Omgaan met werkdruk en stress

omgaan-werkdruk-stress.jpg

Een beetje stress is niet erg. Het is zelfs goed voor je en helpt je beter te presteren. De kunst is om te zorgen dat de mate waarin je belast wordt (of je jezelf belast) structureel niet hoger is dan datgene wat je aankunt. Daar kun je zelf van alles aan doen.

Om goed te kunnen omgaan met werkdruk moet je stress onder controle kunnen houden. De ene persoon heeft het meer in zich dan de ander. Waar de één spanning omzet in alertheid en moeiteloos en snel schakelt tussen werkzaamheden, raakt de ander in paniek.

Wat betekent werkdruk?

Een te hoge werkdruk is het probleem dat ontstaat als je (te) weinig tijd hebt om het gevraagde werk af te krijgen. Of je hebt het idee dat je continu op je tenen moet lopen om het gevraagde niveau te kunnen halen. Dat veroorzaakt spanning, ook wel stress genoemd. Is deze spanning niet zo groot en ligt het gevraagde maar nét buiten je huidige mogelijkheden, is het creatieve spanning. Dat zorgt ervoor dat je leert, je ontwikkelt en je mogelijkheden vergroot. Als de spanning te hoog oploopt, gaat dit ten koste van je werkplezier, je creativiteit, je werk-privébalans en je effectiviteit. Houdt de spanning lange tijd aan? Dan put stress je uit, demotiveert en zorgt onder andere voor: onrustige gevoelens, concentratieproblemen, huilbuien, woede-uitbarstingen, negatief zelfbeeld, slaapproblemen, huiduitslag en/of hoofdpijn. Je stress onder controle krijgen is niet altijd gemakkelijk. Deze tips helpen je om stress en werkdruk onder controle te houden.

Tip 1: Weet wat stress veroorzaakt

Wil je omgaan met stress? Probeer te achterhalen waardoor je in de stress schiet. Welke personen, situaties, taken en/of onzekerheden zorgen dat je je gespannen voelt? Weet je dat? Dan kun je er wat aan doen. Bijvoorbeeld door je er geestelijk op voor te bereiden en tegen jezelf te zeggen dat de situatie maar tijdelijk is. Of oefen thuis hoe je met bepaalde stresssituaties omgaat. Beeld je in hoe je de situatie gaat aanpakken en met succes gaat volbrengen. Zo krijg je grip op wat er gebeurt in je leven en dat helpt stress verminderen.
 

Tip 2: Vermijd en voorkom chaos

Een rommelig huis, chaotische werkplek en geen overzicht hebben, zijn ingrediënten om gemakkelijk in de stress te schieten. Waar liggen de spullen die je nodig hebt? Welke klusjes moet je het eerst doen? Voorkom die chaos en ga slimmer werken! Stel prioriteiten en wees realistisch. Maak dagelijks to-do-lijstjes met wat je écht moet doen! Stel vervelende klusjes en moeilijke taken niet uit, maar doe deze als je ’s ochtends (of aan het begin van je dienst) fris bent. Uitstel leidt namelijk sneller tot chaos en stress! Sla verder geen koffie- en lunchpauzes over. Neem afstand en gun je lichaam en brein die rustmomenten, zodat je nieuwe energie krijgt. Je zult zien: je kunt dan beter omgaan met stress.

Tip 3: Weet wat je wilt

Laat je leven niet leiden door beslissingen van anderen, maar neem zelf de touwtjes in handen. Dat zorgt dat je sterker en zelfverzekerder in het leven staat. Bovendien zorgt weten wat je wilt ervoor dat je minder stress ervaart. Je richt je leven namelijk in zoals jij prettig vindt en mag gerust af en toe nee zeggen. Laat dat perfectionisme in je los, wees reëel en doe wat haalbaar is. Zit het een keer tegen? Lukt het niet? Schud het van je af. Je hebt je best gedaan. Klaar!

Tip 4: Leer positief te denken

Je leven van de zonnige kant bekijken, geeft een positief gevoel en helpt je vooruit in het omgaan met stress. Sta elke dag opgewekt op en wees blij met wat je hebt: gezondheid, familie, eten, veiligheid enzovoort. Denk niet meteen aan wat je allemaal moet doen. Relax! En sta je voor een zware taak? Geloof in jezelf. Zeg dat je een topper bent en pak het stap voor stap aan. Je kunt het! Echt! Ga niet bij de pakken neerzitten, want dan steekt stress de kop op.

Tip 5: Accepteer en laat los

Accepteer dingen zoals ze zijn en probeer niet uit man en macht zaken naar je hand te zetten. Het levert frustraties en onnodige stress op. Wat eenmaal gebeurd is, is voorbij. Daar kun je niets meer aan doen. Denk niet: wat als, dan… Dat lost écht niets op. Laat het verleden los en focus je op het hier en nu. Denk in oplossingen en neem beslissingen op basis van wat je nu weet. Je zult je veel rustiger en ontspannen voelen dan wanneer je blijft piekeren en malen.

Tip 6: Verhoog je fitheid: fysiek en mentaal

Ook je lichamelijke en geestelijke conditie dragen bij aan de mate waarin je om kunt gaan met stress. Beweeg het liefst dagelijks een half uur. Ga bijvoorbeeld fietsen, hardlopen, schoonmaken, joggen, of tuinieren. Door lichamelijk inspanning verdwijnen de stresshormonen uit je lijf en maak je geluksstofjes (endorfine) aan. Ook gezond en regelmatig eten, veel water drinken en minder cafeïne en alcohol nuttigen, maken je fitter en beter bestand tegen stress. Slaap daarnaast gemiddeld zo’n 7 uur per nacht. Al met al helpt dat je beter in balans te blijven, je goed te voelen en stress verminderen.

Tip 7: Lach veel en koester vriendschappen

Veel lachen en dierbare vriendschappen omarmen, helpt tegen stress. Start er direct mee. Ontspan door met je collega’s te zorgen voor plezier op je werk en zie de humor in van alledaagse gebeurtenissen. Werk ook in je eigen tijd aan het bestrijden van stressgevoelens. Besteed meer tijd en energie aan familieleden en vrienden. Zij zijn je hulp en steun als je een dip hebt. Hun aanwezigheid, hun arm om je heen en samen dingen doen, maakt omgaan met stress makkelijker. Alles geprobeerd maar houdt het gevoel aan dat je je werkdruk niet onder controle krijgt? Maak het bespreekbaar met je leidinggevende en kijk of je het samen kunt oplossen!