NEXT LEVEL LEARNING: drie gouden tips voor effectief leren, inspireren en activeren

Hoe houd je je medewerkers bij de tijd, bij de les en bij je organisatie? Hoe zorg je dat zij zich optimaal ontwikkelen, van onboarding tot offboarding? Het zijn andere tijden en dat vraagt om een andere aanpak. Met Next Level Learning verbeter je de prestaties van je medewerkers direct en duurzaam, gedurende hun gehele employee journey. Zo wordt leren Next Level Performance.

Het behalen van lange-termijndoelstellingen in dienstverlenende sectoren kan alleen met bevlogen medewerkers. Medewerkers, die zich blijven ontwikkelen op een manier die bij hen past en daardoor beter presteren én graag blijven. Wie dat wil faciliteren, moet rekening houden met drie ontwikkelingen/trends:

  1. We leven in een VUCA world: de wereld verandert en de bewegingen zijn vluchtig (Volatile), onzeker (Uncertain), complex en dubbelzinnig (Ambiguous).
  2. We hebben te maken met nieuwe generaties die op een andere manier werken en leren
  3. De krapte op de arbeidsmarkt genereert meer in-, door- en uitstroom dan ooit

Deze ontwikkelingen zijn niet alleen van invloed op de inhoud, de kennisbehoefte zelf, maar ook op de vorm waarin bepaalde kennis aangeboden wordt én de snelheid waarmee deze aangeboden en verwerkt moet worden. De klassieke manier van leren op basis van one-size-fits-all is op zijn retour. Eéns in de zoveel tijd in langere blokken op (meerdaagse) cursussen, zoals we kennis jarenlang aan onze medewerkers hebben aangeboden, werkt niet meer. Oké, misschien nog wel voor oudere generaties, maar de meeste dienstverleners hebben te maken met een mix van generaties. En ook bij oudere generaties groeit de behoefte aan bite-size informatie op het juiste moment. Dus hoe pak je dat aan?

Op maat, gedoseerd, kort-cyclisch, op de werkvloer

Er zijn verschillende effectieve instrumenten voor het ontwikkelen van je medewerkers. De basis voor vrijwel al deze instrumenten: het bouwen van een community, waarin medewerkers met en van elkaar leren op de werkvloer, aan de hand van een kort-cyclisch en gedoseerd aanbod van de leerstof, met korte interventies. Op deze manier krijg je – behalve bevlogen medewerkers – niet alleen een bijna organische leeropbrengst, maar bovendien een prestatieopbrengst. Immers, doordat je medewerkers het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen en bijna real-time aangestuurd kunnen worden, verbetert hun performance direct en duurzaam. Dat doseren begint overigens al in de prille onboarding fase: overstelp nieuwe medewerkers niet met informatie en kennis, maar maak ze stap voor stap wegwijs. En verder? Met deze drie gouden tips houd je ál je medewerkers bij de les en betrokken:

    1. Virtual reality en mystery guests verhogen het begrip van de klantreis

Voor dienstverlenende organisaties is een goed begrip van de klantreis cruciaal. Virtual reality kan daarbij helpen. Laat medewerkers bijvoorbeeld in een virtuele omgeving een klant ontvangen of gast inchecken, zoals Deloitte dat doet met leiderschapssimulaties. Het grote voordeel hiervan, is dat je een ideaalscenario kunt schetsen en helder kunt maken wat er nodig is, om optimaal aan de behoefte van de klant te voldoen. Wil je daarop voortborduren, laat medewerkers dan zelf meedenken over de optimale klantreis. Toets hun invulling van deze belofte in de praktijk met een mystery guest voor een objectief verslag van en inzicht in waar het iedere dag een beetje beter kan, en beter… en beter. Zo’n mystery guest geeft je bovendien de mogelijkheid in te zoomen op specifieke vaardigheden. Maak hiervoor een specifieke focuskalender: de ene maand staat verwelkomen centraal, de andere maand bijvoorbeeld connectie maken.

    1. Social media en een interactieve community

Zorg voor een beter bereik met social media als Facebook, medewerker apps en Whatsappgroepen om je jongere generaties te bereiken en maak gebruik van onlinediensten die bij uitstek kortcyclisch en praktisch leren faciliteren. Zelf werken we bij Fan Factory bijvoorbeeld met Zoom, een laagdrempelige cloud service, geschikt voor teamcalls, chats, webinars, coaching, mobiele samenwerking en het real-time delen van schermen en kennisdocumenten. Leren, inspireren en activeren in communityvorm, dus.

  1. Unboxing, instructievlogs en microblogs: voor en door medewerkers

Next Level Learning is vooral iets, dat door de medewerkers zélf wordt ingevuld: zij creëren zelf hun leercontent. Een goed voorbeeld hiervan is het populaire principe van Unboxing vlogs. Zo krijgen medewerkers van Intersport geregeld nieuwe producten, zoals sportschoenen, thuisgestuurd. Zij maken vervolgens een vlog van het uitpakken van het pakket en leggen ook het gebruik ervan vast: hoe ziet de schoen eruit, hoe voelt de zool, hoe stevig is ie, hoe is de demping bij specifiek gebruik? Die vlogs delen ze met andere medewerkers, die op hun beurt die ervaring kunnen gebruiken wanneer ze deze schoenen zelf in de winkel verkopen. Naast Unboxing kun je medewerkers ook vragen korte instructievlogs te maken voor hun collega’s: zó maak je een hartje op de cappuccino, zó maak je een bed strak op, zó voer je gegevens correct in. Dit soort zelfgemaakte leermiddelen kunnen ook in geschreven vorm, trouwens: vraag of je medewerkers microblogs (in maximaal tien regels) schrijven over wat ze geleerd of op de werkvloer ervaren hebben. Daarvan kan een collega immers weer leren (en mogelijk denken: hé, dat ga ik ook eens proberen!).

Van Next Level Learning naar Next Level Performance

Staat de basis eenmaal, dan kun je met vertrouwen geleidelijk aan meer fun en competitie-elementen aan je aanbod toevoegen: informeren met humor inspireert en competitie verhoogt de prestaties. Precies wat je nodig hebt voor de stap van een 7 naar een 9, met excellerende medewerkers en een optimale klanttevredenheid: Next Level Performance voor je hele organisatie.

Meer weten? Inspiratie opdoen om zelf te inspireren en te activeren? Bezoek één van onze FanLabs over Next Level Learning of neem direct contact met ons op!

*

Fan-ergieke groet,

Erik Bemelmans– Managing Partner en Fan-ergizer bij Fan Factory

Erik.bemelmans@fanfactory.nl

06 –  83 22 31 47

By |2018-10-15T07:55:49+00:00oktober 15th, 2018|Blog|0 reacties

Laat een reactie achter