Skip to content
Cases

jun 25, 2024

Case Monuta | Hoger werkgeluk en sneller inzetbare medewerkers

De Uitdaging: Aantrekken en Behouden van Pedagogisch Talent in een Krappe Arbeidsmarkt


Hoe Monuta zorgt voor echte veranderingen waardoor het werkgeluk toeneemt

Al meer dan 100 jaar zorgen we voor een afscheid met een goed gevoel. De sleutel in dat succes zijn onze mensen. We vinden het belangrijk dat iedereen die bij ons werkt, zich gerespecteerd voelt. Dat iedereen zichzelf kan zijn en zich gehoord en gezien voelt. Dat iedereen zich op zijn plek voelt bij Monuta. En dat iedereen méédoet. We zijn een doorstroom- en ontwikkel organisatie waar mensen duurzaam inzetbaar zijn. We stimuleren dat zij zich naar hun volle potentieel ontwikkelen, zowel op het persoonlijk vlak, als in de kennis van het vak. We zijn een organisatie waar talent tot ontwikkeling kan komen binnen of buiten Monuta. Waar collega’s met plezier samenwerken om doelen te bereiken die bijdragen aan onze missie: voor iedereen een afscheid met een goed gevoel. Een organisatie waar mensen trots over vertellen.

Achtergrond

Monuta, een toonaangevende naam in de uitvaartbranche met 700 vaste en 200 tijdelijke medewerkers, streeft naar een werkomgeving waar medewerkers er vóór, tijdens en ná het afscheid zijn voor onze klanten. Werkgeluk wordt binnen Monuta serieus genomen. Er is een oprechte overtuiging dat stijging van werkgeluk leidt tot stijging van klanttevredenheid, wat leidt tot betere resultaten.

Om deze ambitie te verwezenlijken, koos Monuta na jaren voor een nieuwe benadering in medewerkerstevredenheidsonderzoeken. De keuze viel op de Fan Scan omdat we op zoek waren naar concrete handvatten en de actiegerichte terugkoppeling op 3 niveaus: voor medewerkers, voor teams en leidinggevenden en voor de hele organisatie. Dit zorgt dat we met de resultaten concreet aan de slag kunnen.

De Uitdaging

Monuta had eerder ervaren dat traditionele medewerkerstevredenheidsonderzoeken vaak eindigden met resultaten zonder concrete actieplannen voor individuen en leidinggevenden. Monuta zocht een aanpak die niet alleen inzicht gaf in de huidige stand van zaken, maar ook daadwerkelijk zou leiden tot gevoel van eigenaarschap en daarmee tot actiegerichte verbeteringen.

De oplossing: Fan Scan

De Fan Scan biedt een diepgaande analyse van de verschillende onderdelen die een bijdrage leveren aan werkgeluk, met een sterke focus op opvolging en implementatie van verbeterpunten. Het geeft ons de ingrediënten om concrete actieplannen te maken en te zorgen voor echte veranderingen waardoor het werkgeluk toeneemt.

Aanpak

  1. Kick-Off sessies
    Om draagvlak te creëren bij de leidinggevenden, organiseerde Monuta kick-off sessies. Dit zorgde voor een gezamenlijke start en betrokkenheid vanaf het begin. Deze kick-off sessies werden voorbereid in een co-creatie tussen de HR manager van Monuta en de consultant van de Fan Factory.
  2. Persoonlijk Fan Rapport
    Alle medewerkers ontvangen een persoonlijk fan rapport. Dit stelde hen in staat om zelf aan de slag te gaan met het verbeteren van hun werkplezier en betrokkenheid.
  3. Adviesgesprekken
    Door adviesgesprekken krijgt de directie inzicht en de juiste handvatten om strategisch belangrijke pijlers op te pakken. Deze adviesgesprekken worden inmiddels door de HR manager van Monuta verzorgd, met input van de consultant van de Fan Factory.
  4. Powersessies voor leidinggevenden
    Leidinggevenden krijgen handvatten en activatie om van resultaten naar actie te gaan. Deze sessies helpen hen ook om de teamdashboards goed te begrijpen en effectief te gebruiken. Deze sessies werden in het eerste jaar door de consultant van de Fan Factory georganiseerd maar worden inmiddels door de HR business partners van Monuta georganiseerd.
  5. Korte tussentijdse metingen
    Naast de jaarlijkse grote meting zet Monuta tussentijds kleine metingen in. Hiermee kunnen we voortgang meten en diepgang opzoeken op specifieke onderwerpen.

Het Resultaat

Monuta heeft inmiddels twee Fan Scan metingen uitgevoerd. Met de eerste meting konden wij dusdanig aan de slag dat het leidde tot indrukwekkende resultaten:

  • Toename van het werkgeluk Monuta zag een significante verbetering in belangrijke onderdelen van de medewerkersreis. En dat binnen één jaar! Zo is onder andere:
    • de beoordeling van de selectieprocessen met 0,5 punt verbeterd
    • de beoordeling van geschiktheid van leidinggevenden met 1,2 punt verbeterd
    • het ambassadeurschap met 0,6 punt verbeterd
    • het mogen inzetten van je talent met 0,6 punt verbeterd
  • Ook De Employee Net Promoter Score (eNPS) is gestegen van 14 naar 20. Daarmee ontwikkelt Monuta zich naar een “excellente” organisatie.
  • 15% van de medewerkers behoort na de tweede meting tot de groep van ‘Jolly Jumpers’; medewerkers die extreem tevreden en betrokken zijn.
  • Monuta heeft tenslotte haar twee sterren Beste Werkplek Keurmerk behouden en is gestegen naar 7,9 voor ‘baan in totaliteit’.

Conclusie

De overstap naar de Fan Scan stelde Monuta in staat =om gerichte verbeteringen door te voeren op basis van gedetailleerde en actiegerichte inzichten. Er is eigenaarschap op het onderwerp werkgeluk ontstaan bij medewerkers, leidinggevenden én de directie. De significante stijgingen in de tweede meting zijn een mooi bewijs van hoe Monuta de onderzoeksresultaten heeft aangegrepen om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen.

De Fan Scan geeft Monuta inzicht in concrete handvatten om het werkgeluk te laten toenemen. Het geeft daarnaast richting aan momenten waarop leidinggevenden best practices met elkaar kunnen delen. Elke meting is een nieuwe stap richting een verdere stijging van het werkgeluk, zodat we steeds kunnen werken aan een hogere klanttevredenheid en groei. Daarmee levert het een belangrijke bijdrage aan het duurzame succes van de organisatie.

Wil jij ook de betrokkenheid van je team versterken?

De Fan Scan heeft bewezen een effectieve tool te zijn om medewerkerbetrokkenheid en werkplezier te meten en te verbeteren. Ontdek hoe deze powertool ook jouw organisatie kan helpen om een aantrekkelijke werkgever te worden en te blijven.

Plan vandaag nog een demo en boost de betrokkenheid en tevredenheid van je medewerkers met de Fan Scan!



Benieuwd naar andere cases?