Zo blijf je bij in je vak

Om bij te blijven in je vak en jezelf en je collega’s te blijven ontwikkelen, is het natuurlijk belangrijk om de trends en ontwikkelingen in je branche te kennen. Niet alleen in je kennis van de trends, maar ook op het gebied van vakkennis wil je natuurlijk bij de tijd blijven! Ben jij klaar voor de gast, klant, cliënt of patiënt van de toekomst?

Om snel te weten te komen wat jouw gast, klant, cliënt of patiënt in de toekomst van je verwacht zijn er verschillende manieren om up-to-date te blijven. Om je op weg te helpen geven we je alvast enkele tips:

Vakbladen en trendsites uit de branche

Er zijn tal van gratis vakbladen binnen iedere branche. Vraag je leidinggevende om hier een abonnement op te nemen zodat jij en je collega’s deze bladen kunnen lezen. Voorbeelden zijn: Misset Horeca, Foodclicks, Zorgvisie, Zorg+Welzijn, Inretail, Distrifood en P&O Actueel. Lukt het niet om een abonnement te bemachtigen? Schrijf je dan in voor een gratis nieuwsbrief. Er zijn veel gratis nieuwsbrieven waarmee je dagelijks, wekelijks of maandelijks de nieuwste trends in je mailbox ontvangt. Check daarvoor regelmatig sites die jou de trends binnen je branche vertellen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op www.foodinspiration.nlwww.horecatrends.comwww.foodbrigade.nlwww.zorghulpatlas.nlwww.invoorzorg.nl/ivzwww.retailtrends.nl of www.intoretail.nl. Lees blogs van trendwatchers of andere bloggers uit je branche. Deze mensen houden je op een leuke en informatieve manier op de hoogte van alles dat je moet weten om voorbereid te zijn op datgene dat je gast van je verwacht.

Ga in gesprek met je gast

Blijf met je gast, klant, cliënt, patiënt in gesprek. Is hij/zij tevreden? Voldoet de organisatie waar je werkt aan de verwachting? Wat zouden jullie nóg beter kunnen doen om ervoor te zorgen dat hij/zij de volgende keer terugkomt en zijn goede ervaringen doorvertelt? Vragen die je je gasten kunt stellen:

  • Wat is de belangrijkste voorwaarde die u stelt aan een organisatie als deze?
  • Wat mist u binnen onze organisatie?
  • Wat vindt u van onze communicatie?
  • Wat vindt u van ons aanbod/ de kwaliteit?
  • Wat vindt u van onze service?
  • Hoe kunnen we de volgende keer uw verwachting overtreffen?
  • Waarmee kunnen we u verrassen?

Blijf als team in gesprek

Ontwikkelingen in de branche
Zorg ervoor dat je als team met elkaar in gesprek blijft over de ontwikkelingen in de branche. Heb je iets gelezen dat voor iedereen leuk en interessant is om te weten? Deel het! Om nieuws met elkaar te delen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Facebook, de WhatsApp groep met je collega’s of de medewerker app van jouw organisatie.

Vaardigheden in je team
Bespreek met je team welke vaardigheden nodig zijn om je werk optimaal te kunnen uitvoeren. Bezitten jullie deze vaardigheden allemaal, of is er ruimte voor verbetering? Ieder heeft zijn eigen talent; kunnen jullie van elkaar leren? En kennen jullie eigenlijk je eigen en elkaars talent? Hebben jullie seniormedewerkers gekoppeld aan juniormedewerkers zodat iedereen iemand heeft om vragen aan te stellen en van te leren?

Doe er je voordeel mee
Op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in jouw branche is natuurlijk goed en belangrijk, maar nog belangrijker is om hier in je eigen werk je voordeel mee te doen. Stel jezelf dus continu de vraag: hoe kan ik mijn werk nóg leuker en mijn gast/klant/patiënt/cliënt nóg meer tevreden maken door steeds vernieuwend te zijn? Welke ontwikkelingen zie ik in de branche en hoe kunnen wij als onderneming en als team stap voor stap beter worden? En ga daarmee aan de slag!

Just do it!

Meestal haalt de operatie je in en schiet dat voorgenomen uurtje om een interessant artikel te lezen er weer bij in. Dat is zonde! Probeer strikt te zijn en echt je tijd te nemen om jezelf te ontwikkelen. Dat betekent: hou je aan de afspraak met jezelf en zie het als iets belangrijks waar je andere dingen eventueel voor moet afzeggen.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901