Heb jij al een data-driven HRM beleid en wil je deze naar een nog hoger niveau tillen? Wij helpen je op weg. Want het implementeren van een data-driven HRM-beleid is een cruciale eerste stap, maar om echt het volledige potentieel van je HR-afdeling te benutten is het essentieel om voortdurend te blijven innoveren en je aanpak te verfijnen. In dit blog nemen we je mee hoe jij je data-driven HRM beleid naar een nog hoger niveau tilt.
Maak gebruik van voorspellende analyse tools om toekomstige trends en patronen te identificeren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van machine-learning modellen om personeelsverloop te voorspellen en proactieve retentiestrategieën te ontwikkelen. En wat dacht je van een AI-gestuurde chatbot die jou HR-processen automatiseerd voor bijvoorbeeld je dagelijkse medewerkersvragen. Dit verhoogt je efficiëntie en zorgt ervoor dat jij je kan richten op strategische taken.
Ontwikkel een gepersonaliseerd leer- en ontwikkelingprogramma op basis van data over individuele prestaties, ambities en leervoorkeuren. Gebruik data om te bepalen welke training bijvoorbeeld het meest effectief is voor welke medewerker.
Analyseer bijvoorbeeld ook eens de data over retentie. Begrijp wat medewerkers motiveert en pas daar je retentiestrategie op aan. Denk bijvoorbeeld aan flexibele werktijden voor medewerkers die waarde hechten aan werk-privé balans.
Hoe meer data, hoe meer inzicht. Combineer en integreer je data uit bijvoorbeeld je prestatiesysteem, medewerkerstevredenheidsonderzoek of externe arbeidsmarktdatabase. Dit biedt je een compleet beeld van je organisatie en helpt je bij het maken van beter geïnformeerde beslissingen.
Vergelijk je data eens met benchmarks uit de industrie. Leer van best practises en identificeer waar jij je kunt verbeteren om zo strategieën te ontwikkelen om deze verbeteringen te realiseren. Deze vergelijking geeft je ook inzicht in jouw USP’s als organisatie en zaken waar jij in uitblinkt, perfect om te gebruiken voor jouw recruitmentstrategie.
Investeer in trainingen voor je HR-team en het management om de ‘’data-geletterdheid’’ te vergroten. Zorg ervoor dat de juiste mensen over de competenties beschikken om data te interpreteren en te kunnen gebruiken in hun besluitvorming.
En natuurlijk ben jij op de hoogte van alle maatregelen rondom de privacy van je data. Communiceer duidelijk naar je medewerkers hoe data wordt verzameld, opgeslagen en gebruikt. Zorg ervoor dat alle data-gebruik in lijn is met ethische normen en wettelijke vereisten.
Over Fan Factory
Het binden en boeien van medewerkers, dat is wat we doen bij Fan Factory. Elke dag maken wij meer mensen fan van merk en werk. Zetje in de rug nodig? Creeër fans op de eerste werkdag met je eigen onboarding wasstraat of krijg op een verfrissende wijze inzicht in de medewerkerstevredenheid met onze Fan Scan. Ik vertel je er graag meer over, honderden organisaties gingen je voor. Lees hier hun verhaal.