De 5 tips voor het goed introduceren van een nieuwe medewerker

Ik introduceer jullie; de 5 tips voor het goed introduceren van een nieuwe medewerker

Het is de meest belangrijke maar ook de meest vergeten periode van een werknemer; de inwerkperiode! Het laatste wat je wil als werkgever is dat jouw nieuwe medewerkers tijdens de proefperiode vertrekken. Daarom is het belangrijk dat jouw nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen. Hoe je dat doet? In dit blog introduceer ik jullie de 5 tips voor een goede introductie van nieuwkomers. Gauw verder lezen dus!

1. Stel een buddy aan

Zorg dat je een teamlid verantwoordelijk maakt voor het wegwijs maken van je nieuwkomer. Een collega van hetzelfde niveau dus, die zich nét dat beetje extra bekommert om jouw nieuwkomer. De eerste dagen komt er namelijk zoveel nieuwe informatie op een nieuwe medewerker af dat die soms door de bomen het bos niet meer ziet. De buddy is er om de nieuwe medewerker te helpen, te introduceren aan de organisatie, maar ook bekend te maken met de ongeschreven regels, cultuur en gebruiken. Natuurlijk helpt deze buddy ook bij problemen waar de nieuwe medewerker tegenaan loopt!

2. Breng iedereen op de hoogte

Dit is toch logisch? Dat zou je denken, maar vaak wordt dit toch vergeten door werkgevers. Zorg ervoor dat alle medewerkers waar jouw nieuwkomer mee in contact komt, weten dat hij/zij komt. Introduceer niet alleen de naam en functie van de nieuwkomer, maar ook zijn/haar foto en -als dit bij je organisatie past- wat leuke weetjes zodat je medewerkers aanknopingspunten zien om met je nieuwkomer in gesprek te gaan.

Tip: Op of vóór je eerste werkdag van al je nieuwe collega’s een welkomstvlogje ontvangen? Dat is hoe wij een nieuwe medewerker zich welkom laten voelen bij Fan Factory! (ik spreek uit ervaring 😉).

3. Kennis is macht

Een gemotiveerde nieuwe medewerker bereidt zich vaak al voor in door meer te lezen over de organisatie op de website. Maar dit is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg. Daarom is het van groot belang je medewerker gedoseerd en stapsgewijs van alle informatie te voorzien. Denk hierbij aan: de missie en visie, de collega’s, veelgestelde vragen van klanten of gasten, het roosterprogramma en belangrijke procedures. Vergeet natuurlijk niet om een leuk welkomstcadeautje te geven. Pak je het aanreiken van informatie gedoseerd en zo leuk en spelenderwijs mogelijk aan, zonder je medewerker in één keer te overspoelen met informatie. Op deze manier is je medewerker binnen no time al ready om te beginnen met zijn werkzaamheden. Daarbij geeft het je medewerker rust, want hij/zij weet precies wat van hem verwacht wordt en is op de hoogte van alles dat hij/zij moet weten. Win-win dus!

Go digital!

Wil je jezelf ontzorgen van handwerk en al dat papierwerk? Dan is een digitale oplossing wat voor jou! De Fan App is een tool die jou helpt bij het inwerken van nieuwe medewerkers, geheel geautomatiseerd en gedoseerd. Benieuwd naar de Fan App? Download dan hier de demo.

4. Schrijf een introductieplan

Ik zie sommigen van jullie al denken; een heel introductieplan uitschrijven? Daar heb ik geen tijd voor! No worries, we got you covered! Doe een designsessie met Fan Factory en leg in één dagdeel de basis voor jouw onderscheidende onboardingprogramma.

Door duidelijk op papier (of digitaal) te hebben wat jij van de nieuwe medewerker verwacht en wat hij kan verwachten van de organisatie creëer je structuur en rust. De medewerker voelt zich daarnaast gezien en gewaardeerd. Daarnaast bespaar je jezelf enorm veel tijd met inwerken en bouw je kwaliteit in; je bent niet langer afhankelijk van alle leidinggevenden, die allen op hun eigen wijze informatie (of niet 😉) over de organisatie geven aan de nieuwkomer.

Benieuwd hoe je een introductieplan schrijft? Lees dan gauw de blog; de 4 stappen naar een goed introductieplan.

5. Check-in

De nieuwe medewerker is geïntroduceerd aan het bedrijf, de proefperiode zit erop en de (nieuwe) medewerker is al een paar maanden aan het werk. Vergeet niet regematig check-ins te doen; tussentijdse meetmomenten waarin je checkt hoe de medewerker zijn introductieperiode ervaart. Zo leg je blinde vlekken bloot en weet je waar je deze periode kunt finetunen. Toets en evalueer of de verwachtingen die hij/zij had in de introductieperiode zijn uitgekomen.

Onboarding dit jaar écht goed oppakken, éénmalig een basis leggen waar je bij elke nieuwkomer plezier van hebt? Laat ons je helpen, plan hier een online afspraak in waarin we jou door de mogelijkheden meenemen.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jeroen Mulder.

jeroen.mulder@fanfactory.nl