Skip to content
Blog

sep 02, 2024

Het medewerkertevredenheidsonderzoek; de weg naar een succesvoller bedrijf

Een medewerkertevredenheidsonderzoek is niet alleen een peilstok voor de sfeer op de werkvloer, maar ook een krachtige tool om het succes van je bedrijf te vergroten.

Een medewerkertevredenheidsonderzoek is niet alleen een peilstok voor de sfeer op de werkvloer, maar ook een krachtige tool om het succes van je bedrijf te vergroten.

Stel je voor: je loopt ’s ochtends het kantoor binnen, nipt aan je (hopelijk nog warme kantoor) koffie, en je merkt dat de sfeer net zo levendig is als een maandagochtend in januari. Heb je je ooit afgevraagd hoe je medewerkers zich eigenlijk voelen? Of misschien bruist het kantoor van de energie van je collega’s en lijkt alles goed te gaan; maar hoe zien jouw medewerkers jou als werkgever?

Wat is een medewerkertevredenheidsonderzoek 🧐

Hoe kun je de aanmaak van dopamine bij je medewerkers stimuleren, zodat ze een voldaan gevoel krijgen én ze gemotiveerd worden om bepaalde taken de volgende keer weer te doen?

Een medewerkertevredenheidsonderzoek is als een thermometer voor je organisatie. Het onderzoek meet hoe tevreden en betrokken je medewerkers zijn, en wat hun werkgeluk bevordert of juist in de weg staat. Het geeft je inzicht in hoe je medewerkers in de wedstrijd staan, en wat er speelt binnen de organisatie als het gaat om verbeterpunten om een nog betere werkgever te worden. 

Geen organisatie die er niet mee te maken heeft: de War on Talent is keihard en het behouden, binden en boeien van medewerkers is een voortdurende (en vaak kostbare) uitdaging. Maar er is goed nieuws: je hebt alles al in huis om deze strijd te winnen, namelijk je eigen medewerkers. Zij weten namelijk precies wat voor hen belangrijk is en hoe ze jou organisatie ervaren. Wat gaat er goed? Wat heeft waarde? En wat kun je doen om je werkgeverschap te verbeteren en dit optimaal te benutten in je employer branding? Kortom je medewerkers zijn je meest waardevolle informatiebron. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste inzichten krijgt? Een medewerkertevredenheidsonderzoek lijkt een logische stap. Maar wat doe je daarna? 

Waarom is het belangrijk? 💡

Misschien vraag je je af waarom je tijd en moeite zou steken in zo’n onderzoek. Hier zijn een paar redenen waarom het absoluut de moeite waard is:

  1. Houd je superhelden blij: Gelukkige medewerkers zijn productiever, denken creatiever, en zijn minder vaak ziek. Ze brengen een positieve vibe mee naar het werk die anderen inspireert. Wie wil nou niet werken in een omgeving vol positieve energie?
  2. Voorkom dat je talenten vertrekken: Er is niets frustrerender dan het verliezen van je beste medewerkers. Door regelmatig te peilen hoe ze zich voelen, kun je vroegtijdig problemen opsporen en oplossen. Zo voorkom je dat je talentvolle medewerkers op zoek gaan naar een andere baan.
  3. Verbeter je bedrijfsresultaten: Tevreden medewerkers leiden tot tevreden klanten, meer innovatie, en uiteindelijk betere bedrijfsresultaten. Het is echt een win-win situatie!

Zo haal jij het maximale uit je MTO: 💪

Enthousiaste medewerkers die input leveren, feedback waarderen en zelf aan de slag willen met de resultaten; leidinggevenden die, gedreven door inzicht, veranderingen doorvoeren en hun medewerkers begeleiden; management en HR die de handen ineenslaan en precies weten, wat ervoor nodig is om te excelleren en hun medewerkers optimaal te binden en boeien… met de juiste aanpak krijg je het voor elkaar:

  • Bespreek vooraf goed wát je precies wilt meten en weten en waarom;
  • Organiseer een energieke kick-off voor leidinggevenden en creëer draagvlak en activatie voor een hoge respons. Doe hetzelfde bij de terugkoppeling van je resultaten: inspireer je leidinggevenden, bespreek de centrale acties en geef hen de tools om deze ook in persoonlijke actieplannen om te zetten;
  • Betrek je medewerkers: maak deelname leuk, uitnodigend en veilig en zorg voor een constructieve persoonlijke terugkoppeling, inclusief praktische handvatten;
  • Neem in je benchmark niet alleen Nederlandse gemiddelden mee, maar vooral een aparte branchegerelateerde benchmark en één met excellente organisaties, wanneer je de lat écht hoog legt;
  • Meet méér dan tevredenheid, meet de Fan Factor van je medewerkers. Want alleen mensen die vol passie en plezier, prestaties leveren, die ambassadeur zijn van de organisatie, die zich eigenaar voelen, die betrokken zijn en hun werk met bevlogenheid doen, zorgen voor meer rendement;
  • Peil iedere 100 dagen de voortgang, zodat je tijdig en waar nodig kunt interveniëren.

Tot slot… 🚀
Een medewerkertevredenheidsonderzoek is niet zomaar een eenmalige check of het feestje van hr, maar een doorlopend proces dat ervoor zorgt dat jouw werkplek een plek is waar iedereen graag naartoe komt. Door te investeren in de tevredenheid van je medewerkers, investeer je ook in het succes van je bedrijf. Dus, waar wacht je nog op? Het is tijd om te ontdekken hoe je team zich écht voelt. Let's do this! 🎉

This is how we do it!

Wil je weten hoe ons medewerkeronderzoek eruit ziet, waarmee we bovenstaande valkuilen vermijden? Maak kennis met onze Fan Scan.

Dit onderzoek begint bij de medewerker zelf. Na het invullen ontvangen ze een persoonlijk rapport met hun sterke en verbeterpunten, plus concrete tips om hun werkplezier te vergroten. De Fan Scan bevat 65 basisvragen over medewerkerbetrokkenheid, en je kunt deze aanvullen met specifieke vragen voor jouw organisatie.

Managers krijgen een dashboard met teamprioriteiten en vergelijkingsmateriaal om te zien hoe je organisatie presteert ten opzichte van anderen. In onze powersessies ondersteunen we leidinggevenden bij het verhogen van de tevredenheid binnen hun teams met een SMART actieplan. Zo zorg je voor een betrokken en gemotiveerd team!