Er zijn diverse organisaties die van de ene op de andere dag alles loslaten en alle vrijheid bieden aan medewerkers. Als je dit niet gestructureerd doet en kaders biedt waarbinnen je iemand vrijheid geeft, ontstaat er verwarring en chaos. Pak het stap voor stap aan dus!
Leuk Nienke! Maar hoe pas ik dit toe?
Ik geef je graag een paar praktische tips:
- Wees duidelijk over de missie/visie en de doelen van je organisatie. Medewerkers moeten weten waar ze met z’n allen voor strijden. Ook kun je de visie verbinden met kernwaarden; gedragswaarden die laten zien hoe jullie binnen de organisatie met elkaar omgaan.
- Werk in stappen. Begin met kleine taken uit handen te geven en bouw dit steeds verder op. Als je in één keer veel verantwoordelijkheid geeft raakt de medewerker het overzicht kwijt en ontstaat er stress en kans op uitval. Houd dus goed in de gaten wat hij/zij aankan.
- Peil de behoefte onder je werknemers. Voor de één kan het erg fijn zijn om onafhankelijk aan de slag te kunnen, terwijl de ander misschien juist meer structuur en duidelijkheid nodig heeft. Houd hier rekening mee. Als een persoon liever een takenlijst krijgt voor de dag, omdat diegene daardoor beter gaat werken is dit natuurlijk veel efficiënter dan alles los te laten.
- Zorg voor de juiste support. Hier is erkenning en waardering heel erg belangrijk. Besteed aandacht aan de resultaten, support de medewerker en geef regelmatig feedback. Vier ook de kleine momenten, dit zorgt voor motivatie.
- Zorg voor de juiste middelen. Het is belangrijk dat de medewerker toegang heeft tot de juiste middelen waardoor hij/zij zijn werk het beste kan uitvoeren.
- Versterk de onderlinge band. Wanneer je met je medewerkers informele activiteiten onderneemt, zal dit een band creëren en voelt de medewerker zich ook fijner om zijn stem te laten horen en veranderingen aan te brengen in je organisatie.
- Creëer vertrouwen. Dit is misschien wel de belangrijkste tip voor je om mensen te empoweren in je organisatie. Zorg ervoor dat afspraken worden nagekomen vanaf beide kanten en wees heel transparant in communicatie. Laat de medewerker ook zien waar jij mee bezig bent, wat je afrondt op een dag en deel je kennis en ervaringen.
Wat past bij jouw organisatie?
Dit zijn de belangrijkste tips op een rijtje maar je kan natuurlijk zelf experimenteren wat het beste voor jouw medewerkers werkt en wat er allemaal mogelijk is binnen jullie organisatie.
Best Practice
Een voorbeeld van Ritz-Carlton op dit gebied is dat zij alle medewerkers maandelijks een cheque geven ter waarde van $1000 die zij iedere maand opnieuw kunnen inzetten om gasten écht fan te maken. Wanneer zij dit nodig vinden of hier een kans voor zien. Het leuke is dat niemand dit bedrag opmaakt, maar door de ruimte te voelen het wél te mogen zijn zij continu op zoek naar momenten waarop zij voor hun gast het verschil kunnen maken. Dit is een klein voorbeeld van een gekaderde aanpak, passend bij de missie van de organisatie. Hierbij is natuurlijk het vertrouwen in je medewerkers van groot belang, want zij krijgen een grote verantwoordelijkheid. Ook krijgen zij toegang tot de juiste middelen om de perfecte gastbeleving te creëren en zullen ze serieus met deze missie aan de slag gaan.
Hopelijk kun je na het lezen van dit artikel mijn tips toepassen in de praktijk. Mocht je meer praktische tips willen over empowerment, beluister dan de aflevering over empowerment van onze podcastreeks Fan-ergie de Podcast.
Benieuwd in hoeverre jouw medewerkers zich empowered voelen? En of dit -of misschien wel een ander thema- nú belangrijk is om je mensen binnenboord te houden? Meet medewerker betrokkenheid verfrissend en effectief met de Fan Scan. Benieuwd wat de Fan Scan jouw organisatie kost? Bereken direct je prijs.