Een medewerkertevredenheidsonderzoek is niet alleen een peilstok voor de sfeer op de werkvloer, maar ook een krachtige tool om het succes van je bedrijf te vergroten.
Stel je voor: je loopt ’s ochtends het kantoor binnen, nipt aan je (hopelijk nog warme kantoor) koffie, en je merkt dat de sfeer net zo levendig is als een maandagochtend in januari. Heb je je ooit afgevraagd hoe je medewerkers zich eigenlijk voelen? Of misschien bruist het kantoor van de energie van je collega’s en lijkt alles goed te gaan; maar hoe zien jouw medewerkers jou als werkgever?
Wat is een medewerkertevredenheidsonderzoek 🧐
Hoe kun je de aanmaak van dopamine bij je medewerkers stimuleren, zodat ze een voldaan gevoel krijgen én ze gemotiveerd worden om bepaalde taken de volgende keer weer te doen?
Een medewerkertevredenheidsonderzoek is als een thermometer voor je organisatie. Het onderzoek meet hoe tevreden en betrokken je medewerkers zijn, en wat hun werkgeluk bevordert of juist in de weg staat. Het geeft je inzicht in hoe je medewerkers in de wedstrijd staan, en wat er speelt binnen de organisatie als het gaat om verbeterpunten om een nog betere werkgever te worden.
Geen organisatie die er niet mee te maken heeft: de War on Talent is keihard en het behouden, binden en boeien van medewerkers is een voortdurende (en vaak kostbare) uitdaging. Maar er is goed nieuws: je hebt alles al in huis om deze strijd te winnen, namelijk je eigen medewerkers. Zij weten namelijk precies wat voor hen belangrijk is en hoe ze jou organisatie ervaren. Wat gaat er goed? Wat heeft waarde? En wat kun je doen om je werkgeverschap te verbeteren en dit optimaal te benutten in je employer branding? Kortom je medewerkers zijn je meest waardevolle informatiebron. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste inzichten krijgt? Een medewerkertevredenheidsonderzoek lijkt een logische stap. Maar wat doe je daarna?
Waarom is het belangrijk? 💡
Misschien vraag je je af waarom je tijd en moeite zou steken in zo’n onderzoek. Hier zijn een paar redenen waarom het absoluut de moeite waard is:
Zo haal jij het maximale uit je MTO: 💪
Enthousiaste medewerkers die input leveren, feedback waarderen en zelf aan de slag willen met de resultaten; leidinggevenden die, gedreven door inzicht, veranderingen doorvoeren en hun medewerkers begeleiden; management en HR die de handen ineenslaan en precies weten, wat ervoor nodig is om te excelleren en hun medewerkers optimaal te binden en boeien… met de juiste aanpak krijg je het voor elkaar:
Tot slot… 🚀
Een medewerkertevredenheidsonderzoek is niet zomaar een eenmalige check of het feestje van hr, maar een doorlopend proces dat ervoor zorgt dat jouw werkplek een plek is waar iedereen graag naartoe komt. Door te investeren in de tevredenheid van je medewerkers, investeer je ook in het succes van je bedrijf. Dus, waar wacht je nog op? Het is tijd om te ontdekken hoe je team zich écht voelt. Let's do this! 🎉
This is how we do it!
Wil je weten hoe ons medewerkeronderzoek eruit ziet, waarmee we bovenstaande valkuilen vermijden? Maak kennis met onze Fan Scan.
Dit onderzoek begint bij de medewerker zelf. Na het invullen ontvangen ze een persoonlijk rapport met hun sterke en verbeterpunten, plus concrete tips om hun werkplezier te vergroten. De Fan Scan bevat 65 basisvragen over medewerkerbetrokkenheid, en je kunt deze aanvullen met specifieke vragen voor jouw organisatie.
Managers krijgen een dashboard met teamprioriteiten en vergelijkingsmateriaal om te zien hoe je organisatie presteert ten opzichte van anderen. In onze powersessies ondersteunen we leidinggevenden bij het verhogen van de tevredenheid binnen hun teams met een SMART actieplan. Zo zorg je voor een betrokken en gemotiveerd team!