Hoe word je een bevlogen medewerker? Marthe deelt haar geheim.
Marthe kwam zes jaar geleden in dienst bij Fan Factory. Doorslaggevend voor haar om voor deze organisatie te kiezen waren de cultuur en de sfeer van ondernemerschap en autonomie. Voordat ze bij Fan Factory in dienst kwam werkte ze negen jaar bij een grote uitzendorganisatie, waarvan de laatste jaren in een managementrol. Als opleiding heeft ze de hogere hotelschool afgerond. Welk bedrijf wil geen bevlogen medewerkers? Het verhogen van medewerkerbetrokkenheid- en bevlogenheid staat vaak hoog op de agenda. Slechts 5% van de Nederlandse werknemers ís daadwerkelijk een bevlogen medewerker. Bij Fan Factory is Marthe van der Kint zo’n bevlogen medewerker. Jolly Jumper is de term die Fan Factory daarvoor gebruikt. Marthe gaat elke dag vol energie en zin naar haar werk. Wat onderscheidt haar van de rest? We vragen het haar zelf.
Wat is jouw lijfspreuk?
"Kijk niet naar wat je niet hebt, maar naar wat je wél hebt.” Dat is ook precies wat maakt dat ik mij in mijn werk zo bevlogen kan voelen. Ik merk dat mensen in organisaties waar de verantwoordelijkheden laag in de organisatie liggen, vaak te streng zijn voor zichzelf. De lat te hoog leggen, steeds beter willen worden en niet kunnen zien wat ze allemaal al wél voor elkaar hebben gekregen. Mijn advies is dus: Kijk naar de dingen die wel goed gaan, waarin je vooruitgang boekt en doe dit over een langere periode. Blijf gefocust op beter worden, maar sta bewust stil bij tussentijdse successen. Door de manier waarop ik word aangestuurd heb ik een zeer hoge mate van eigenaarschap; mensen denken ook regelmatig dat ik de eigenaar ben, dat is grappig om te merken. Eigenaarschap is voor mij de belangrijkste drijfveer die ervoor zorgt dat ik bevlogen ben. Ik wil er alles aan doen om dit vast te houden, dit gevoel van eigenaarschap, maar ook van autonomie en betrokkenheid is verslavend.
Hoe krijg je het gevoel van eigenaarschap?
“Allereerst het vertrouwen dat aan jou wordt gegeven door het management. De mate waarin je zelf de koers, je rol, je kpi’s en je takenpakket mag bepalen. Natuurlijk wel met focus op resultaat; uiteindelijk gaat het om de output die je levert. Bij Fan Factory zijn nauwelijks regels; dat past goed bij me. Ook de onbeperkte vakantiedagen bij Fan Factory als arbeidsvoorwaarde straalt vertrouwen uit. We werken niet volgens richtlijnen of procedures maar we kunnen zelf inkleuren wat de meest effectieve manier is. De mate waarin we op ondernemende wijze, continu onze aanpak kunnen aanpassen en verbeteren werkt heel prettig. De mate waarin hiërarchie er niet toe doet, maar ieder individu bijdraagt op zijn eigen manier met zijn eigen talent; dát maakt dat ik mij verantwoordelijk gedraag en eigenaar voel van het bedrijf. ”
Hoe omschrijf jij je leven buiten je werk?
“Ik ben een erg bezige bij en ben gezegend met energie voor tien. Ik loop voor allerhande zaken warm; van krachttraining en hardlopen tot luie avonden op de bank met kaasjes en wijn, van kamperen in de middle of nowhere tot weekendjes in een luxe hotel, van cocoonen met mijn gezin tot vakanties met vriendinnen. júist deze dynamiek maakt dat ik me ook privé een rijk mens voel. Ik sta positief in het leven en kan gelukkig worden van kleine dingen zoals de zon die schijnt.”
Marthe is fan van werk én merk, maar als ze moet kiezen tóch nog niet iets meer van het merk omdat dit haar inspiratie en drijfveer is om haar werk leuk te vinden. Vanuit de overtuiging van Fan Factory helpt ze organisaties om een aantrekkelijkere werkgever te worden en zo talent vast te houden. En dus: om van medewerkers echte fans te maken, die op hun beurt weer zorgen voor gasten en klanten die fan worden van de organisatie. Die terugkomen, hun ervaringen doorvertellen en meer uitgeven.
Welke kernwaarde van FF is voor jou belangrijk?
“Eigenlijk allemaal 😉, moeilijk kiezen. Zelf vind ik Eigenaardigschap het meest belangrijk; het werkt zó fijn als alle medewerkers zich gedragen alsof ze de aandeelhouder van de organisatie zijn. En het goede nieuws is; je kunt dit heel goed aanwakkeren met je leiderschapsstijl. Hoe? Kom maar naar een van onze Fan labs, of volg een Webinar, dan vertel ik het je!” :D
Hoe omschrijf jij je baan?
“Ik ben verantwoordelijk voor het overbrengen van onze filosofie, het enthousiasmeren van de wereld over onze producten en diensten en het besmetten van anderen met het Fan-virus. In meer begrijpelijke taal ben ik verantwoordelijk voor de commerciële koers van onze organisatie; voor de coördinatie van alle sales- en marketingactiviteiten en het aanpassen van ons productenaanbod op de vraag vanuit de markt 😉.”
Marthe is iemand waar je écht van kunt leren op het gebied van medewerkerbetrokkenheid! Meer weten over Marthe of hoe jíj zorgt voor allemaal Jolly Jumpers in je organisatie? Neem contact op!