‘Tik ‘m aan, ouwe!’
Je hebt vast wel een herinnering in je geheugen gegrift staan waarin iemand zijn waardering voor je uitsprak en je je voor even ‘on top of the world’ voelde. Kun je het gevoel nog terughalen? Voelt lekker, toch? Helaas zijn voor velen van ons deze momenten zeldzaam.
60% van de mensen hoort het alleen als ze iets níet goed doen
Nederland staat erom bekend: in ons land horen we het over het algemeen wel als we het níet goed doen, en niet als we het wél goed doen. Maar wat gek eigenlijk, als je beseft dat erkenning en waardering het fundament is voor gelukkige, betrokken en bevlogen medewerkers; het is één van de meest fundamentele menselijke behoeften. We hebben allemaal een sterk verlangen om gezien en gehoord te worden door de mensen om ons heen, om betekenis te hebben in het grotere geheel. De Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow beschouwde het als een van de basisbehoeftes waarmee we allemaal geboren worden: in zijn beroemde motivatiepiramide komt de behoefte aan erkenning en waardering na behoeften als eten en drinken en bestaanszekerheid. Wat we ook halen uit ons werk, er is haast niets waardevoller dan het gevoel dat we er echt toe doen.
Wist je dat gebrek aan erkenning en waardering reden nummer één is dat je medewerkers ontslag nemen en hun heil elders gaan zoeken? Wil jij je medewerkers dus aan jouw organisatie binden, dan is het essentieel dat mensen zich binnen jouw organisatie winnaars voelen.
Werkgeluk, betrokkenheid en trots
Medewerkers het gevoel geven dat ze ertoe doen, zorgt voor een grote stuwkracht aan positiviteit, betrokkenheid, verbondenheid en trots. Maar ook voor meer werkgeluk; het behalen van resultaten (al zijn ze nog zo klein!) en hiervoor erkenning krijgen van je collega’s en leidinggevenden geeft een enorme boost aan zelfvertrouwen en voldoening, én maakt dat je stap voor stap je eigen talenten leert kennen.
Wie is verantwoordelijk?
Waarom is dat dan toch zo moeilijk? Wij komen bij veel organisaties over de vloer en horen vaak ‘Complimenten geven? Neuh, dat zit niet in ons DNA’. Terwijl de mensen die dit aangeven zélf ook vaak last hebben van een gebrek aan erkenning en waardering voor de door hen geleverde prestaties. Werken in een cultuur waarin mensen écht gezien worden, waar ze zich gewaardeerd voelen, waar ze complimenten krijgen is zeker geen verantwoordelijkheid van alleen directie en het managementteam. Iedereen binnen de organisatie, van hoogste baas tot op de werkvloer draagt hier zijn steentje aan bij.
Ja maar…hoe dan?!
Zet jij vandaag die eerste stap naar een cultuur waarin het geven van erkenning en waardering wél gewoon is? Je zult zien dat dit je organisatie vleugels geeft (en het is nog leuk om te doen ook!). Om je op weg te helpen, hier een klein stappenplan;
- Strooi met complimenten. Zie je dat je collega iets doet dat jou in positieve zin opvalt? Benoem het!
- Wees specifiek. Probeer eens in plaats van ‘goed gedaan, tik ‘m aan ouwe!’ te benoemen wát je precies goed vindt en waarom. Het is dan voor de medewerker duidelijk wat hij precies deed dat zo geweldig was.
- Geef alleen gemeende complimenten; mensen prikken er zo doorheen als je ‘complimenten geeft om het complimenten geven’.
- Focus op dat wat goed gaat. Gedrag dat jij graag wilt zien bij de mensen om je heen stimuleer je door mensen die het vertonen, hier actief voor te complimenteren. Alles dat je aandacht geeft, groeit tenslotte.
- Wees direct. Geef je waardering rechtstreeks aan de betrokkene. Dit geldt vooral wanneer er in groepsverband waardering wordt gegeven omdat dit vaak gebeurt in de 3e persoon. Persoonlijke waardering is veel krachtiger dan teamwaardering.
- Stem je waardering af op de ontvanger. De één vindt het vreselijk om ‘en plein public’ een compliment te krijgen, de ander vindt dit juist geweldig.
Origineel en met FUN werken aan erkenning en waardering?
Bedenk leuke, grappige, anders-dan-anders-manieren om erkenning en waardering in praktijk te brengen. Bij Fan Factory staan we bol van de ideeën om dit thema te laden. Wat dacht je van favo-rietjes (ik leg je graag eens uit wat ik hiermee bedoel), het ontwikkelen van originele complimentkaartjes of het afsteken van confettikanonnen. Bij Fan Factory hebben we per persoon een aantal confettikanonnen per jaar om af te schieten op een moment dat we een succes te vieren hebben. Onze directeur zorgt voor de champagne (ja, ook om 10 uur ’s ochtends) en ruimt na afloop de confetti op.
Veel succes! En over succes gesproken…vier succes! Het vieren van successen, al zijn ze nog zo klein, zorgt voor een positieve flow in je organisatie.
Over Fan Factory
Verbeter je employee journey met Fan Factory.
- Verlaag je ongewenst verloop, verbeter de productiviteit en geef iedere nieuwe collega een warm welkom met jouw unieke onboardingsprogramma.
- Met onze alles in één medewerker app verhoog jij direct de betrokkenheid binnen je organisatie. De Fan App helpt je om laagdrempelig, simpel en snel je interne communicatie op de rit te krijgen, je medewerkers goed en stapsgewijs te onboarden, leren leuk te maken en toegang te krijgen tot alle andere systemen die je gebruikt
- Kom erachter wat je als eerste aan kunt pakken om van jouw medewerkers betrokken ambassadeurs te maken. De Fan Scan brengt je inzicht in tevredenheid, prioriteiten en zet aan tot concrete vervolgstappen. Zo verlagen we het verloop en verzuim en maximaliseren we het medewerkersrendement.
Laat je vrijblijvend inspireren en plan een demo!