Van outsider naar insider – Onboarding

Goede onboarding zorgt voor een hogere retentie van medewerkers, verbetert de Employer Branding en zorgt voor meer verbondenheid. In deze blog vertel ik je wat het nog meer teweeg brengt en waar JIJ het verschil in kunt maken!

Daar sta je dan voor de poorten van de kantoorjungle met je nieuwe office tas, kleding afgestemd en helemaal klaar om te presteren: je eerste werkdag. Met knikkende knieën en een hoofd vol vragen loop je nieuwsgierig naar de receptie, want zo’n eerste dag is toch best spannend. Wat kan ik verwachten? Wie zijn mijn collega’s? Wat voor sfeer hangt er? Wat zijn nu écht de taken die ik ga uitvoeren? En dan kijkt de mevrouw van de receptie op naar je verheugde gezicht: “Oh ja, jij kwam vandaag…”.

 

6 op de 10 personen zijn teleurgesteld na de start van hun nieuwe baan

Veelal sluiten de verwachtingen van de nieuwkomer niet naadloos aan op die van de organisatie. Terwijl de eerste maanden cruciaal zijn voor het succes van de nieuwkomer en bijdragen aan de keuze van de medewerker: wil hij zich binden aan jouw organisatie of staat hij op het punt om te vertrekken? Met een goed pre- en onboarding proces zorg je ervoor dat de nieuwkomer snel in zijn kracht is. Het geven van een grote bos bloemen en een confetti kanon op de eerste dag kan al een makkelijke stap zijn, zoals wij dat zelf bij Fan Factory doen.

Onboarding

Het gaat bij onboarding niet alleen om de vanzelfsprekende aspecten zoals het welkom laten voelen en het leren kennen van regels en procedures. Juist ook het begrijpen van gedrag en de cultuur van een organisatie, de ongeschreven regels en je plek kunnen vinden binnen het sociale netwerk is van groot belang. Dit kan bijvoorbeeld door de nieuwkomer te koppelen aan een buddy, aan wie hij zijn verhalen en vragen kwijt kan. Voor een effectieve onboarding is open communicatie dan ook een voorwaarde, zodat er tijdig ingegrepen kan worden wanneer het niet loopt zoals verwacht. Daarbij zorgt wederzijdse verbinding tussen een medewerker en organisatie voor een betere hechting en intrinsieke overtuiging dat je erbij wilt horen. Vier samen de successen van je nieuwkomers en laat bijvoorbeeld je waardering zien door de werknemer te verassen met een certificaat en diner bon wanneer de proeftijd erop zit!

Waarom dan?

Fan Factory gelooft in het belang van een goed georganiseerd onboarding proces. Wanneer je aandacht geeft aan je nieuwkomers, dan zal die aandacht zich gauw vertalen in meer Fan-ergie. De medewerker kent de organisatie, de cultuur, de regels en de collega’s, dus de medewerker weet wat hem te doen staat en voelt zich comfortabel. Wanneer medewerkers betrokken, bevlogen en dus Fan zijn, presteren ze tot wel 27% beter dan hun collega’s. Zij weten haarscherp wat het hoger doel van de organisatie is en hoe zij hieraan kunnen bijdragen. Juist zíj doen wat nodig is om verwachtingen te overtreffen.

Five Fan-steps

Dus.. op welke stappen van een compleet onboarding proces moet jij je vandaag de dag gaan focussen?

  1. Management van verwachtingen
  2. Het leren kennen van regels en procedures
  3. Het begrijpen van de cultuur, de ongeschreven regels, van de organisatie
  4. Een goed netwerk opbouwen, wie moet een nieuwkomer kennen voor zijn rol?
  5. Ondersteuning van de baan in zowel dagelijkse processen als het toekomstperspectief

Get your employees on board now and fly!

En kom je er niet helemaal uit? Of mis je inspiratie? Meld je dan aan voor het Fan Lab op 12 oktober, waarin wij je meenemen in de stappen naar een effectief onboarding proces. Meld je hier aan of maak een persoonlijke afspraak!

 

Tjerry Alsemgeest

tjerry.alsemgeest@fanfactory.nl
+31 (0)6 – 82 51 17 50

Meer Fans van merk en werk!

By |2017-07-27T15:33:05+00:00juli 27th, 2017|Blog|0 reacties

Laat een reactie achter