Er zijn diverse organisaties die van de ene op de andere dag alles loslaten en alle vrijheid bieden aan medewerkers. Als je dit niet gestructureerd doet en kaders biedt waarbinnen je iemand vrijheid geeft, ontstaat er verwarring en chaos. Pak het stap voor stap aan dus!
Leuk Nienke! Maar hoe pas ik dit toe?
Ik geef je graag een paar praktische tips:
Wat past bij jouw organisatie?
Dit zijn de belangrijkste tips op een rijtje maar je kan natuurlijk zelf experimenteren wat het beste voor jouw medewerkers werkt en wat er allemaal mogelijk is binnen jullie organisatie.
Best Practice
Een voorbeeld van Ritz-Carlton op dit gebied is dat zij alle medewerkers maandelijks een cheque geven ter waarde van $1000 die zij iedere maand opnieuw kunnen inzetten om gasten écht fan te maken. Wanneer zij dit nodig vinden of hier een kans voor zien. Het leuke is dat niemand dit bedrag opmaakt, maar door de ruimte te voelen het wél te mogen zijn zij continu op zoek naar momenten waarop zij voor hun gast het verschil kunnen maken. Dit is een klein voorbeeld van een gekaderde aanpak, passend bij de missie van de organisatie. Hierbij is natuurlijk het vertrouwen in je medewerkers van groot belang, want zij krijgen een grote verantwoordelijkheid. Ook krijgen zij toegang tot de juiste middelen om de perfecte gastbeleving te creëren en zullen ze serieus met deze missie aan de slag gaan.
Hopelijk kun je na het lezen van dit artikel mijn tips toepassen in de praktijk. Mocht je meer praktische tips willen over empowerment, beluister dan de aflevering over empowerment van onze podcastreeks Fan-ergie de Podcast.
Benieuwd in hoeverre jouw medewerkers zich empowered voelen? En of dit -of misschien wel een ander thema- nú belangrijk is om je mensen binnenboord te houden? Meet medewerker betrokkenheid verfrissend en effectief met de Fan Scan. Benieuwd wat de Fan Scan jouw organisatie kost? Bereken direct je prijs.