Ken je dat? Jarenlang ben je aan het buffelen om van je onderneming een succes te maken. Je hebt alle beginstadia achter de rug en bent éindelijk op het punt waar je voorheen van droomde. Winst, meerdere locaties, klanten die in de rij staan voor jouw product of dienst.
You made it! Totdat…
…je opeens merkt dat locatie A veel beter loopt dan locatie B. Dat de medewerkers op locatie C er toch écht een andere arbeidsethos op nahouden dan locatie D. Dat de customer journey op locatie E heel anders blijkt te zijn dan op locatie F.
Hoe pak je dit aan? Hoe zorg je ervoor dat je kwaliteit inbouwt tijdens groei? Dat je klanten op alle locaties even tevreden zijn, dat je je bedrijfscultuur kunt vasthouden, dat je medewerkers overal hetzelfde doel nastreven en zorgen voor rendement? In dit blog geef ik je tips hoe je dat stapsgewijs kunt aanpakken.
- Waar ga je voor, waar sta je voor?
Als je organisatie groeit is het cruciaal om na te denken over wie je bent en waar je heen wilt. Managers en medewerkers -óók die parttimer met een weekendbaantje bij jou- moeten weten wat het doel van de organisatie is. Wat onderscheidt jou van anderen? Dit wil je namelijk vasthouden, júist als je groeit
- Bepaal de lat
Hoe wil je dat jouw klant behandeld wordt? Wat maakte jou zo succesvol op je eerste locatie; hoe zag de klantreis eruit? Bepaal de kwaliteit die je als organisatie wilt nastreven en leg vast hoe die ideale klantreis eruit moet zien. Bepaal ook wat het zichtbare, gewenste gedrag is dat medewerkers van jouw organisatie – ongeacht de locatie waarvoor ze werken- laten zien. Betrek medewerkers van de verschillende locaties bij het bepalen van de lat, zodat er draagvlak is.
- Standaardiseer
Dit zit vaak niet in jouw ondernemers-DNA, maar is wél erg belangrijk om kwalitatief te kunnen groeien: maak SOP’s (standard operating procedures) die ervoor zorgen dat zowel rendement, klanttevredenheid en medewerker tevredenheid continu minimaal een 8 scoort.
- De juiste leidinggevenden
De managers die jij aanstelt op jouw locaties, zijn de ogen en oren van je organisatie. Zij zorgen ervoor dat jouw koers wordt voortgezet zonder dat je er altijd bij hoeft te zijn. Zorg er dus voor dat je de juiste mensen op deze cruciale posities neerzet! Dwing jezelf een ideaaltypisch profiel op te schrijven; waar moeten jouw ideale managers aan voldoen om de groei die jij voor ogen hebt, te realiseren? Meet de kandidaten voor deze positie aan je profiel (met behulp van een persoonlijheidsmeting bijvoorbeeld) zodat je niet in verleiding komt om op basis van gevoel, de verkeerde mensen aan te nemen.
- Motiveer je medewerkers
Je hebt die ideale klantreis beschreven, de SOP’s netjes uitgewerkt… Maar hoe krijg je jouw mensen -óók de weekendkrachten- nu zover dat ze zich eraan gaan houden?
- Zorg ervoor dat jouw nieuwe medewerkers direct meegenomen worden in de missie en visie van je organisatie. En maak duidelijk wat je van hen verwacht in houding, gedrag en hoe ze voor een 10 presteren.
- Deel en toets je SOP’s. Maak ze makkelijk bereikbaar en instrueer je medewerkers op een leuke manier. Maak bijvoorbeeld quizzen, mini online trainingen, laat iemand vloggen over een bepaalde procedure; zorg ervoor dat het aantrekkelijk wordt om de SOP’s aan te leren en toets of men de juiste kennis heeft door middel van een korte toets.
- Stel duidelijke doelen, zowel voor de korte termijn als lange termijn. Wat wil jouw organisatie dit jaar bereiken? En dit kwartaal? Maak de doelen prikkelend, heb het niet alleen over omzet maar óók over tevreden klanten of nieuwe medewerkers die de organisatie met een 8+ beoordelen. Geef teams en individuen de ruimte om binnen deze doelstellingen, hun eigen doelen te bepalen en zorg voor regelmatige updates.
- Weet je waarvoor jouw medewerkers een stapje harder lopen? Veel medewerkers gaan extra hun best doen als ze punten kunnen verdienen en daarmee prijzen kunnen winnen. Zodra je weet waar jouw medewerkers gevoelig voor zijn, kun je een activatieplan maken. Waar wil je je medewerkers in activeren? In meer omzet, minder fouten, meer tevreden klanten? Maak kleine quizzen en trainingen waar punten mee te verdienen zijn, waar je alle medewerkers op alle locaties mee kunt bereiken. Dit kost je simpelweg veel minder geld dan het inzetten van diverse klassikale trainingen én je wordt minder afhankelijk van de instructies die leidinggevenden (wel of niet) geven.
Om bovenstaande punten direct op een makkelijke manier aan te pakken zet je de Fan App in voor je organisatie. Met één druk op de knop bereik, inspireer en motiveer je je medewerkers met díe berichten, quizzen en trainingen die ze motiveert om te werken volgens jouw standaarden. Met deze alles-in-één medewerker app, voor inwerken, communiceren en online leren bouw je kwaliteit in tijdens groei. Waarbij je de content vooral leúk maakt, zodat men bereid is er veel en vaak actief op te zijn. Bespaar jezelf tijd en werk met jouw medewerkers aan klanten die terugkomen, meer uitgeven en hun ervaringen doorvertellen.
Over Fan Factory
Verbeter je employee journey met Fan Factory.
- Verlaag je ongewenst verloop, verbeter de productiviteit en geef iedere nieuwe collega een warm welkom met jouw unieke onboardingsprogramma.
- Met onze alles in één medewerker app verhoog jij direct de betrokkenheid binnen je organisatie. De Fan App helpt je om laagdrempelig, simpel en snel je interne communicatie op de rit te krijgen, je medewerkers goed en stapsgewijs te onboarden, leren leuk te maken en toegang te krijgen tot alle andere systemen die je gebruikt
- Kom erachter wat je als eerste aan kunt pakken om van jouw medewerkers betrokken ambassadeurs te maken. De Fan Scan brengt je inzicht in tevredenheid, prioriteiten en zet aan tot concrete vervolgstappen. Zo verlagen we het verloop en verzuim en maximaliseren we het medewerkersrendement.
Laat je vrijblijvend inspireren en plan een demo!