Skip to content
Beste Werkplek Keurmerk

jun 04, 2024

Beste Werkplek Interview - SnowWorld

Van de indoorskibanen tot de icekarts en de Adventure Valleys; SnowWorld is het grootste indoor wintersportdorp van Europa. Met meer dan drie miljoen bezoekers per jaar zetten alle 1750 medewerkers zich vanaf de skibanen en het hoofdkantoor in om een unieke wintersportervaring te bieden aan de gasten. Onlangs voerde SnowWorld haar eerste Fan Scan-meting uit en behaalde zij het Beste Werkplek Keurmerk met één ster. We spreken Carmen Zoutendijk, Manager HR bij SnowWorld.

Van de indoorskibanen tot de icekarts en de Adventure Valleys; SnowWorld is het grootste indoor wintersportdorp van Europa. Met meer dan drie miljoen bezoekers per jaar zetten alle 1750 medewerkers zich vanaf de skibanen en het hoofdkantoor in om een unieke wintersportervaring te bieden aan de gasten. Onlangs voerde SnowWorld haar eerste Fan Scan-meting uit en behaalde zij het Beste Werkplek Keurmerk met één ster. We spreken Carmen Zoutendijk, Manager HR bij SnowWorld.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?
‘’Er was vanuit onze ondernemingsraad behoefte aan een medewerkeronderzoek. We waren benieuwd hoe onze medewerkers dachten over bepaalde zaken. Als HR-afdeling kunnen we natuurlijk niet iedereen horen. Het gehele Fan Scan-traject vonden wij interessant mede doordat het niet één onderzoek is met een uitslag, maar het gehele vervolg. Met het dashboard per afdeling en uitsplitsingen op de verschillende locaties kregen we inzicht in hoe we ervoor stonden.

We waren op zoek naar een medewerkeronderzoek en een medewerkerapp, daarvoor is de SnowConnect app van Fan Factory in de lucht gekomen. Hierdoor konden we de uitkomsten van het onderzoek opvolgen met de app. Want met de uitkomst van de Fan Scan verwachten medewerkers ook iets van ons. De combinatie van de app en het onderzoek maakt het traject één geheel.’’

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?
‘’We hebben het Beste Werkplek Keurmerk behaald met één ster. Dat was een grote en vooral aangename verrassing voor ons! Medewerkers ervaren SnowWorld als een veilige werkplek en dat vinden we heel belangrijk gezien de huidige maatschappij. Onderwerpen als intimidatie en pesten heersen vaak aan de oppervlakte binnen een bedrijf en we hadden wel een idee hoe dit er voor stond binnen SnowWorld, maar nu we anoniem hebben kunnen toetsen hoe veilig medewerkers zich voelen op de werkvloer, weten we dat zeker. Onze medewerkers voelen zich veilig bij SnowWorld en kunnen zichzelf zijn.’’

Op welk onderdeel blinken jullie als organisatie echt uit?
‘’De collegialiteit binnen SnowWorld zorgt ervoor dat onze medewerkers met veel plezier naar het werk gaan. Daarnaast hebben we goed gescoord op de werksfeer in het algemeen. We zijn een jong bedrijf en onze werkplek is een onwijs gaaf product. Zelf maken we ook regelmatig gebruik van onze eigen skibanen en andere vrijetijdsbestedingen. Als medewerker van SnowWorld mag je in je vrije tijd altijd komen skiën en daarnaast hebben we regelmatig uitjes op onze locaties.

En daarnaast zorg onze veilige werkplek, waar iedereen met respect wordt behandeld, ervoor dat onze medewerkers met veel plezier naar hun werk gaan.’’

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?
‘’Iedereen kent SnowWorld en die uitstraling helpt mee. Wanneer ik bijvoorbeeld vertel dat ik bij SnowWorld werk, hoor ik vaak reacties als ‘’oooh wat gaaf!’’. SnowWorld is een innoverende en sportieve werkplek en daarnaast zijn we ook een organisatie die erg aan het ontwikkelen is. We zijn de grootste indoor ski organisatie binnen Europa met acht skibanen. Iedereen is trots op onze organisatie. Als ik 18 was en ik kon opnieuw kiezen voor een bijbaan bij SnowWorld of in de supermarkt dan had ik het wel geweten! We hebben veel bijbaners bij SnowWorld en ondanks dat we niet het hoogste salaris bieden, geven we onze medewerkers wel de mogelijkheid om te ervaren hoe gaaf het is om bij een skibaan te werken!’’

Wat is jullie doel voor de volgende meting?
‘’We hebben gekeken naar de verbeterpunten en daarnaast blijven we de punten waar we nu al goed op scoren bewaken zodat deze hoog blijven. We willen verbeterslagen maken in bijvoorbeeld vitaliteit en toewijding. Zo gaan we nu bijvoorbeeld aan de slag met vitaliteitskorting voor medewerkers mochten zij willen gaan fitnessen. Daarnaast bieden we lunches en diners aan voor onze medewerkers die gezond zijn en veel groenten bevatten.

Ook zijn we op het gebied van coaching en ontwikkeling bezig om een platform te ontwikkelen. Binnen SnowWorld hebben we veel middelen om onze medewerkers te ontwikkelen. We willen ze inzicht geven welke wegen ze in moeten slaan om een bepaalde functie bijvoorbeeld te krijgen. Daarbij bieden we support wat er nodig is om dit te behalen en hoe medewerkers zich kunnen ontwikkelen.’’

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?
‘’We zijn gezamenlijk trots op het keurmerk. We zijn een dienstverlenend bedrijf en we hebben veel gasten over de vloer. Onze gasten hebben een bepaalde verwachting hoe zij geholpen worden en ook naar onze gasten is het keurmerk een compliment. Onze medewerkers gaan met plezier naar hun werk en hebben het naar hun zin bij SnowWorld, dat brengen ze ook over op onze gasten!’’