed aan bij MainPlus; niet alleen kijken wat de organisatie kan doen, maar ook wat je als medewerker zelf kan doen om meer werkplezier te ervaren.

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?

Als eerste zijn we heel trots op het behalen van de drie sterren. Ten tweede op de 100% respons, wat laat zien dat onze medewerkers zich serieus genomen voelen. Dat is iets waar we heel trots op zijn. Daarnaast scoorden we erg hoog op betrokkenheid (8,7) en op werkgeverschap (8,5).  Deze score voor werkgeverschap is vooral mooi om te zien. Tegen de managers wordt namelijk gezegd "Ga met mensen om, zoals je zou willen dat er met jou wordt omgegaan". Dit gaat over zowel de manier waarop we klanten helpen als het aansturen van onze mensen. Dat we -en vooral onze managers- de waardering hiervoor nu terugzien in onze Fan Scan resultaten is iets waar ik heel trots op ben.

Als je één ding mag noemen waarin jullie écht uitblinken, wat is dat dan?

Persoonlijk: één van de dingen die we vaak horen -bijvoorbeeld bij nieuwe mensen die bij ons binnenkomen- is dat je gelijk in een warm bad terecht komt bij MainPlus. Onze aanpak als werkgever is heel persoonlijk en we bieden veel maatwerk. We hebben natuurlijk het geluk dat we relatief klein zijn, waardoor we ook maatwerk kúnnen leveren. We doen dit vanaf de sollicitatie al; als de ambitie er is bij de medewerker leren wij je het vak wel. Dit stukje menselijkheid en de persoonlijke aanpak is kenmerkend voor ons; het werk is ook belangrijk maar uiteindelijk moeten de mensen het doen.

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?

Aansluitend op waar wij trots op zijn geldt ook hier; de persoonlijke aanpak en het menselijke aspect dat bij ons centraal staat. Ik denk dat dit mensen verbindt. Daarnaast zijn we ook realistisch en open naar elkaar toe. Verwacht tegenwoordig niet meer dat iemand 30 jaar bij je komt werken; de wereld is niet meer zo. Hierover zijn we intern heel eerlijk naar elkaar toe, wat erg gewaardeerd wordt. Tot slot is het heel belangrijk om open te staan voor feedback en continue op zoek te gaan naar een betere versie van jezelf als werkgever zijnde.

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

Als eerste natuurlijk om de score van onze eerste meting te evenaren. Het zou natuurlijk supergaaf zijn als we het nog ietsjes kunnen verbeteren en hier staan we ook echt voor open. We hebben alle actiepunten uit de powersessie, waar we de meting mee afsloten, in een planner gezet en tegen iedereen op kantoor gezegd -ongeacht functie- dat we het belangrijk vinden dat íedereen minimaal één actiepunt oppakt. Ik kan met veel trots zeggen dat op dit moment elk actiepunt een eigenaar heeft. Dit ging natuurlijk niet helemaal vanzelf; de Fan Scan was voor ons iets nieuws en moest gaan leven. Maar dit is gelukt door vanaf het moment dat de resultaten bekend werden, hier elke week in de dagstart aandacht aan te besteden. Daarnaast hebben we in de eerste paar weken de uitslagen ook op alle toiletten opgehangen, zodat het onderwerp iedereens aandacht kreeg.

De powersessie -die wij met alle medewerkers hebben gehad in plaats van enkel met de leidinggevenden - heeft ons ertoe aangezet om binnen de hele organisatie de aanpak door te trekken ‘wat kun jij als medewerker zélf doen?’. We hebben zelfs hierdoor onze gehele gesprekscyclus op de schop gegooid. In plaats van de traditionele cyclus hebben we nu het ‘het goede gesprek’ met onze mensen; dit gesprek vindt elk kwartaal plaats en is gefocust op talent, ontwikkeling, maatwerk en eigenaarschap. Door middel van doelstellingen en een coach worden medewerkers goed begeleid in hun ontwikkeling en natuurlijk ook beloond voor hun inspanningen.

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor de organisatie?

Je hoopt natuurlijk dat je het goed doet voor je mensen. Het keurmerk is dan ook een stukje bevestiging; ‘Ja, we zijn echt goed bezig!’. Daarnaast helpt dit enorm in de werving. Een bedrijf met het Beste Werkplek keurmerk drie sterren, daarmee trek je bij sollicitanten wel de aandacht!

Wil je meer weten over MainPlus? Neem dan eens een kijkje op hun website