Kenniscentrum

Met plezier naar het werk

Geschreven door Fan Factory | Jun 4, 2024 10:00:04 AM

Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat werkgeluk van medewerkers een grote impact heeft op de prestaties die geleverd worden. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) is bijna een kwart (24,1%) van de Nederlanders ongelukkig op de werkvloer. Tevreden en gelukkige werknemers zorgen voor tevreden klanten en gasten; als medewerkers werkplezier en werkgeluk ervaren zullen zij een stapje extra zetten voor klanten of gasten. De Service Profit Chain heeft dit bewezen. Steeds meer organisaties maken daarom een prioriteit van het werkgeluk van medewerkers.

Van oudsher zijn bedrijven vaak gefocust op een klantgerichte of een kostendrukkende strategie. Organisaties die een koers varen die gericht is op medewerkerbetrokkenheid en ‘putting people first’, zijn in opmars. Enerzijds omdat deze organisaties zich beseffen dat gelukkige medewerkers zorgen voor gasten en klanten die terugkomen, hun ervaringen doorvertellen en meer uitgeven. Anderzijds omdat de huidige arbeidsmarkt simpelweg vraagt om alles uit de kast te halen om medewerkers te stimuleren om te werken aan werkgeluk; de war on talent viert hoogtijdagen.

Wat is werkgeluk en werkplezier? Dit verschilt per persoon. Verschillende elementen dragen bij aan werkgeluk en werkplezier en het is de taak aan werkgevers om medewerkers te stimuleren om te werken aan hun werkgeluk. Onderwerpen die bijdragen aan werkgeluk zijn bijvoorbeeld:

  • De zingeving die de medewerker vindt in zijn werk
  • Het gevoel van trots dat de medewerker voelt als hij over het werk praat
  • Het contact dat men heeft met collega’s
  • De manier waarop de medewerker in staat wordt gesteld doelen te behalen
  • De manier waarop de medewerker erkend wordt voor zijn prestaties
  • De mate waarin de medewerker invloed heeft op zijn takenpakket
  • De manier waarop de medewerker door zijn leidinggevende wordt aangestuurd

Werkgeluk en werkplezier is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Bied je medewerkers de kans om regelmatig de mate waarin ze gelukkig en tevreden zijn met hun werk te onderzoeken en bied ze vervolgens concrete handvatten waar ze mee aan de slag kunnen.  Ga zelf aan de slag met de aspecten die organisatiebreed aangepakt kunnen worden om werkgeluk op de werkvloer te verhogen.  

Om te weten hoe het gesteld is met het werkgeluk van je medewerkers en te weten als je als organisatie als eerste kunt aanpakken om werkgeluk te vergroten, meet de betrokkenheid, tevredenheid en het werkgeluk van medewerkers met de Fan Scan. En onthoud: tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten.

Over Fan Factory

Verbeter je employee journey met Fan Factory.

  • Verlaag je ongewenst verloop, verbeter de productiviteit en geef iedere nieuwe collega een warm welkom met jouw unieke onboardingsprogramma.
  • Met onze alles in één medewerker app verhoog jij direct de betrokkenheid binnen je organisatie. De Fan App helpt je om laagdrempelig, simpel en snel je interne communicatie op de rit te krijgen, je medewerkers goed en stapsgewijs te onboarden, leren leuk te maken en toegang te krijgen tot alle andere systemen die je gebruikt
  • Kom erachter wat je als eerste aan kunt pakken om van jouw medewerkers betrokken ambassadeurs te maken. De Fan Scan brengt je inzicht in tevredenheid, prioriteiten en zet aan tot concrete vervolgstappen. Zo verlagen we het verloop en verzuim en maximaliseren we het medewerkersrendement.

Laat je vrijblijvend inspireren en plan een demo!