Kenniscentrum

Beste Werkplek Interview - Samenwerkings Verband Zuid Holland West

Geschreven door Fan Factory | May 30, 2024 1:42:19 PM

Samenwerkingsverband Zuid Holland West bestaat uit 16 schoolbesturen met ruim 55 scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het aanbieden van een passende onderwijsplaats voor 38.000 leerlingen in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. SWV ZHW heeft de Fan Scan gedaan en het Beste Werkplek Keurmerk verdiend. Arjan van Duijvenvoorde - Directeur OPDC van het Samenwerkingsverband Zuid Holland West - vertelt hier meer over in een kort interview.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen? 
''De uitkomsten van het mto liggen zowel bij de werkgever als de medewerker, dat is voor ons de aanleiding geweest om met de Fan Scan aan de slag te gaan. Medewerkers maken zelf de keuze of zij voldoende tevreden zijn met de baan in totaliteit. Via deze scan wordt dit ook teruggegeven aan de medewerker middels een medewerkersrapportage, en is er ook een eigen verantwoordelijkheid voor de medewerker, dat vind ik een groot pluspunt.''

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?
''Wij hebben het beste werkgever keurmerk 1 ster kunnen vasthouden voor het tweede jaar op rij. Daar zijn wij bijzonder trotst op! Ik ben enorm trots en ook verrast door de hoge respons van het aantal mensen dat de Fan Scan heeft ingevuld, daarin zien wij een hoge betrokkenheid van onze medewerkers.''

Als je één ding mag noemen waarin jullie écht uitblinken, wat is dat dan? 
''De passie waarmee elke medewerker binnen het samenwerkingsverband / OPDC aan het werk is.
Het werd zelfs benoemd in de rapportage van de onderwijsinspectie, daar ben ik bijzonder trots op. Wij schenken veel aandacht aan de onderlinge saamhorigheid door bijvoorbeeld drie keer in de week een gezamenlijk opstartmoment met elkaar te hebben. Elk opstartmoment heeft zijn eigen thema en eindigen we met een spreuk. Op maandagochtend starten we met ochtendgymnastiek om de week goed te beginnen. 

Sinds kort wordt er ook meer aandacht geschonken aan borrelen met elkaar op de vrijdagmiddag en laatst hadden we bijvoorbeeld een Valentijnsborrel. In december was er een groots kerstfeest en mocht er flink worden uitgepakt na de corona. Toen liep er een Brassband door de kantine heen met trommels en opzwepende muziek, er was een fotohokje en een uitgebreid buffet. We zien altijd dat dit erg gewaardeerd wordt bij de medewerkers. Iedereen werkt hard, en het is best een uitdagende doelgroep dus het is ook belangrijk dat je successen en feestjes met elkaar viert.''

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn? 
''Wij zijn sterk ontwikkelingsgericht en zullen de individuele medewerker altijd stimuleren om het beste uit zijn of haar loopbaan te halen. Wij hebben oog en oor voor onze medewerkers. In de afgelopen 1,5 jaar zijn we bezig geweest om de hele OPDC op zijn kop te zetten door de visie te veranderen en terug te gaan naar de oorsprong. Mensen vinden dat wel spannend, maar deinzen er niet voor terug. De medewerkers hier worden steeds opnieuw uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen en te professionaliseren. Dat doen we enerzijds collectief, maar ook individueel krijgen mensen hier de ruimte voor. We bieden medewerkers een studietraject, die wij bekostigen voor ze, om de lesbevoegdheid te kunnen halen. Daarnaast krijgen ze de mogelijkheid om zich te professionaliseren op bepaalde thema’s, zoals; hechtingsproblematiek, traumasensitief lesgeven, breingeheimen. Dit zijn allemaal thema’s die het werkveld ook aanraken en daar worden mensen actief in bijgeschoold. Bij potentiële nieuwe medewerkers laten we ze altijd een dag meelopen. Voordat ze worden aangenomen kunnen ze vast kennismaken met de organisatie en het team en kan er zo worden gekeken of er vanuit beide kanten nog steeds groen licht is. Ik denk door op deze manier de juiste mensen aan te nemen en ze te stimuleren in ontwikkeling, je een betere werkgever wordt.''

Wat is jullie doel voor de volgende meting? 
''We willen stabiliseren en verder voorwaarts. Wij zijn natuurlijk benieuwd of onze 3 verbeterthema's een betere beoordeling zullen krijgen komend schooljaar en of wij wellicht naar het 2 sterren keurmerk kunnen groeien als organisatie.''

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor de organisatie? 
''Het keurmerk laat erkenning zien voor onze werkwijze en hopelijk trekt het nieuwe medewerkers aan!''