Kenniscentrum

Beste Werkplek Interview - Spring Kinderopvang

Geschreven door Fan Factory | May 30, 2024 1:37:43 PM

Spring Kinderopvang is een dagopvang met een BSO en een peuteraanbod. Spring is gevestigd op verschillende locaties in Oost-Brabant en Noord-Limburg. Onlangs heeft Spring het Beste Werkplek Keurmerk behaald, met maar liefst twee sterren! Annet van Zon -directeur/bestuurder- vertelt meer over deze prestatie en hét recept om de beste werkplek te worden.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?
''De aanleiding voor de Fan Scan was dat we bij Spring al enige tijd de stand van zaken niet gemeten hadden rondom de tevredenheid van onze medewerkers. Hoe kijken onze medewerkers aan tegenover het werken bij Spring? Hoe blij zijn ze daarmee? Welke verbeterpunten zien ze? Welke tips hebben ze? Daar waren we oprecht in geïnteresseerd. Deze organisatie draait om onze medewerkers en daarom vinden we het enorm belangrijk om van hen te horen hoe ze tegen Spring aankijken als werkgever. Toen hebben we gekeken op welke manieren we dit zouden kunnen doen en zijn we bij Fan Factory uitgekomen. We zijn hier erg tevreden mee, Fan Factory gebruikt een leuke invalshoek om de medewerkertevredenheid te meten.''

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?
''Allereerst, dat zo veel medewerkers hebben meegedaan aan het onderzoek. Dat is een bewijs dat medewerkers het belangrijk vinden dat om hun mening gevraagd wordt en dat ze het idee hebben dat ze iets te zeggen hebben. Onze medewerkers zijn voor ons écht belangrijk; zij bieden dag in, dag uit de kwaliteit van onze organisatie. Het is dus essentieel dat zij zich fijn voelen bij Spring! Ik vind het ontzettend leuk om te zien dat er een hoge waarderingsscore uit de Fan Scan komt. Daarnaast vind ik het ook leuk dat er gebruik wordt gemaakt van de vrije ruimte die in het onderzoek zit; men komt actief met tips en ideeën. Dat geeft aan dat ze er actief mee aan de slag gaan en de moeite nemen om onze organisatie vooruit te helpen.''

Als je één ding mag noemen waarin jullie écht uitblinken, wat is dat dan?
''Gastvrijheid, en de mate waarin we onze medewerkers écht belangrijk vinden. We proberen goed voor ze te zorgen. Medewerkers hebben in het onderzoek aangegeven dat de onrust in hun roosters -vaak roosterwijzigingen, vaak gebeld worden of je wil komen invallen- iets is wat medewerkers vervelend vinden. Tegelijkertijd is dat ook iets wat niet makkelijk oplosbaar is doordat mensen ziek worden, op vakantie zijn of een andere baan hebben. Toch zijn we daar wel echt mee aan de slag gegaan; hoe kunnen we de basis rustiger maken? Dat kan, door aan de ene kant goed te plannen. Maar dat kan óók door te zorgen dat medewerkers bij de organisatie blijven, dus niet de neiging hebben om weer een deurtje verderop te kijken. Dit pakken we aan door ze een goed inwerkprogramma te geven en goede opleidings-, en doorgroeimogelijkheden te bieden. Daarnaast krijgen medewerkers verantwoordelijkheid door deel te nemen aan werkgroepen. Wij hebben groepsuren en niet-groepsgebonden uren waar medewerkers gebruik van kunnen maken en die ze zelf in kunnen zetten. Langzamerhand lukt het om mensen langer aan ons te binden. Door een goede werkgever te zijn worden medewerkers gelukkiger en dat is heel belangrijk.''

Merk je dat medewerkers langer bij jullie blijven?
''We merken dat medewerkers langer blijven en dat medewerkers die weggaan toch weer terugkomen. Dat gebeurt niet incidenteel, maar echt met enige regelmaat.

Het lukt ons nog steeds om vacatures vervuld te krijgen, terwijl dat op het moment best een uitdaging is in de kinderopvang. Het gaat wat moeilijker dan voorheen, maar we krijgen het nog steeds voor elkaar.''

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?
''Wat een heel belangrijk onderdeel van het DNA van Spring is, is gastvrijheid. Dit is iets wat we naast de pedagogische kwaliteit echt door alles heen willen vlechten. Gastvrijheid staat voor een uitnodigende houding, een nieuwsgierige houding. “Vertel eens, hoe denk jij hierover?” Meedoen is echt veel leuker als je ook iets te zeggen hebt, dus we zijn oprecht benieuwd naar de mening van de medewerkers. We vinden het heel belangrijk -en dat sluit ook aan bij de metingen van Fan Factory- dat medewerkers zelf verantwoordelijkheid nemen en durven te zeggen wat ze zien en wat ze vinden. Als er één gouden ei is om de beste werkplek te worden, dan is het dat. Vriendelijkheid, gastvrijheid en nieuwsgierigheid naar elkaar. Zeker ook als je de dingen waar je minder blij mee bent of die minder goed gaan ook bespreekbaar maakt, dat hoort er ook bij.''

Wat is jullie doel voor de volgende meting?
''We hebben nu een 0-meting en een 1-meting gehad, en we gaan er ook weer mee door. Na deze metingen zijn er eigenlijk twee doelen ontstaan. Inmiddels hebben we best wel wat aanpassingen gemaakt in ons beleid om echt iets te doen met de resultaten. We zijn nog steeds bezig om ‘eigen verantwoordelijkheid nemen, de teugels zelf in handen nemen’ verder te implementeren. We willen ervoor zorgen dat onze medewerkers dat kunnen doen.

Een belangrijk doel voor de volgende meting is om op te halen of dat nu ook lukt. Of datgene wat we gehoord hebben en wat we vertaald hebben in een nieuw beleid, of dat opnieuw tot tevredenheid leidt en of de opmerkingen over bepaalde aspecten minder zijn geworden. Daarnaast verkennen we nu met Fan Factory de mogelijkheden om kortcyclischer op te halen hoe medewerkers tegen de organisatie aankijken.

Voor de ouders, onze klanten, hebben we een verbetermeter, en daar worden eigenlijk iedere dag, realtime, vragenlijsten uitgezet en krijgen we feedback. Voor onze medewerkers willen we ook aan de slag met het kortcyclisch ophalen van feedback.''

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor de organisatie?
''De toegevoegde waarde is dat het voor ons imago heel fijn is dat we dit keurmerk hebben gehaald, want het staat overal in onze uitingen. Ook in onze recruitment activiteiten komt dit naar voren. Het keurmerk verhoogt de aantrekkelijkheid voor nieuwe medewerkers. Daarnaast is het intern ook fijn, want het vergroot de trots op het eigen bedrijf. Mensen vinden het ontzettend leuk dat we dit bereikt hebben en het maakt trots!''