De 4 stappen naar een goed introductieplan

Het introduceren van nieuwe medewerkers; leuk, maar een tijdrovende klus voor managers, collega’s & HR-afdeling. Dat kan anders! Door het opstellen van een introductieplan bespaar jij tijd met het inwerken van nieuwe medewerkers & laat je jouw nieuwe medewerkers zich vanaf dag éen thuis voelen. Meer weten over de voordelen van een goed onboarding/introductiebeleid? Lees dan gauw dit blog over de voordelen van een goede onboarding.

Nieuwe medewerkers die zich thuis voelen! Wat levert dat op?

Een goed introductieprogramma is niet alleen een nice-to-have! Wat het jou en je organisatie oplevert?:

  • Nog voor de eerste werkdag belandt je nieuwe medewerker in een warm bad. Oftewel: ze voelen zich meteen thuis. Een duidelijk introductieplan maakt dat je medewerkers zich gewaardeerd en welkom voelen. Het gevolg? Geen ongewenste vertrekkende medewerker meer! (Win-win!)
  • Een goed introductieplan zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich snel vol kunnen inzetten voor de organisatie. Door medewerkers op een snelle en efficiënte manier te introduceren aan de organisatie kunnen ze sneller aan de slag.
  • Een goede employer branding. Dat je nieuwe medewerker in een warm bad terecht komt, blijft niet alleen hangen bij de medewerker zelf. Dit vertellen ze vol enthousiasme aan hun omgeving. Je herkent vast dat jouw omgeving aan je vraagt: ‘hoe bevalt je nieuwe baan?’  Met een goed introductieplan is de kans groot dat jouw nieuwkomer vol enthousiasme vertelt over de ervaringen bij jouw organisatie in de pre- en onboarding.

1. Wat wil je bereiken met jouw introductieplan?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen bij het maken van een introductieplan is; wat wil ik bereiken met het introductieplan? Wil je dat de nieuwe medewerker zich zo snel mogelijk thuis voelt of wil je dat hij/zij zo snel mogelijk klaargestoomd wordt om aan de slag te gaan? Of misschien wel een combi? Op het moment dat je het hoofddoel van jouw introductieplan hebt vastgesteld, is het tijd om subdoelen te maken en deze op volgorde van prioriteit te zetten. Bijvoorbeeld;

Hoofdoel; zo snel mogelijk het bedrijf leren kennen

Subdoelen; procedures scherp, rooster duidelijk, werkplek leren kennen, verwachtingen duidelijk.

Door dit inzichtelijk te hebben weet jij door welke aspecten jij je nieuwe medewerkers mee wilt nemen.

2. Daar is-ie dan: de allereerste werkdag!

Het is de spannendste dag voor elke nieuwe medewerker; de eerste werkdag! Daarom is het slim om duidelijk te hebben hoe de eerste werkdag van een nieuwe medewerker er uitziet, dit zorgt voor rust bij de medewerker en bij de (hr-)manager. Probeer daarom niks aan het toeval over te laten. Zorg dat iedereen op de hoogte is en dat er een buddy aanwezig is. Tip! Hou altijd in je achterhoofd waar een nieuwe medewerker mee bezig is op zijn of haar eerste werkdag: ‘hoe zijn mijn nieuwe collega’s? Vind ik de organisatie wel leuk? Gaat iedereen mij wel aardig vinden?’ Door in te spelen op dit soort vragen, voelt de medewerker zich gehoord en begrepen.

3. De eerste werkdag zit erop, wat nu?

De kop is eraf! De eerste werkdag zit erop en de zenuwen van de nieuwe medewerker zijn grotendeels weggenomen, maar wat nu? Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe medewerker ook na zijn eerste werkdag aan boord blijft? Maak een takenlijst voor de nieuwe medewerker voor zijn eerste periode. Wat zijn de belangrijkste aspecten die de medewerker moet leren in zijn eerste weken? Door je nieuwkomer direct van opdrachten te voorzien -die je soms wél even moet verzamelen voorafgaand aan de eerste werkdag, bijvoorbeeld door collega’s van jouw afdeling én andere afdelingen te vragen naar opdrachten die je nieuwkomer voor ze kan doen- voelt iemand zich direct nuttig en zinvol. Enorm belangrijk voor betrokkenheid vanaf de start!

Een mooi voorbeeld is toen ik bij Fan Factory kwam werken; op mijn eerste dag kreeg ik een takenlijst voor de eerste 3 weken gestuurd, dit hielp mij enorm mijn draai te vinden en het bedrijf te leren kennen.

4. Informatieve gedeelte

In elk introductieprogramma zit een onderdeel waar niemand direct op zit te wachten 😉; de regels en procedures en het regelen van al het papierwerk. zorg je ervoor dat jouw nieuwe medewerker op de hoogte is van alle procedures & regels? Je kunt natuurlijk voor de ouderwetse manier gaan en de medewerker overspoelen met boekjes & papieren. Probeer met de tijd mee te gaan en het leuk aan te pakken! Verzin bijvoorbeeld quizjes of challenges, waarmee de medewerker prijzen kan winnen. Maak leren leuk, ook al is de stof op het eerste gezicht saai: door er een korte, interactieve challenge an te maken zorg je ervoor dat zélf taaie stof leuk wordt.

Benieuwd hoe je met behulp van een onboardingapp gedoseerd, fun én geautomatiseerd de onboarding van nieuwkomers aan kunt pakken? Plan dan hier een online demo in voor de Fan App.

Benieuwd naar andere blogs van ons over het behouden en betrekken van medewerkers? Of ben je benieuwd wat Fan Factory voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan even een kijkje op onze website.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901