For the love of the team, dat is waar State of Football voor staat! Dit jonge en frisse bedrijf uit Deventer ontwikkelt, produceert en distribueert voetbal fancollecties voor clubs en organisaties wereldwijd.
Afgelopen oktober voerde State of Football haar eerste Fan Scan uit met het Beste Werkplek Keurmerk met drie sterren als resultaat. Wat is State of Football’s recept? We spreken Cathy Eijkelenkamp, directeur bij State of Football.
Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?
‘Duurzaam ondernemen zit in ons DNA en daar hoort bij dat we duurzaam omgaan met ons team. We zijn graag een aantrekkelijke werkgever en willen dat ook waarborgen. Zo vinden we het belangrijk dat onze collega’s zich gehoord voelen en betrokken zijn ontwikkel- en verbeterprocessen. Om erachter te komen hoe teamleden State of Football als werkgever ervaren, zijn we op zoek gegaan naar een meetinstrument.
Het DNA van Fan Factory paste echt bij State of Football; jong, fris, korte lijntjes, snelle communicatie en vooral veel vertrouwen. We hebben elkaar hierin goed gevonden! ’
Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?
‘Ik ben trots op ons team; dat wij eerlijk feedback naar elkaar hebben durven geven om zo samen State of Football naar een hoger kwaliteitsniveau te kunnen tillen.
Maar natuurlijk ben ik ook erg blij met het eindresultaat. In de eerste meting hebben we het Beste Werkplek Keurmerk met drie sterren behaald en zijn medewerkers op veel vlakken tevreden. Het is fijn om te weten dat onze mensen met plezier naar hun werk gaan en ervaren dat ze alles uit hun baan en carrière halen.
We hebben na de scan een powersessie gehouden met al onze medewerkers. Dat was super! Er werden goede vragen gesteld, waar mooie, open antwoorden op kwamen. Zo hebben we met elkaar gesproken over onze dromen, waar ben je trots op en wat zou je willen idealiter willen veranderen binnen State of Football? Dit soort vragen stel je normaal niet zo snel aan elkaar, maar tijdens de powersessie was er voor iedereen ruimte om deze gedachten nu eens hardop uit te spreken. Zo stapten we uiteindelijk allemaal vol trots de deur uit, met het idee dat met ons jonge team alles mogelijk is.’
Op welk onderdeel blinken jullie als organisatie echt uit?
‘We scoren erg goed op ontwikkelmogelijkheden en de vrijheid van handelen. Collega’s voelen de vrijheid om zelf taken op te pakken. Dat deze vrijheid en verantwoordelijkheid gevoeld wordt vinden we ontzettend belangrijk.
We stimuleren alle collega’s om te ontwikkelen in wat voor vorm dan ook; een training, het luisteren van een podcast, maar een museumbezoek kan bijvoorbeeld ook inspirerend werken. Hier staan we ook tijdens elk POP gesprek bij stil; waar liggen je interesses en ambities en wat zijn je persoonlijke doelen voor komende periode? Niet iedereen kan natuurlijk manager worden, maar binnen je huidige baan zijn er altijd nog stappen te zetten als het gaat over verbetering in je werk.’
Wat is jullie doel voor de volgende meting?
‘Wij hebben binnen de Fan Scan gekozen voor het “paardenmodel” en daarbij zagen we dat veel medewerkers in het midden van het model uitkwamen. Daar zijn we blij mee, maar we hopen dat we volgend jaar nog meer Jolly Jumpers in de organisatie hebben.
Daarnaast gaan we aan de slag met de thema’s Communicatie en Samenwerking. Tijdens de Fan Scan kwamen we er bijvoorbeeld achter dat medewerkers het moeilijk vinden om elkaar complimenten en kritische feedback te geven. Hier gaan we de komende tijd onze medewerkers in ondersteunen. We hopelijk natuurlijk in de volgende meting te zien dat we hier een mooie verbeterslag in gemaakt hebben!’
Wat is jullie recept om de beste werkplek te zijn?
‘Onze pay-off is For the love of the team; dat is onze basis. We proberen onze kernwaarden zo goed mogelijk door te vertalen in ons werkgeverschap en beleid. We treden zoveel mogelijk op als 1 team, maar met oog voor het individu. Goed luisteren en open staan voor verbetering. We stoppen veel energie in het team en de individuele wensen van onze medewerkers. Daar staat tegenover dat je als onderdeel van het team ook een verantwoordelijkheid hebt en die moet dragen. Voor groei en verbetering hebben we elkaar nodig en vanuit die gedachte maken we State Of Football elke dag een stukje beter.’
Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?
‘Het Beste Werkplek Keurmerk is de kers op de taart en voelt als een gezamenlijk succes!’