Dopamine
Dit hormoon is er om ervoor te zorgen dat we dingen voor elkaar krijgen. Dopamine komt daarom vrij wanneer ons doel in zicht is, als we weten waar we heen moeten en wat we moeten doen. Door de dopamine lukt het ons om daar naartoe te werken, dat we kunnen focussen op een doel. En hoe dichterbij we komen, hoe meer dopamine er vrijkomt, tót het laatste en grootste shot op het moment dat we het doel daadwerkelijk bereiken.
Ook jij hebt vast een to-do lijstje, toch? Het fijne gevoel dat je krijgt bij het afstrepen van een taak, dat is dopamine! Je hersenen vinden dat je een beloning verdient. En die beloning bestaat uit een gevoel van genot en opgewektheid. Het gevaar van deze beloning is dat we het gevoel zelfs zo lekker vinden dat we het telkens weer opnieuw willen; dopamine is verslavend.
Dopamine stimuleren
Hoe kun je de aanmaak van dopamine bij je medewerkers stimuleren, zodat ze een voldaan gevoel krijgen én ze gemotiveerd worden om bepaalde taken de volgende keer weer te doen?
- Kleine doelen: pel organisatiedoelen af naar team- en individuele doelstellingen. Zo kan iedereen op een concrete verantwoordelijkheid focussen en ergens naartoe werken. Door het zo klein mogelijk te maken heb je ook direct je eigen to-do lijst om dingen van af te vinken.
- Voortgang delen: spreek af om de voortgang en het behalen van doelstellingen met elkaar te delen. Zo sta je telkens stil bij de stappen die je (samen) al hebt gezet, zijn de volgende to do’s duidelijk in beeld en word je extra gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Dat shot dopamine wil je namelijk wel nog een keer! Dit principe zit ook verwerkt in de leeromgeving van onze medewerkers-app; een medewerker kan duidelijk zien welke trainingen er voor hem klaarstaan om te doen, welke doelen hij binnen welke tijd moet behalen om welke prijs te kunnen winnen. Zo activeer je medewerkers om actief mee te doen!
- Grote doelen: weet iedereen waar hun ‘kleine’ doelstellingen aan bijdragen? Af en toe moet iemand ook verder vooruitkijken om dopamine aan te maken: naar persoonlijke ambities of de grote droom van de organisatie. Stel eens in zoveel tijd prikkelende vragen die je medewerkers aan het denken zetten en zorg dat ze het einddoel van de organisatie duidelijk voor ogen zien.
- Visualiseren: We hebben het nodig om onze doelen letterlijk voor ons te zien om gefocust te blijven. Gebruik dus duidelijke, simpele taal bij het communiceren van bovenstaande onderwerpen, zodat het tot de verbeelding spreekt. Een prachtig voorbeeld hiervan is de bekende toespraak van Martin Luther King: “I have a dream that one day little black boys and girls will be holding hands with little white boys and girls” KLIK! Je zou hier een foto van kunnen maken die er voor ons allemaal hetzelfde uitziet. Je kan het voor je zien en daardoor kun je jezelf erop focussen; je weet waar je het voor doet.
Werken met afbeeldingen en video’s werkt om deze zelfde reden dan ook goed wanneer je wilt dat jouw medewerkers dingen onthouden.
In mijn volgende blog "Medewerkers; hoe krijg je ze zover? Probeer het met serotonine!" gaan we verder met serotonine; ook dít hormoon kun je op allerlei manieren aanspreken bij jouw medewerkers om ze te motiveren en activeren. En believe me: je wordt er spontaan gelukkig van als je het leest! 😊
Benieuwd hoe wij de apps voor onze klanten vullen met content waardoor de medewerker intrinsiek gemotiveerd wordt om een stapje harder te zetten en prestaties te leveren? Vraag hier een demo aan.